Obrazovno-vaspitni rad škola za decu na bolničkom lečenju
Sažetak
Bolest i hospitalizacija dovode do gubitka školskih dana i uskraćenosti obrazovanja hospitalizovanoj deci. Obaveza škole je da učenicima kroz nastavu omogući da stiču znanja, veštine i navike u skladu sa propisanim nastavnim programom. Bolničko lečenje pomaže deci da ostanu povezana sa redovnim obrazovnim i društvenim delatnostima. Cilj ovog rada jeste da se sagledaju i uporede načini obrazovnog rada sa decom na bolničkom lečenju u Srbiji kao i u zemljama u okruženju. Rad sa decom u bolnicama ima svoje specifičnosti, jer zahteva veliku odgovornost, ljudskost i humanost, kao i prilagođavanje nastave zdravstvenom stanju dece. Zadatak bolničkih škola je da nastavne sadržaje učine što sadržajnijim i kreativnijim. Postojanje škole u bolnici ima i terapeutsku funkciju, bez obzira na dužinu hospitalizacije. U svakom momentu nastavnik mora da pokazuje odgovornost prema svom radu, zbog specifičnih uslova u kojima se on odvija. Nastava u bolnici pruža radost, rasterećenje i skreće pažnju sa bolesti. U tom procesu treba obratiti pažnju na škole sa tzv. posebnim kategorijama učenika, među koje spadaju i škole za rad sa decom na bolničkom lečenju.
Reference
Bečan, T., Babnik, T., Bricelj, D., Leban Dervišević, M., Marenče, M., Mavrič, P., … Kolenec, F. M. (2013). Koncept vzgojno-izobraževalnega dela za učenke in učence ter dijakinje in dijake, ki so na zdravljenju v bolnišnic (F. М. Kolenec & T. Kajfež, Ур.). Преузето од http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/devetletka/program_drugo/Koncept_bolnisnicni_oddelki_.pdf
Filipušić, I., Opić, S., & Krešić, V. (2015). Some Specificities of Students’ Satisfaction with Hospital School. Croatian Journal of Education, 17(1), 97–111. https://doi.org/doi: 10.15516/cje.v17i0.1578
O.E.C.D. (2007). Poglavlje 9 – Srbija. У Education Policies for Students at Risk and those with Disabilities in South Eastern Europe: Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Kosovo, FYR of Macedonia, Moldova, Montenegro, Romania and Serbia. Преузето од https://www.oecd.org/edu/school/38614308.pdf
Organizacija radaâŠkola u bolnici. Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Zagreb. (без датума). Преузето 28. Јануар 2017., од http://os-igkovacic-zg.skole.hr/organizacija-bolnica
Povijest škole u bolnici. Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Zagreb. (без датума). Преузето од http://os-igkovacic-zg.skole.hr/Povijest-bolnica
Škola u bolnici. Osnovna škola Izidora Kršnjavoga, Zagreb. (без датума). Преузето 29. Јануар 2017., од http://www.os-ikrsnjavi-zg.skole.hr/bolnica
Zašto škola u bolnici? Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Zagreb. (без датума). Преузето 28. Јануар 2017., од http://os-igkovacic-zg.skole.hr/Zasto-bolnica
Болничко одељење, Основна школа „Ђорђе Натошевић“ Нови Сад. (без датума). Преузето 01. Јуни 2018., од http://djordje-natosevic.edu.rs/index.php/n-s-v/b-lnic-d-lj-nj
Бркић, П. (2009). Школа пред судом савести (апостериори). У Ј. Гајић (Ур.), Наших првих 40 година (стр. 93–94). Београд: Основна школа ,,Др Драган Херцог”, Београд
Гајић, Ј. (2009). Оснивање школе. У Наших првих 40 година (стр. 9–11). Београд: Основна школа „Др Драган Херцог“, Београд.
Годишњи план рада ОШ „Др Драган Херцог“, за период од 01.09.2012. До 31.08.2013. Године. (2012). Београд: Основна школа "Др Драган Херцог.
Закон о основном образовању и васпитању (Том 55). (2013). Београд: Службени гласник Републике Србије.
Зуковић, С., & Милутиновић, Ј. (2008). Школа у духу новог времена: Образовање за различитост. Настава и васпитање, 57(4), 530–538.
Лазор, М., Николић, С., & Марковић, С. (2008). Приручник за рад са децом са сметњама у развоју. Нови Сад: Новосадски хуманитарни центар (НСХЦ). Преузето од http://www.milance.edu.rs/file.php/1/kutak/files/prirucnikzaradsadecom.pdf
Марков, З. (2010). Модели пружања подршке особама са посебним потребама. Иновације у настави, 23(4), 32–42.
Недељковић, М. (1997). Оспособљавање наставника за наставни рад у болници и кућним условима. У Ж. Стојановић (Ур.), Школа за све – школовање у болници и у кућним условима 12-14. Април 1995 (стр. 27–35). Београд: ОШ ,,Др Драган Херцог.
Радо, П., Чапрић, Г., Најдановић Томић, Ј., Ђелиђ, Ј., Јеремић, Ј., Јовановић, В., & Јовановић, В. (2013). Колико је инклузивна наша школа? : Приручник за самоевалуацију и спољашњу евалуацију инклузивности школе. Београд: Центар за образовне политике.
Сантрач, Ј. (2016). Педагошки приступи у раду са ученицима на болничком лечењу (Докторска дисертација, Универзитет у Новом Саду). Преузето од http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7616
Стручно упуство о организовању наставе ученика на кућном или болничком лечењу (бр. 610-00-401/2006-07). (2006). Београд: Министарство просвета и спорта.
Трнавац, Н. (1995). Трансформација школског система и нови положај школа за децу на болничком лечењу. Настава и васпитање, 44(3), 258–269.
Хаџић, В. (1995). Специфичности васпитно-образовног рада у болничким условима. У. У Ж. Стојановић (Ур.), Школа за све – школовање у болници и у кућним условима 12-14. Април 1995 (стр. 47–48). Београд: Основна школа „Др Драган Херцог“.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).