The acquiring serbian language as a native language
Abstract
This paper presents the process of acquiring Serbian language as a native language, from birth to pre-school age. The paper is based on the assertion that the same language development stages apply to all languages of the world and to all children of the world, and that there are two stages in speech development: pre-lingual and lingual. The pre-lingual stage is dominated by vocals. Hence, this stage is termed vocalisation stage. The transition from the pre-lingual to the lingual stage is marked by the occurrence of the first word, and this is so-called holophrastic stage. In the lingual stage the first utterances represent a vocal manifestation of a child expressed in the form of a meaningful word used for the purposes of communication or for the purposes of expressing a child´s reactions to his/her experience of reality. The paper presents the development order in the course of acquiring certain word categories, as well as phenomena which accompany speech development (omission, metathesis, adopting clusters). The author also discusses the manner of acquiring the case and verbal systems. Likewise, the paper deals with lexical and morphophonemic neologisms, which children produce spontaneously. The study of neologisms indicates something extremely important, and that is the manner in which a child acquires the grammar of his/her native language. The paper also emphasises the most significant language functions: significative (signifying), communicative (objective) and egocentric (private).
References
Васић, В. (1981). О усвајању прилога на раном узрасту. Прилози проучавању језика, 17, 39-101.
Виготски, Л. (1977). Мишљење и говор. Београд: Нолит.
Јоцић, М. (2002). Усвајање и развој падежног система српског језика. Зборник Матице српске за филологију и лингвистику, 45(1-2), 231-244.
Кашић, З., и Борота, В. (2003). Неграматичност и аграматизам у активном синтаксичком развоју. Српски језик, 8(1-2), 439-455.
Костић, Ђ., и Владисављевић, С. (1995). Говор и језик детета у развоју. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Костић, Ђ., и Владисављевић, С. (1997). Говор и језик, језик и говор. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Малрије, Ф. (1981). Психолошки аспекти формирања реченице код детета. Развој говора код детета. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Наумовић, М. (2000). Методика развоја говора. Пирот: Виша школа за образовање васпитача.
Chomsky, N. (1972). Studies on Semantics in Generative Grammar. The Hague: Mouton.
Чабаркапа, Н., Вуковић, М., Костић, М., и Пунишић, С. (2003). Однос развијености артикулације и нивоа лексикона код деце. Говор и језик, 112-117.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).