MOGUĆNOSTI I IZAZOVI OČUVANJA ŽIVOTNE SREDINE U TURIZMU I HOTELIJERSTVU
Sažetak
Zaštita životne sredine ima izuzetan značaj za razvoj turizma zbog uzajamne povezanosti turizma i životne sredine, kao i sve prisutnijeg trenda izbora turističkih destinacija i smeštajnih objekata koji primenjuju principe zaštite životne sredine i održivog razvoja od strane turista. Turizam, pored svojih pozitivnih efekata razvoja, ima i veliki negativan uticaj na životnu sredinu. Države, lokalne zajednice i svi privredni subjekti u turizmu stoga treba da pokažu svoju društvenu odgovornost i aktivno učestvuju u zaštiti životne sredine, efikasno primenjujući principe i propise iz ove oblasti i razvijajući nove mere i različite aktivnosti u cilju očuvanja životne sredine. Cilj ovog rada je da pruži uvid u aktivnosti, mere i ekološke principe koje treba primenjivati u turizmu kako bi se zaštitala životna sredina, smanjili negativni uticaji, sa posebnim osvrtom i prikazom uticaja hotelih objekata i mogućnosti njihovog efikasnijeg korišćenja resursa, radi povećanja održivosti hotela. Kroz primer ekološke odgovornosti jednog od najvećih svetskih hotelskih lanaca biće prikazano kako se odnose velike hotelske korporacije prema zaštiti životne sredine i održivom upravljanju, a dodatnim istraživanjem sagledati i utvrditi da li se i kako primenjuju ekološki principi u hotelu iz hotelskog lanca koji posluje u Srbiji.
Reference
AGENDA 21.(1992). Preuzeto 7. Marta, 2018., sa https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf
Agenda 21 za turističku privrede. (1995). Preuzeto 7. Marta, 2018., sa http://banjaluka-tourism.com/index.php/sr/download-section/category/14-medunarodno/ agenda 21 za turisticku privredu.pdf
Alvarez, G.M.J., Burgos J.J, & Céspedes, L.J. J. (2001). An analysis of Environmental Management, organizational context and performance of Spanish hotels, The International Journal of Management Science, 2(1), str. 457-471. doi:10.1016/s0305-0483(01)00033-0
Begoña,C., & Marion, E. (2008). Green hotels in Sweden: What factors pushed them, which steps did they follow and what barriers impede them to become green? Master Thesis, preuzeto 19. Juna, 2017., sa https://divaportal.org/smash/get/diva2:142204/FULLTEXT01.pdf
Bohdanowicz, P. (2005). European Hoteliers: environmental attitudes, greening the business, Cornell Hospitality Quaterly, 46(2), str. 188-204.
Bradić, M. (2011). Hotelijerstvo u kontekstu razvoja odgovornog turizma, Doktorska disertacija, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, PMF, Novi Sad.
Cvetkov, T., & Vitić, A.(2007). Perspektive razvoja održivog turizma u Srbiji, Hotellink, 9 -10, str. 157.
European tourism legislation – European Commission. Preuzeto 5. Marta, 2018.,
Global Hotel Rankings.(2014).MKG Hospitality Group database,preuzeto 7. Jula, 2017., https://hotel-online.com/press_releases/release/global-hotel-rankings-the-leaders-grow-stronger-ihg-retains-top-spot
Holden, A. (2006). Managing the environmental impacts of tourism, Parson Education Ltd., Harlow, Engleska, str. 98.
IHG Environmental sustainability. Preuzeto 17. Juna, 2017., sa
IHG Green Engage™ system. Preuzeto 17. Juna, 2017., sa
Intercontinental Hotels Group. Preuzeto 17. Juna, 2017., sa https://ihgplc.com/responsible-business/reporting-and-performance/downloads
Jegdić, V., Škrbić, I., & Milošević, S. (2013). Specifičnosti planiranja održivog turizma, TIMS Acta, 7, str. 153-162.
Kirk, D. (1995). Environmental management in hotels, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 7 (6), str. 3-8.
Maksin, M., Pucar, M., Milijić, S., & Korać, M. (2011). Održivi razvoj turizma u Evropskoj Uniji i Srbiji, Beograd: Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije.
Manila Declaration.(1980). Preuzeto 10. Juna, 2017., sa
Montreal Declaration. (1996). Preuzeto 15. Juna, 2017., sa http://bundesforum.de/fileadmin/user_upload/Monreal_Declaration_Aubagne_Addendum.pdf
Neto, F. (2002). Sustainable Tourism, Environmental Protection and Natural Resource Management: Paradise on Earth? United Nations.
Radisson Blu Hotels. Preuzeto 27. Avgusta, 2017., sa http://www.radissonblu.com/responsible business
Radojković, D., Lazić, J., & Cvijanović, J. M.( 2013). Globalizacija turističke industrije, Menadžment u hotelijerstvu i turizmu, 1, str. 12.
Statista – The Statistics Portal. (2016). International hotel groups by number of hotels worldwide as of December 2016, preuzeto 25. Januara, 2018., sa https://statista.com/statistics/245684/number-of-hotels-of-international-hotel-groups/
Tomka, D., & Jegdić, V. (ur.). (2012). Turizam i lokalni razvoj, Novi Sad: Fakultet za sport i turizam.
Tzschentke, N., Kirk, D., & Lynch, P.A. (2004). Reasons for going green in services accommodation establishments, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16 (2), str. 116-124.
UNEP. (2012). Moving towards a climate neutral UN: The UN system’s footprint and efforts to reduce it, Nairobi: United Nations Environment Programme.
UNWTO, (1998). Definicija održivog turizma. Preuzeto 23. Februara, 2018., sa
Vitić-Ćetković, A. (2010). Konkurentnost u savremenoj teoriji i praksi destinacionog marketinga, Turističko poslovanje, 6, str. 26.
Vitić-Ćetković,A.,Jovanović,S., & Krstić, B.(2012). Determinante unapređenja konkurentnosti turizma Crne Gore i Srbije u uslovima globalizacije, Ekonomske teme,1, str. 52.
Wood, M.E. (2002). Ecotourism: Principles, Practices & Policies for Sustainibility, United Nations Publication.