Клерикализам и лаицизам — две крајњости у разумевању служби у Цркви

  • Зоран Г Крстић Универзитет у Београду, Православни богословски факултет, Београд
Ključne reči: he structure of the Church||, ||структура Цркве, the will of God||, ||воља Божија, layman||, ||мирјанин, laicism||, ||лаицизам, clericalism||, ||клерикализам, Service||, ||служба,

Sažetak


Аутор у раду анализира претераности у разумевању садржаја црквених служби које су се кроз историју најчешће манифестовале као клерикализам као један пол и лаицизам као његова супротност. Почињући од клерикализма указује се на различите облике које је он задобијао током историје, попут политичког, друштвеног и културалног клерикализма. Акценат у анализи аутор ставља на разматрање клерикализма у црквеној заједници видећи његове почетке и узроке у ткз. теорији о посвећењу која се на различите начине испољавала у црквеном животу Западне и Источне Цркве. Прва последица ове теорије је промена термина лаик у смислу члана народа Божијег у мирјанин у смислу онога који је од света. Друга последица је мања или већа пасивизација лаика у црквеном животу. Разрешење проблема аутор види у реактуализацији предањске еклисиологије која поистовећује службу и дарове Духа Светог те тако не раздваја институционалну од харизматске структуре Цркве. У последњем делу се разматрају последице лаицизмана црквени живот као реакције на претерани клерикализам.

Biografija autora

Зоран Г Крстић, Универзитет у Београду, Православни богословски факултет, Београд
1962. vanredni profesor

Reference

Афанасјев, Н. (2001). Служење мирјана (лаика) у Цркви. Вршац.

Altermatt, U. (1975). Abschied vom katholischen Blockdenken. Civitas, 30, 564, преузето од: Greshake, G. (2010). Biti svećenik u ovom vremenu. Zagreb: KS.

Зизјулас, J. (2003). Православље. Београд.

Mardešić, Ž. (2003). O klerikalizmu i protuklerikalizmu danas. Nova Prisutnost, 1(1), 127–131.

Свештени канони Цркве. (2005). Београд.

Objavljeno
2012/12/29
Rubrika
Originalni naučni članak