Korelacija muzičkog i likovnog vaspitanja u predškolskoj ustanovi
Sažetak
Rezultati istraživanja sprovedenog s ciljem da se ispita uticaj muzike na dečje likovno izražavanje pokazali su „da postoji posebna, skoro organska povezanost, između muzičkog i likovnog stvaralaštva predškolske dece“ (Filipović & Grujić-Garić, 2009: 319). Povezivanjem sadržaja muzičkog i likovnog vaspitanja potpunije se ostvaruju ciljevi i zadaci vaspitanja i obrazovanja u dečjem vrtiću, a deca se razvijaju kao integralne ličnosti. U nastojanju da se likovno izraze predškolska deca prolaze kroz tri razvojna perioda (stadijuma): stadijum škrabanja /slučajni realizam – od 2. do 4. godine/, prešematski stadijum /neuspeli realizam – od 4. do 6. godine/ i stadijum šeme /intelektualni realizam – od 6. do 9. godine/ (Lovenfeld, 1975, navedeno u: Filipović, 2011). Takođe, u njihovom likovnom izražavanju zapaža se postojanje tri nivoa: intelektualno-narativni, likovno-doživljajni i pojmovno-znakovni, koji uz pomoć stimulacije muzikom dobijaju na izražajnosti (Filipović, Grujić-Garić 2009). Korelacija muzičkog i likovnog vaspitanja u predškolskoj ustanovi pretežno se zasniva na slušanju muzike koje prethodi ili se odvija uporedo sa likovnim izražavanjem dece. Međutim, brojalice, pesme i muzičke igre mogu poslužiti kao sredstvo za upoznavanje i razlikovanje boja. Osim toga, deca se mogu uključiti u pravljenje jednostavnih muzičkih instrumenata (Đurković-Pantelić 1998) ili njihovo modelovanje testom u boji ili plastelinom (Filipović, Kamenov 2009). Do posebnog izražaja korelacija dolazi u muzičkim dramatizacijama, gde je potrebno dekorisati scenu i izraditi kostime i maske. Mogućnosti za uspostavljanje korelacije su raznovrsne i brojne, a načini deci bliski i podsticajni.
Reference
Dopuđa, J. (1980). Ritmičke igre kao osnov estetske kulture pokreta za djecu predškolskog uzrasta (priručnik za nastavnike, vaspitače i roditelje). Sarajevo: Svjetlost.
Hiba, N. (1986). Muzika za najmlađe (priručnik za vokalno-instrumentalnu nastavu u pedagoškim akademijama). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Matić, R., Adamović, N., Stanić-Bojković, D., Leka, M., Krsmanović, M., Aksentijević-Katić, M., & Šuković, L. (1990). Igre i aktivnosti dece. Beograd: Nova prosveta.
Protić, V. (1987). Prve kolektivne muzičke igre. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; Sarajevo: Svjetlost.
Vukomanović, N., & Komnenić, O. (1981). Muzičke igre - zbirka igara za decu predškolskog i nižeg školskog uzrasta - priručnik za vaspitače, učitelje, nastavnike i studente pedagoških akademija. Gornji Milanovac: Dečje novine.
Vukomanović, N., & Matić, E. (1989). Pesma u vrtiću, pesma u školi. Gornji Milanovac: Dečje novine.
Vukomanović, N., & Vukadinović, V. (1973). Zapevajmo i zaigrajmo. Beograd: Udruženje muzičkih pedagoga Srbije.
Vukomanović, N. (1984). Rastimo s pesmom (zbirka pesama i igara za decu predškolskog i školskog uzrasta). Gornji Milanovac: Dečje novine.
Васиљевић, З. (2003). Музички буквар. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Грујић-Гарић, Г., Филиповић, С., & Каменов, Е. (2011). Бајке бројалице. Нови Сад: Dragon games.
Ђурковић-Пантелић, М. (1998). Методика музичког васпитања деце предшколског узраста. Шабац: Виша школа за образовање васпитача.
Јабланов, Н. (2006). Народне песме и игре за децу, родитеље, васпитаче и учитеље. Београд: Креативни центар.
Јабланов, Н. (2009). Заиграјмо весело (народне игре с певањем). Београд: Креативни центар.
Јанковић, Р. (1988). Свечани час. Београд: Нова просвета.
Каменов, Е., & Филиповић, С. (2010). Мудрост чула. Део 5, Дечје драмско стваралаштво. Нови Сад: Dragon.
Карлаварис, Б. (1961). Моје дете и ликовно васпитање. Београд: Народна књига.
Карлаварис, Б. (1968). Методика ликовног васпитања за учитељске школе и педагошке академије. Део 1, Ликовно васпитање ученика нижих разреда основне школе. Београд: Завод за издавање уџбеника СР Србије.
Марковић, М., Шаин, М., Ковачевић, И., Коруга, Д., Ивановић, Р., Бељански-Ристић, Љ., & и др., (2002). Корак по корак 2 - васпитање деце од три до седам година - приручник за родитеље и васпитаче. Београд: Креативни центар.
Савић, Д. (2003). Ликовна култура. Сомбор: Универзитет у Новом Саду - Учитељски факултет.
Филиповић, С., & Грујић-Гарић, Г. (2009). Утицај музике на дечје ликовно изражавање. У И. Радовановић & Б. Требјешанин (Ур.), Иновације у основношколском образовању - вредновање. (стр. 309-320). Београд: Учитељски факултет.
Филиповић, С., & Каменов, Е. (2009). Мудрост чула - III део, Дечје ликовно стваралаштво. Нови Сад: Dragon.
Филиповић, С. (2011). Методика ликовног васпитања и образовања. Београд: Универзитет уметности у Београду; Београд: Klett.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).