Dečje igračke iz perspektive roditelja i vaspitača

  • Vesna Đ. Colić Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Novi Sad
  • Tamara M. Milošević Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Novi Sad
  • Uglješa D. Colić Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Novi Sad
Ključne reči: context||, ||kontekst, toys||, ||igračke, preschool teachers||, ||vaspitači, PARENTS||, ||roditelji, children||, ||deca,

Sažetak


Problem istraživanja odnosi se na pitanje stavova roditelja i vaspitača prema igračkama za decu, iz perspektive porodičnog i institucionalnog konteksta. Cilj istraživanja je ispitivanje mišljenja roditelja i vaspitača o korisnosti igračaka, njihovom uticaju na formiranje stereotipa kod dece, ali i uticaju tržišta, TV reklama i drugih faktora na izbor i kupovinu igračaka. Uzorak istraživanja je prigodan i čine ga 105 vaspitača i 105 roditelja predškolske dece iz vrtića u Novom Sadu. Primenjen je metod anonimne dobrovoljne ankete, a upitnik je preuzet od B. Saton-Smita i donekle izmenjen i prilagođen. Rezultati su podvrgnuti deskriptivnoj statistici. Dobijeni rezultati ukazuju na to da su mišljenja roditelja i vaspitača slična po pitanju doprinosa igračaka obrazovanju dece i razvoju njihove mašte, bezbednosti igračaka i neodobravanja igračaka oružja. Većina vaspitača ne odobrava reklamiranje igračaka, dok većina roditelja isto to odobrava. Problem prostora utiče na izbor dečjih igračaka u vrtiću, dok su mišljenja roditelja o tom pitanju podeljena. O kupovini igračaka u vrtiću najčešće odlučuju odrasli profesionalci, ponekad uz konsultacije sa roditeljima, a vrlo retko konsultuju decu. U porodici najčešće o kupovini igračaka odlučuju zajedno deca i odrasli, zatim sama deca i najređe samo odrasli. Autori rada smatraju da dobijeni rezultati ukazuju na potrebu osvešćivanja svih, za dete značajnih odraslih po pitanju njihove uloge i odgovornosti za izbor igračaka i poruke koje svakodnevno šalju deci posredstvom igračaka.

Biografije autora

Vesna Đ. Colić, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Novi Sad
dr
Tamara M. Milošević, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Novi Sad
Asistent za oblast pedagoskih nauka
Uglješa D. Colić, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Novi Sad
dr

Reference

Colić, V. (1997). Dečje jaslice - gledane iz antropološkog ugla. Beograd: Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju. ISBN 86-82019-32-9

Colić, V. (2008). Šta pokušavamo reći maloj deci. Novi Sad: Dnevnik. ISBN 978-86-7966-012-1 (broš.)

Guyton, G. (2011). Using Toys to Support Infant-Toddler Learning and Development. Young Children, 66 (5), 50-56. Preuzeto sa: https://eric.ed.gov/?id=EJ959744 ISSN: ISSN-1538-6619

Slavković M. (1983). Igra i igračke. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Klemenović, J. (2014). How Do Todays Children Play and with Which Toys. Croatian Journal of Education, Vol. XVI, 16 (Sp.Ed.1), 181-200. Preuzeto sa: https://hrcak.srce.hr/117843

Krnjaja, Ž. (2012). Igra na ranim uzrastima. U A. Baucal (ur.), Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji (str. 113-132). Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i UNICEF. ISBN 978-86-86563-31-6

Miljak, A. (2009). Življenje djece u vrtiću. Zagreb: SM Naklada d.o.o. ISBN 978-953-55716-0-5

Petrović-Sočo, B. (2007). Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holistički pristup. Zagreb: Mali profesor. ISBN 987-953-97353-6-2

Saton-Smit, B. (1989). Igračke i kultura. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. ISBN 86-17-01067-3

Sung, J. (2018). How young children and their mothers experience two different types of toys: a traditional stuffed toy versus an animated digital toy. Child & Youth Care Forum, 47 (2), 233–257. http:/doi.org/10.1007/s10566-017-9428-8

Цолић, В. (2018). Подршка раном развоју и учењу кроз богаћење дечје игре. Нови Сад: Висока школа струковних студија за образовање васпитача Нови Сад. 978-86-85447-25-9

Colette Gray & Anna Ryan (2016) Aistear vis-à-vis the Primary Curriculum: the experiences of early years teachers in Ireland, International Journal of Early Years Education, 24:2, 188-205, DOI: 10.1080/09669760.2016.1155973

Mihajlović, N. K., & Mihajlović, L. M. [2012]. Neprirodnost savremenih igračaka za decu. Sinteze - časopis za pedagoške nauke , književnost i kulturu, 1(2), 87-94.

Krnjaja, Ž. i Pavlović Breneselović D. (2017). Kaleidoskop : projektni pristup učenju. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.

Objavljeno
2019/02/19
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak