Educational activities of schools for children undergoing hospital treatment

  • Dragica L Ranković Medical College of Applied Sciences in Belgrade, Department of NURSE - PRESCHOOL TEACHER
Keywords: teaching, hospital, hospitalization, special schools, education,

Abstract


Due to illness and hospitalization some children are more absent from school and, therefore, they miss proper education. The duty of the school is to help students acquire knowledge, skills and habits in accordance with an official curriculum. Hospital treatment allows children to stay in touch with regular educational and social activities. The aim of this paper is to review and compare the educational approaches dealing with the educational work with children on hospital treatment in Serbia and the countries in the region. It is particularly difficult to work with ill children in the hospitals, it requires a huge responsibility, humanity and that is why the lessons have to be adjusted to children’s conditions. The task of hospital schools is to make curriculums more substantial and creative. The sole existence of the schools in hospitals has a therapeutic function regardless of the hospitalization period.  Teachers have to have responsibility towards their work at each moment, due to specific working conditions; they have to strive to make lessons joyful and relaxing so that the children can forget about their illness at least for a moment. In the process, a special attention needs to be paid to schools with so called special categories of students, such as hospital schools.

Author Biography

Dragica L Ranković, Medical College of Applied Sciences in Belgrade, Department of NURSE - PRESCHOOL TEACHER
Department of NURSE - PRESCHOOL TEACHER/assistant

References

Bečan, T., Babnik, T., Bricelj, D., Leban Dervišević, M., Marenče, M., Mavrič, P., … Kolenec, F. M. (2013). Koncept vzgojno-izobraževalnega dela za učenke in učence ter dijakinje in dijake, ki so na zdravljenju v bolnišnic (F. М. Kolenec & T. Kajfež, Ур.). Преузето од http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/devetletka/program_drugo/Koncept_bolnisnicni_oddelki_.pdf

Filipušić, I., Opić, S., & Krešić, V. (2015). Some Specificities of Students’ Satisfaction with Hospital School. Croatian Journal of Education, 17(1), 97–111. https://doi.org/doi: 10.15516/cje.v17i0.1578

O.E.C.D. (2007). Poglavlje 9 – Srbija. У Education Policies for Students at Risk and those with Disabilities in South Eastern Europe: Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Kosovo, FYR of Macedonia, Moldova, Montenegro, Romania and Serbia. Преузето од https://www.oecd.org/edu/school/38614308.pdf

Organizacija radaâŠkola u bolnici. Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Zagreb. (без датума). Преузето 28. Јануар 2017., од http://os-igkovacic-zg.skole.hr/organizacija-bolnica

Povijest škole u bolnici. Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Zagreb. (без датума). Преузето од http://os-igkovacic-zg.skole.hr/Povijest-bolnica

Škola u bolnici. Osnovna škola Izidora Kršnjavoga, Zagreb. (без датума). Преузето 29. Јануар 2017., од http://www.os-ikrsnjavi-zg.skole.hr/bolnica

Zašto škola u bolnici? Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića Zagreb. (без датума). Преузето 28. Јануар 2017., од http://os-igkovacic-zg.skole.hr/Zasto-bolnica

Болничко одељење, Основна школа „Ђорђе Натошевић“ Нови Сад. (без датума). Преузето 01. Јуни 2018., од http://djordje-natosevic.edu.rs/index.php/n-s-v/b-lnic-d-lj-nj

Бркић, П. (2009). Школа пред судом савести (апостериори). У Ј. Гајић (Ур.), Наших првих 40 година (стр. 93–94). Београд: Основна школа ,,Др Драган Херцог”, Београд

Гајић, Ј. (2009). Оснивање школе. У Наших првих 40 година (стр. 9–11). Београд: Основна школа „Др Драган Херцог“, Београд.

Годишњи план рада ОШ „Др Драган Херцог“, за период од 01.09.2012. До 31.08.2013. Године. (2012). Београд: Основна школа "Др Драган Херцог.

Закон о основном образовању и васпитању (Том 55). (2013). Београд: Службени гласник Републике Србије.

Зуковић, С., & Милутиновић, Ј. (2008). Школа у духу новог времена: Образовање за различитост. Настава и васпитање, 57(4), 530–538.

Лазор, М., Николић, С., & Марковић, С. (2008). Приручник за рад са децом са сметњама у развоју. Нови Сад: Новосадски хуманитарни центар (НСХЦ). Преузето од http://www.milance.edu.rs/file.php/1/kutak/files/prirucnikzaradsadecom.pdf

Марков, З. (2010). Модели пружања подршке особама са посебним потребама. Иновације у настави, 23(4), 32–42.

Недељковић, М. (1997). Оспособљавање наставника за наставни рад у болници и кућним условима. У Ж. Стојановић (Ур.), Школа за све – школовање у болници и у кућним условима 12-14. Април 1995 (стр. 27–35). Београд: ОШ ,,Др Драган Херцог.

Радо, П., Чапрић, Г., Најдановић Томић, Ј., Ђелиђ, Ј., Јеремић, Ј., Јовановић, В., & Јовановић, В. (2013). Колико је инклузивна наша школа? : Приручник за самоевалуацију и спољашњу евалуацију инклузивности школе. Београд: Центар за образовне политике.

Сантрач, Ј. (2016). Педагошки приступи у раду са ученицима на болничком лечењу (Докторска дисертација, Универзитет у Новом Саду). Преузето од http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/7616

Стручно упуство о организовању наставе ученика на кућном или болничком лечењу (бр. 610-00-401/2006-07). (2006). Београд: Министарство просвета и спорта.

Трнавац, Н. (1995). Трансформација школског система и нови положај школа за децу на болничком лечењу. Настава и васпитање, 44(3), 258–269.

Хаџић, В. (1995). Специфичности васпитно-образовног рада у болничким условима. У. У Ж. Стојановић (Ур.), Школа за све – школовање у болници и у кућним условима 12-14. Април 1995 (стр. 47–48). Београд: Основна школа „Др Драган Херцог“.

Published
2019/08/24
Section
Professional Paper