Usvajanje srpskog kao maternjeg jezika
Sažetak
U ovom radu predstavljen je proces usvajanja srpskog jezika kao maternjeg od rođenja do predškolskog uzrasta. U radu se polazi od stava da su faze u razvoju govora iste su za sve jezike sveta i svu decu sveta i da postoje dve faze u razvoju govora: pre(d)lingvalna i lingvalna. U pre(d)lingvalnoj fazi dominiraju vokali zbog čega je ova faza nazvana faza vokalizacije, dok se prelaz sa pre(d)lingvalne na lingvalnu fazu označava se pojavom prve reči i to je tzv. holo faza. U lingvalnoj fazi prvi iskazi predstavljaju vokalnu manifestaciju deteta izrečenu u formi smislene reči koja se upotrebljava u svrhu komunikacije ili prilikom izražavanja detetovih reakcija u toku doživljavanja stvarnosti. U radu je prikazan razvojni red u usvajanju pojedinih kategorija reči, kao i pojave koje prate progovaranje (omisija, metateza, usvajanje klastera). Govori se i o načinu usvajanja padežnog i glagolskog sistema.Takođe se pominju neologizmi, leksički i morfofonemski, koje dete stvara spontano. Proučavanje neologizama pokazuje nešto vrlo značajno, a to je način na koji dete uči gramatiku maternjeg jezika. U radu su izdvojene i najvažnije funkcije jezika: signifikativna (označavajuća), komunikativna (objektivna) i egocentrična (privatna).
Reference
Васић, В. (1981). О усвајању прилога на раном узрасту. Прилози проучавању језика, 17, 39-101.
Виготски, Л. (1977). Мишљење и говор. Београд: Нолит.
Јоцић, М. (2002). Усвајање и развој падежног система српског језика. Зборник Матице српске за филологију и лингвистику, 45(1-2), 231-244.
Кашић, З., и Борота, В. (2003). Неграматичност и аграматизам у активном синтаксичком развоју. Српски језик, 8(1-2), 439-455.
Костић, Ђ., и Владисављевић, С. (1995). Говор и језик детета у развоју. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Костић, Ђ., и Владисављевић, С. (1997). Говор и језик, језик и говор. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Малрије, Ф. (1981). Психолошки аспекти формирања реченице код детета. Развој говора код детета. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Наумовић, М. (2000). Методика развоја говора. Пирот: Виша школа за образовање васпитача.
Chomsky, N. (1972). Studies on Semantics in Generative Grammar. The Hague: Mouton.
Чабаркапа, Н., Вуковић, М., Костић, М., и Пунишић, С. (2003). Однос развијености артикулације и нивоа лексикона код деце. Говор и језик, 112-117.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).