Нова парадигма образовања и потенцијали вештачке интелигенције

  • Danimir Mandić
Ključne reči: вештачка интелигенција, образовна технологија, дигиталне компетенције

Sažetak


Овај рад бави се могућношћу коришћења вештачке интелигенције (ВИ) у образовању и успостављањем правила, ограничења и процедура за безбедну примену ВИ у различитим областима. У последње две деценије покушавамо да унапредимо образовну технологију коришћењем мултимедије, хипермедије, виртуелне и проширене реалности, као и образовних софтвера. То је довело до подизања квалитета учења, повећања динамичности и очигледности наставе, као и подстицања мотивације ученика. У последњих неколико година истражују се могућности коришћења ВИ у образовању, посебно у сфери персонализованог учења, динамичнијег подучавања, као и комплексног вредновања рада ученика. У раду се анализирају користи, изазови и ризици у вези са коришћењем ВИ у образовању и наглашава важност одржавања равнотеже између ВИ и људске интеракције. Анализира се и коришћење робота у образовању с циљем да се подстакну креативност и критичко мишљење, те да се развијају вештине решавања проблема кроз развој алгоритамског мишљења. У последњих годину дана интензивира се примена ChatGPT-a у образовању, те је неопходно дефинисати правила и процедуре којима би ова технологија дала допринос настави и учењу. 

Reference

Baker, R.S., Inventado, P.S. (2014). Educational Data Mining and Learning Analytics. In: Larusson, J., White, B. (eds) Learning Analytics (61-75). New York: Springer.

D’Mello, S. & Graesser, A. (2012). Dynamics of affective states during complex learning. Learning and Instruction, XXII (2), 145–157. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2011.10.001

Mandić, D. (2023). Report on Smart Education in the Republic of Serbia. In: Zhuang, R., et al. (eds) Smart Education in China and Central & Eastern European Countries. Lecture Notes in Educational Technology (271-291). Singapore: Springer.

Mandić, D., Miščević, G., Bujišić, Lj. (2024). Evaluating the quality of responses generated by ChatGPT. Metodička teorija i praksa, XXVII (1), 5–19. DOI:10.5937/metpra27-51446.

Milutinović, V., Mandić, D. (2022). Predicting Teachers’ Acceptance to Use Computers at Traditional and Innovative Levels in Teaching Mathematics in Serbia. Inovacije u nastavi, XXXV (2), 71–88. https://doi.org/10.5937/inovacije2202071M

Ristić, M., Mandić, D. (2018). Readiness of Education System for mobile learning. LII (3), 1044-1071. DOI: 10.5937/socpreg52-18707

Objavljeno
2024/09/10
Rubrika
Pregledni rad