UPOREĐIVANJE METAKOGNITIVNE SVESNOSTI STUDENATA MEDICINE U PERIODU OD DVE GODINE

  • Mihailo B Tatić Univerzitet u Nišu, Medicinski fakultet, Odsek medicina
  • Pavle Nešović University of Niš, Medical Faculty, Department Medicine
  • Maja M Simonović Clinic for Mental Health, Clinical Center Nis, The Faculty of Medicine, University of Nis

Sažetak


Uvod: Metakognicija je „mišljenje o mišljenju“. U metakognitivne veštine spadaju planiranje, identifikacija grešaka i nedostataka određenih strategija, praćenje razumevanja, evaluacija napretka i rezultata rada. Visok nivo metakognitivne svesnosti omogućava pojedincu da dođe do ispravnog zaključka, te tako obezbeđuje efikasan i pouzdan rad.
Cilj: Cilj rada je utvrđivanje metakognitivnih strategija koje koriste studenti treće godine Medicinskog fakulteta u Nišu i upoređivanje dobijenih rezultata sa rezultatima utvrđivanja metakognitivnih strategija studenata iste generacije na prvoj i drugoj godini studija.
Materijal i metode: U radu su upoređeni rezultati testiranja metakognitivne svesnosti studenata treće godine Medicinskog fakulteta u Nišu i rezultati testiranja iste generacije studenata na prvoj i drugoj godini studija. Obuhvaćeno je po 40 studenata prve, druge i treće godine, bez obzira na pol i godište. Korišćen je instrument „Inventar metakognitivne svesnosti“. Instrument se sastoji od 52 pitanja na koja se odgovara sa tačno ili netačno i koja su grupisana u 8 domena: deklarativno znanje, proceduralno znanje, kondicionalno znanje, planiranje, strategije upravljanja informacijama, strategije ispravljanja grešaka, monitoring razumevanja i evaluacija. Upoređivana je srednja vrednost broja pozitivnih odgovora po grupi. Za statističku analizu podataka korišćen je t-test.
Rezultati: Upoređivanjem srednjih vrednosti studenata treće i druge godine studija nađeno je da statistički značajna razlika postoji u sledećim domenima: strategija upravljanja informacijama (8 vs. 8,575), strategija ispravljanja greške (4,25 vs. 4,575) i evaluacija (3,725 vs. 4,325). Studenti prve godine studija postigli su bolje rezultate od studenata treće godine u sedam od ukupno osam ispitivanih domena, sa izuzetkom domena proceduralnog znanja.
Zaključak: Metakognitivne sposobnosti studenata menjaju se tokom perioda studiranja. Smatramo da bi bilo dobro da se studentima na početku i u toku studija ukaže na strategije učenja i savladavanja gradiva.

Reference

Metcalfe J, Shimamura AP, editors. Metacognition: knowing about knowing. Cambridge, MA: MIT Press; 1994.

Rosen LD, Lim AF, Carrier LM, Cheever NA, editors. An empirical examination of the educational impact of message-induced task switching in the classroom: Educational implications and strategies to enhance learning. Psicología Educativa 2011; 17(2), 163-177.

Jacobs JE, Paris SG, editors. Children’s metacognition about reading: Issues in definition, measurement, and instruction. Educational Psychologist; 1987; 22: 225–278.

Schraw G, editor. Promoting general metacognitive awareness. Instructional Science; 1998; 26: 113–125.

Swanson, H.L. (1990). “Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving”. Journal of Educational Psychology. 82 (2): 306–314. 10.1037/0022-0663.82.2.306

American Association for the Advancement of Science (2011). Vision and Change: A Call to Action, Final Report, Washington, DC: AAAS

Schraw G, Dennison RS, editors. Metacognition awareness inventory. Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology; 1994; 19, 460-475.

Gall MD, Gall JP, Jacobsen DR, Bullock TL. Tools for Learning: A Guide to Teaching Study Skills.Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development; 1990.

Nešović P, Simonović M, editors. Comparing metacognitive awareness in students on the first and sixth year of Medical faculty. The Faculty of Medicine, University of Nish, Serbia.; 2016. Presented at 29th ECNP congress in Vienna.

Tatić M, Simonović M, editors. Comparison of metacognitive awareness of medical students during one year follow up. The faculty of Medicine, University of Niš, Serbia.; 2017. Presented at The WPA XVII World Congress Of Psychiatry in Berlin.

Trilling B, Fadel C, Bialik M. Four-Dimensional Education: The Competencies Learners Need to Succeed. Center for Curriculum Redesign, 2015.

Objavljeno
2019/06/30
Rubrika
Originalni naučni članak