Dečje igračke iz perspektive roditelja i vaspitača
Sažetak
Problem istraživanja odnosi se na pitanje stavova roditelja i vaspitača prema igračkama za decu, iz perspektive porodičnog i institucionalnog konteksta. Cilj istraživanja je ispitivanje mišljenja roditelja i vaspitača o korisnosti igračaka, njihovom uticaju na formiranje stereotipa kod dece, ali i uticaju tržišta, TV reklama i drugih faktora na izbor i kupovinu igračaka. Uzorak istraživanja je prigodan i čine ga 105 vaspitača i 105 roditelja predškolske dece iz vrtića u Novom Sadu. Primenjen je metod anonimne dobrovoljne ankete, a upitnik je preuzet od B. Saton-Smita i donekle izmenjen i prilagođen. Rezultati su podvrgnuti deskriptivnoj statistici. Dobijeni rezultati ukazuju na to da su mišljenja roditelja i vaspitača slična po pitanju doprinosa igračaka obrazovanju dece i razvoju njihove mašte, bezbednosti igračaka i neodobravanja igračaka oružja. Većina vaspitača ne odobrava reklamiranje igračaka, dok većina roditelja isto to odobrava. Problem prostora utiče na izbor dečjih igračaka u vrtiću, dok su mišljenja roditelja o tom pitanju podeljena. O kupovini igračaka u vrtiću najčešće odlučuju odrasli profesionalci, ponekad uz konsultacije sa roditeljima, a vrlo retko konsultuju decu. U porodici najčešće o kupovini igračaka odlučuju zajedno deca i odrasli, zatim sama deca i najređe samo odrasli. Autori rada smatraju da dobijeni rezultati ukazuju na potrebu osvešćivanja svih, za dete značajnih odraslih po pitanju njihove uloge i odgovornosti za izbor igračaka i poruke koje svakodnevno šalju deci posredstvom igračaka.
Reference
Colić, V. (1997). Dečje jaslice - gledane iz antropološkog ugla. Beograd: Filozofski fakultet - Institut za pedagogiju i andragogiju. ISBN 86-82019-32-9
Colić, V. (2008). Šta pokušavamo reći maloj deci. Novi Sad: Dnevnik. ISBN 978-86-7966-012-1 (broš.)
Guyton, G. (2011). Using Toys to Support Infant-Toddler Learning and Development. Young Children, 66 (5), 50-56. Preuzeto sa: https://eric.ed.gov/?id=EJ959744 ISSN: ISSN-1538-6619
Slavković M. (1983). Igra i igračke. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Klemenović, J. (2014). How Do Todays Children Play and with Which Toys. Croatian Journal of Education, Vol. XVI, 16 (Sp.Ed.1), 181-200. Preuzeto sa: https://hrcak.srce.hr/117843
Krnjaja, Ž. (2012). Igra na ranim uzrastima. U A. Baucal (ur.), Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji (str. 113-132). Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i UNICEF. ISBN 978-86-86563-31-6
Miljak, A. (2009). Življenje djece u vrtiću. Zagreb: SM Naklada d.o.o. ISBN 978-953-55716-0-5
Petrović-Sočo, B. (2007). Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holistički pristup. Zagreb: Mali profesor. ISBN 987-953-97353-6-2
Saton-Smit, B. (1989). Igračke i kultura. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. ISBN 86-17-01067-3
Sung, J. (2018). How young children and their mothers experience two different types of toys: a traditional stuffed toy versus an animated digital toy. Child & Youth Care Forum, 47 (2), 233–257. http:/doi.org/10.1007/s10566-017-9428-8
Цолић, В. (2018). Подршка раном развоју и учењу кроз богаћење дечје игре. Нови Сад: Висока школа струковних студија за образовање васпитача Нови Сад. 978-86-85447-25-9
Colette Gray & Anna Ryan (2016) Aistear vis-à-vis the Primary Curriculum: the experiences of early years teachers in Ireland, International Journal of Early Years Education, 24:2, 188-205, DOI: 10.1080/09669760.2016.1155973
Mihajlović, N. K., & Mihajlović, L. M. [2012]. Neprirodnost savremenih igračaka za decu. Sinteze - časopis za pedagoške nauke , književnost i kulturu, 1(2), 87-94.
Krnjaja, Ž. i Pavlović Breneselović D. (2017). Kaleidoskop : projektni pristup učenju. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).