ТЕОЛОШКИ ПРИСТУП ЕКОЛОШКОМ ПРОБЛЕМУ
Sažetak
Еколошки проблем је вишедимензионалног карактера и представља продукт негативног односа човека према животној средини. Религиозни научници и многобројна елита сматрају га пре свега антрополошким феноменом. У првом делу рада указујемо на вишеструке последице убрзане индустријализације, технолошког раста и развоја: загађење воде, ваздуха и земљишта; мањак природних ресурса као последица неконтролисане експлоатације; нарушавање биодиверзитета; климатске промене итд. Даље, у тексту се везујемо за човека, који са једне стране кроз низ програма, организација и бројних акционих планова подиже еколошку свест, док са друге стране суровим експлоатисањем и трошењем природних ресурса доприноси трајном дисбалансу екосистема, односно Божије творевине у целини. Кривица је на човеку, а не на природи. Грехопадом деструкција започиње и траје до данашњих дана. У том смислу нуде се бројна решења преласка на здраве технологије, зелену економију, отварају се институти и факултети који третирају еколошка питања. Тако се ипак лече само симптоми, али не и узроци проблема. Са друге стране, теолошко решење темељи се на успостављању хармоније између Бога, човека и животне средине, која литургијском применом свекосмичког карактера може да заустави уништење животне средине тј. животног простора у целини. Јер, животна средина је у спасоносном смислу човеку поверена као дар Божији да се према њој односи евхаристијски, литургијски, свештенослужећи.
Reference
Bostrom, N., Ćirković, M. (2011): The Risks of Global Catastrophes. Smederevo: Heliks. [In Serbian]
Bošković, M. (2010): Challenges of Industrial Societies: new technologies and ecological safety. Beograd: Fakultet
bezbednosti. [In Serbian]
Brennan, S., Withgott, J. (2005). Biodiversity and Conservation Biology. In: Environment; The Science behind the
Stories. San Francisco: Pearson, Bewamin Cummings.
Čalija J. (2016, November 11). Christian churches condemn ecological sins. Politika (online edition).
Đukić, P. (2011). Sustainable development - utopia or opportunity for Serbia. Beograd: Tehnološko-metalurški fakultet.
[In Serbian]
Florenski, P. (2008). The pillar and fortress of faith: an essay on Orthodox theodicy in twelve letters (vol. II). Beograd:
Logos, Ant. [In Serbian]
Grasl, H. (2011): Climate Change Beograd: Laguna. [In Serbian]
Jubilarno zasedanje Arhijerejskog sabora Ruske pravoslavne crkve 13–16. avgusta 2000. (2007). The foundations of the
social conceptions of the Russian Orthodox Church. Novi Sad: Beseda. [In Serbian]
Lunić, T. (2020). Ecological-liturgical awareness. Kultura polisa, XVII, 42, 535–545.
Mišović, S. (2013). Defense systems Beograd: Fakultet bezbednosti. [In Serbian]
Nadić, D. (2012). Essays on political ecology. Beograd: Čigoja štampa. [In Serbian]
Oсвящeнный Aрхиeрeйский Сoбoр Русскoй Прaвoслaвнoй Цeркви (2–5 фeврaля 2013 гoдa), The position of the
Russian Orthodox Church on current environmental problems. (internet izdanje, 4. 2. 2013). [In Russian]
Petrović, N. (2012). Ecological management. Beograd: Fakultet organizacionih nauka. [In Serbian]
Popović, J. (2001). Interpretation of the First and Second Epistle to the Corinthians by Apostle Paul. Beograd:
Finegraf. [In Serbian]
Purić, J. (2011). Icon and spirituality. Kralјevo: Interklima-grafika. [In Serbian]
Purić, J. (2013). Ecological topics. Vrnjačka Banja: Zadužbina svetog manastira Hilandara, Interklima-grafika. [In
Serbian]
Purić, J. (2018). On humanity and inhumanity. Beograd: Jasen. [In Serbian]
Purić, J. (2019). Have a heart above - history and eschaton. Novi Sad: Artprint. [In Serbian]
SANU (2005). Biodiversity at the start of the new millennium, proceedings from the scientific converence held on
November 25, 2005. Beograd: SANU. [In Serbian]
Smrečnik, T. (2002): Social ecology: basic themes and theoretical perspectives. Fakultet civilne odbrane, Beograd. [In
Serbian]
Šmeman, A. (1979). For the life of the world - sacramental philosophy of life. Beograd: PTT štamparija. [In Serbian]
The Great Encyclopedia: climate and weather conditions. (2012). M. Obradović (prev. s engleskog). Beograd: Knjiga
komerc. [In Serbian]
Yannaras, Ch. (2007, December 12). Ecology by process of elimination... and Christmas. Kathimerini (Sunday edition–
online edition).
Žarden, Dž. R. (2006). Ecological ethics: introduction to ecological philosophy. Beograd: Službeni glasnik.
[In Serbian]
Библијски извори
Коринћанима. 2, 9
Коринћанима.15, 26
Коринћанима. 15, 54
Коринћанима. 15, 57
Коринћанима. 16, 24
Мојсијева. 3, 6
Мојсијева. 3, 17
Мојсијева. 3, 23
Откривење Јованово. 21, 1–2
Откривење Јованово. 21, 4
Откривење Јованово. 22, 12
Посланица Римљанима. 5, 5
Посланица Римљанима. 8, 19–22
Проповедник. 1, 13
Јеванђеље по Матеју. 16, 27
Интернет извори
https://www.youtube.com/watch?v=72qay7Y1ZfU&t=3509s (Sermon of Bishop Jovan Purić, Problems of death
and evil in the world, Svetosavski dom pri Sabornom hramu u Nišu, 13. novembar 2011, viewed 6. 10.
.
https://www.youtube.com/watch?v=UXBogAzRFQs&t=434s (Sermon of Archbishop Jovan Purić, Secret of
symbols, Svetosavski dom pri Sabornom hramu u Nišu, 5. oktobar 2014, pristuplјeno 8. 6. 2020).
https://www.youtube.com/watch?v=2rabGl4xhxk (Beseda mitropolita Amfilohija Radovića, Ostroško čudo,
viewed 11. 10. 2020).
https://www.energetskiportal.rs/vaselјenski-patrijarh-pravoslavni-vernik-ne-moze-ostati-nezainteresovanza-ekolosku-krizu/ (Ecumenical Patriarch Bartholomew on the ecological crisis, 3. 9. 2018, viewed
10. 2020).
http://www.patriarchia.ru/db/text/2775125.html (Освященный Архиерейский Собор Русской Православной
Церкви (2–5 февраля 213 года), Позиция Русской Православной Церкви по актуальным проблемам
экологии, 4. 2. 2013, viewed 10. 11. 2020).