Утицај глобализације и конвергенције на развој медијских индустрија

  • Vesna Milenković Fakultet za sport, Univerzitet "UNION - Nikola Tesla" Beograd
Ključne reči: медијске индустрије, глобализација, конвергенција, креативне индустрије

Sažetak


Глобализација и конвергенција као два феномена која мењају слику медијског света и својом вишезначношћу утичу на развој медијских индустрија, последица су не само технолошког развоја већ се могу пратити и са политичког, економског и културног аспекта. Из тог контекста посматране, медијске индустрије постају један од најважнијих фактора који активно утиче на живот људи тежећи да га промене и управљају њиме.

Рад се бави утицајем конвергенције и глобалних промена на развој медијских индустрија с обзиром на то да медији, с једне стране, у оквиру комуникационог чина представљају посреднике који преносе информације, а с друге стране, производе и пласирају своју робу као и свака друга индустрија.

У закључку се констатује да су ова два феномена дигиталне ере пресудно значајна за развој медијске индустрије и рад медија као посредника који преносе информације, креирају их и дистрибуирају своје садржаје који су одавно попримили својства робе на тржишту. Без медијске конвергенције у глобалном друштву не би било могуће да сваки појединац који је постао актер међународног/глобалног комуницирања самостално организује садржаје медијске културе и тако активно партиципира у политичком и друштвеном животу дигиталног доба.

Reference

Debord, G. (2003). The Society of the Spectacle. Beograd: Porodična biblioteka, anarhija/blok 45. [In Serbian]

Deuze, M. (2001). Online Journalism: Modelling the first generation of news media on the World Wide Web. First Monday, VI (10). doi: https://doi.org/10.5210/fm.v6i10.893>.

Forbes World’s Global 2000 List (2019). Available at: https://www.forbes.com/lists/global2000/?sh=60705f635ac0#header:%20position_industry:%20Broadcasting%20%26%20Cable

Forbes World’s Global 2000 List (2022). Available at: https://www.forbes.com/sites/forbesstaff/2022/05/12/forbes-global-2000-list-2022-the-top-200/?sh=2b51f79e3290

Giddens, A. (2005). Runaway World: How Globalization is Reshaping Our Lives. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk. [In Croatian]

Giddens, A. (1998). The Consequences of Modernity. Beograd: Filip Višnjić. [In Serbian]

Grinin, L. and Korotaev, A. (2009). Art and Communication Technologies. Beograd: Clio. [In Serbian]

Harvey, F. (1990). The Conditions of Postmodernism. London: Blackwell.

Herman, E. S. and McChesney, R. W. (2004). The Global Media. Beograd: Clio. [In Serbian]

Jenkins, H. (2001). Convergence? I diverge. Available at: https://www.technologyreview.com/2001/06/01/235791/convergence-i-diverge/

Jenkins, H. (2004). The cultural logic of media convergence. International Journal of Cultural studies, VII (1), 33–43. doi: 10.1177/1367877904040603

Jevtović, Z., Petrović, R. and Aracki, Z. (2014). Genres in Contemporary Journalism. Beograd: Jasen. [In Serbian]

Jovičić, S. and Mikić, H. (2006). Creative Industries in Serbia. Beograd: Media Market Analysis in Serbia. [In Serbian]

Joye, S., Heinrich, A. & Wöhlert, R. (2016). 50 years of Galtung and Ruge: Reflections on their model of news values and its relevance for the study of journalism and communication today. CM: Communication and Media, XI (36), 5–28. doi: 10.5937/comman11-9514.

Kellner, D. (2003). Globalization and the Postmodern Turn. In: V. Vuletić (ed.) Globalization – A Myth or Reality, Social Chrestomathy. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. [In Serbian]

Martinoli, A. (2011). Convergence and Digitization of Media – New Roles for Audience and Media. Medijski dijalozi, IV(9), 71-91 Available at: https://medijskidijalozi.files.wordpress.com/2013/02/medijski-dijalozi-no-9.pdf [In Serbian]

McLuhan, M. (2010). The Gutenberg galaxy. Toronto: University of Toronto Press.

Milenković, V. (2018). International Global Communication in Aestheticized Reality – Propaganda or Global Understanding. Politička revija, LVI (2), 25-41. doi: https://doi.org/10.22182/pr.5622018.2> [In Serbian]

Milenković, V. (2019). Media, Culture, Politics – in the Globalization Epoch. Beograd: Visoka škola za komunikacije. [In Serbian]

Milenković, V. (2022). Introduction to Journalism. Beograd: FZS. [In Serbian]

Milivojević, S. (2012). Journalism and Media Industry in Serbia: Challenges and Answers. CM - časopis za upravljanje komuniciranjem, VII (24), 35-58. doi: https://doi.org/ 10.5937/comman 1224035M [In Serbian]

Nikodijević, D. (2015). Creative Industries – Economic Exploitation of Mass Communication Media. Megatrend revija, XII (3), 87-104. doi: 10.5937/MegRev1503087N [In Serbian]

Pečujlić, M. (2001). Labyrinths of Political Globalization. Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, XLIX (1-4), 413-436. Available at: https://anali.rs/xml/200-/2001c/2001-1-4c/Anali_sveska_2001_49-1-4.pdf  [In Serbian]

Robertson, R. (1992). Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage.

Robinson, W. (2001). Social Theory and Globalization, The Rise of Transnational State. Theory and Society, Renewal and Critique in Social Theory, XXX (2), 157-200. doi: 10.1023/A:1011077330455

Salmon, C. (2014). Storytelling. Beograd: Clio.

Stamenković, S. and Milenković, V. (2012). Power of Truth or Truth of Power in the New Media Reality. In: Z. Grandov, M. Laketa and S. Jakupović (eds.), International Scientific Gathering on Communication Development “Power of Communication 2012” (258-272). Beograd: Panevropski univerzitet Apeiron. [In Serbian]

Stiglitz, J. (2002). Globalization and its Discontents. Beograd: Biblioteka-Ekonomija trećeg puta. [In Serbian]

Todorović, L.A. (2021). Media Industries. Beograd: Clio. [In Serbian]

Touraine, A. (2000). Can We Live Together; Equality and Difference. Cambridge: Polity Pres.

Turow, J. (2013). Media Today: An Introduction to Mass Communication I–II. Beograd: Clio. [In Serbian]

Valić-Nedeljković, D. and Pralica, D. (2020). On Journalism and Journalists. Novi Sad: Faculty of Philosophy (electronic edition). [In Serbian]

Vidojević, Z. (2005). Where is Globalization Going To? Beograd: Filip Višnjić. [In Serbian]

Žarković, V. (2022). South African Giant “NASPERS”: from an Apartheid miracle to the digital era miracle. Available at: https://bif.rs/2022/03/juznoafricki-gigant-naspers-od-cuda-aparthejda-do-cuda-digitalnog-doba/  [In Serbian]

Objavljeno
2022/12/26
Rubrika
Pregledni rad