НОВИЈА СРПСКА КЊИЖЕВНОСТ КАО ОДРАЗ И АКТЕР ПОЛИТИЧКОГ ОКРУЖЕЊА

  • Nebojša Petrović University of Belgrade, Faculty of Philosophy
Ključne reči: књижевност, политика, идеологија, национални идентитет, културна социјализација, колективно сећање

Sažetak


У овом раду смо анализирали улогу српске књижевности у контексту политичких промена и друштвених превирања, нарочито у периоду од 1991. до 2021. године. Указали смо на често занемаривану чињеницу да књижевна дела, као део културе једне заједнице, иако продукти фикције, имају значајан утицај на политичке и друштвене токове, обликујући идеологије, друштвене норме и ставове. Српска књижевност је приказана, кроз низ примера као рефлексија политичког окружења, али и као активни учесник у његовом обликовању. Наведени су бројни примери дела, пре свега из новије домаће књижевности која су кроз своје теме и наративе јасно обликована временом у коме су настала, али су и несумњиво од утицаја на вредности и идентитет појединаца као чланова заједнице и друштва у целини. Поред тога, дискутује се о сукобима између различитих идеолошких струја међу писцима, који се огледају у њиховим делима и јавном ангажману. Књижевност се посматра као средство за истраживање прошлости, али и за критичко промишљање садашњости и могућих алтернатива постојећем друштвеном уређењу. У раду се закључује да књижевност, кроз своје симболичке и метафоричке приказе, може имати веома значајну улогу у политичкој социјализацији и обликовању јавног мњења и да стога треба да буде и у корпусу изучавања политиколога.

Biografija autora

Nebojša Petrović, University of Belgrade, Faculty of Philosophy

Department of Psychology

Associate Professor

Reference

Паунић, Станислав, прев. 2002. Држава. Београд: БИГЗ.

Baker, Carlos. 1980. “The Spanish Tragedy.” In Hemingway: The Writer as Artist, 223–63. Princeton University Press. DOI: 10.2307/j.ctv1nxcv1g.14.

Barberá, Pablo, John T Jost, Jonathan Nagler, Joshua Tucker, Richard Bonneau. 2015. “Tweeting from Left to Right.” Psychological Science 26 (10): 1531–1542. DOI: 10.1177/0956797615594620.

Bart, Rolan. 2018. „Smrt autora.” U Ljubav i pisanje po Rolanu Bartu, prir. Dejan Aničić. Beograd: Karpos.

Belfiore, Eleonora, and Oliver Bennett. 2009. “Researching the Social Impact of the Arts: Literature, Fiction and the Novel.” International Journal of Cultural Policy 15 (1): 17–33. DOI:10.1080/10286630802322386.

Cao, Xiaoxia. 2015. “The Influence of Fiction Versus Nonfiction on Political Attitudes.” Communication Research Reports 32 (1): 83–92. DOI:10.1080/08824096.2014.989979

Caracciolo, Marco, and Thom Van Duuren. 2015. “Changed by Literature? A Critical Review of Psychological Research on the Effects of Reading Fiction.” Interdisciplinary Literary Studies 17 (4): 517–539. DOI: 10.5325/intelitestud.17.4.0517.

Escalas, Edson Jennifer. 2004. “Narrative Processing: Building Consumer Connections to Brands.” Journal of Consumer Psychology 14 (1–2): 168–180. DOI: 10.1207/s15327663jcp1401&2_19.

Felski, Rita. 2019. “Identifying with characters.” In Character: Three Inquiries in Literary Studies, eds. Amanda Anderson, Rita Felski and Toril Moi, 77–126. Chicago: University of Chicago Press. DOI: 10.7208/9780226658834-003

Galloway, Susan. 2009. “Theory-Based Evaluation and the Social Impact of the Arts.” Cultural Trends 18 (2): 125–148. DOI: 10.1080/09548960902826143.

Greenwalt, Kyle. 2009. “Identity: The Case of France.” Harvard Educational Review 79 (3): 494–520. DOI: 10.17763/haer.79.3.43261g133731p248.

Hammack, Phillip. 2008. “Narrative and the Cultural Psychology of Identity.” Personality and Social Psychology Review 12 (3): 222–247. DOI: 10.1177/1088868308316892.

Huang, Kate, Helene Fung, and Peifeng Sun. 2024. “The Effect of Audience–Character Similarity on Identification with Narrative Characters: A Meta-Analysis.” Current Psychology 43: 7026–7043. DOI: 10.1007/s12144-023-04842-4.

Jakšić, Aleksandra. 2023. „Nobelova nagrada 2023: Da li će pobediti književnost ili politika?” RT Balkan. 5. oktobar 2023. https://lat.rt.rs/kultura/53242-nobelova-nagrada-knjizevnost-predvidjanja-2023/.

Kurir. 2014. „Vladimir Kecmanović: Film Top je bio vreo uništio je i izneverio poentu mog romana.” Kurir. 25. mart 2014. https://www.kurir.rs/zabava/pop-kultura/1291757/vladimir-kecmanovic-film-top-je-bio-vreo-unistio-je-i-izneverio-poentu-mog-romana.

László, János. 2013. Historical Tales and National Identity: An Introduction to Narrative Social Psychology. New York: Routledge.

Murdoch, Iris. 1970. The Sovereignty of Good. London: Routledge & Kegan Paul.

Norris, David. 2016. Haunted Serbia: Representations of History and War in the Literary Imagination. Cambridge: Modern Humanities Research Association; New York: Routledge.

Petty, Richard, and John Cacioppo. 1986. “The Elaboration Likelihood Model of Persuasion.” In Advances in Experimental Social Psychology, ed. Leonard Berkowitz, 124–129. London: Elsevier. DOI: 10.1016/s0065-2601(08)60214-2.

Piaget, Jean. 1985. [1975]. The Equilibration of Cognitive Structures: The Central Problem of Intellectual Development. Translated by T. Brown and K. J. Thampy. Chicago: University of Chicago Press.

Rush, Fred. 2009. “Literature and Politics.” In The Oxford handbook of philosophy and literature, eds. Richard Thomas Eldridge, 496–516. Oxford University Press. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780195182637.003.0023.

Strauss, Leo. 1964. The City and Man. Chicago: University of Chicago Press.

Van Nieuwenhuyse, Karel, and Kaat Wils. 2015. “Historical Narratives and National Identities.” Journal of Belgian History / Revue Belge d'Histoire Contemporaine 45 (4): 40–73.

Young, I. F., and D. Sullivan. 2016. “Competitive Victimhood: A Review of the Theoretical and Empirical Literature.” Current Opinion in Psychology 11: 30–34. DOI: 10.1016/j.copsyc.2016.04.004.

Objavljeno
2024/09/06
Rubrika
Članci