Usvajanje srpskog kao maternjeg jezika

  • Milica M Radulović Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača, Pirot
Ključne reči: language functions||, ||funkcije jezika, child||, ||dete, lingual stage||, ||lingvalna faza, pre-lingual stage||, ||pre-lingvalna faza, language acquisition||, ||usvajanje jezika, language||, ||jezik, grammar||, ||gramatika,

Sažetak


U ovom radu predstavljen je proces usvajanja srpskog jezika kao maternjeg od rođenja do predškolskog uzrasta. U radu se polazi od stava da su faze u razvoju govora iste su za sve jezike sveta i svu decu sveta i da postoje dve faze u razvoju  govora: pre(d)lingvalna i lingvalna. U pre(d)lingvalnoj fazi dominiraju vokali zbog čega je ova faza nazvana faza vokalizacije, dok se prelaz sa pre(d)lingvalne na lingvalnu fazu označava se pojavom prve reči i to je tzv. holo faza. U lingvalnoj fazi prvi iskazi predstavljaju vokalnu manifestaciju deteta izrečenu u formi smislene reči koja se upotrebljava u svrhu komunikacije ili prilikom izražavanja detetovih reakcija  u toku doživljavanja stvarnosti. U radu je prikazan razvojni red u usvajanju pojedinih kategorija reči, kao i pojave koje prate progovaranje (omisija, metateza, usvajanje klastera). Govori se i o načinu usvajanja padežnog i glagolskog sistema.Takođe se pominju neologizmi, leksički i morfofonemski, koje dete stvara spontano. Proučavanje neologizama pokazuje nešto vrlo značajno, a to je način na koji dete uči gramatiku maternjeg jezika. U radu su izdvojene i najvažnije funkcije jezika: signifikativna (označavajuća), komunikativna (objektivna) i egocentrična (privatna).

Reference

Васић, В. (1981). О усвајању прилога на раном узрасту. Прилози проучавању језика, 17, 39-101.

Виготски, Л. (1977). Мишљење и говор. Београд: Нолит.

Јоцић, М. (2002). Усвајање и развој падежног система српског језика. Зборник Матице српске за филологију и лингвистику, 45(1-2), 231-244.

Кашић, З., и Борота, В. (2003). Неграматичност и аграматизам у активном синтаксичком развоју. Српски језик, 8(1-2), 439-455.

Костић, Ђ., и Владисављевић, С. (1995). Говор и језик детета у развоју. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Костић, Ђ., и Владисављевић, С. (1997). Говор и језик, језик и говор. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Малрије, Ф. (1981). Психолошки аспекти формирања реченице код детета. Развој говора код детета. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Наумовић, М. (2000). Методика развоја говора. Пирот: Виша школа за образовање васпитача.

Chomsky, N. (1972). Studies on Semantics in Generative Grammar. The Hague: Mouton.

Чабаркапа, Н., Вуковић, М., Костић, М., и Пунишић, С. (2003). Однос развијености артикулације и нивоа лексикона код деце. Говор и језик, 112-117.

Objavljeno
2017/08/17
Broj časopisa
Rubrika
Stručni članak