Korektivno defektološki rad u kontekstu inkluzivnog obrazovanja (perspektiva davalaca usluga)

  • Marinela N Šćepanović Društvo defektologa Vojvodine, Novi Sad
Ključne reči: students with disabilities||, ||učenici sa smetnjama u razvoju, corrective work||, ||korektivni rad, aditional support||, ||dodatna podrška, special education||, ||specijalna edukacija, inclusive context||, ||inkluzivni kontekst,

Sažetak


Korektivni defektološki rad jedan je od značajnih prstupa u edukaciji i rehabilitaciji dece sa smetnjama i poremećajima u razvoju, bez obzira da li se ta deca vaspitavaju i obrazuju u posebnim ili opštim uslovima. Korektivni rad, dodatna podrška, obavezne vannastavne individualne aktivnosti ili korektivno stimulativne vežbe – individualan su defektološki rad zasnovan na specifičnim obrazovnim potrebama i sposobnostima svakog pojedinog deteta. Dobici i koristi od primene individualnog rada u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji su brojni; usmerenost na jednog učenika/korisnika, kakva je data samom prirodom ovog tipa nastave ili rada, nije samo prosta prostorna usmerenost višeg stepena već je to i nova vrsta relacije, komunikacije i interakcije koja stvara i novi kvalitet i pomak u razvoju, otkrivanju i doživljavanju sveta oko sebe kod ovih učenika/korisnika. Individualni rad, kao pristup postoji u delu obrazovnog sistema koji je namenjen obrazovanju učenika sa smetnjama u razvoju u izdvojenim školama već više od 15 godina, a gotovo da je zanemarena postojeća mogućnost njegove primene u čitavom obrazovnom sistemu tj. u svim obrazovno-vaspitnim ustanovama u kojima ima dece i  učenika sa smetnjama i teškoćama u razvoju i učenju u inkluzivnom kontekstu. Inkluzivno obrazovanje u Srbiji, koje se još suočava sa brojnim izazovima, treba da koristi sve raspoložive resurse na adekvatan način. Korektivni defektološki rad je nedovoljno iskorišćen inkluzivni resurs u našoj sredini i našem obrazovnom sistemu.

 

 

Biografija autora

Marinela N Šćepanović, Društvo defektologa Vojvodine, Novi Sad
Student doktorskih studija na Fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu

Reference

Виготски, Л. (1996). Основи дефектологије. Београд, Завод за уџбенике и наставна средства.

Закон о основама система образовања и васпитања (2018). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр Закон о основама система образовања и васпитања (2017, 2018). Службени гласник Републике Србије, 88/2017 и 27/2018 – др. закони

Закон о основама система образовања и васпитања (2013). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр 55/2013

Закон о основама система образовања и васпитања (2011). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр 52/2011

Закон о основама система образовања и васпитања (2009). Службени гласник Републике Србије, бр. 72/2009

Закон о основама система образовања и васпитања (2003). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр 62/2003 и 64/2003

Недовић, Г., Рапаић, Д. (2012). Практикум превентивно-корективног рада у основној школи. Београд, Друштво дефектолога Србије.

Недовић, Г., Шћепановић, М. (2015) Превентивно-корективни рад у специјалној едукацији и рехабилитацији. Уводно предавање по позиву штампано у изводу у Зборнику међународног симпозијуму „Корективни дефектолошки рад“, стр. 11-18. Друштво дефектолога Војводине, Нови Сад, 2015. ISBN 978-86-913605-9-7

Недовић Г., Шћепановић М., Јаблан Б. (2011). Индикација за примену превентивно корективне вежбе и игара у основној школи за образовање ученика са сметњама у развоју, Београдска дефектолошка школа Вол. 17 (2), Бр. 50, 2011. стр. 323-333. Друштво дефектолога Србије и Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, Београд, ISSN 0354-8759. УДК 376.2

Правилник о наставном плану и програму основног образовања и васпитања за ученике лако ментално ометене у развоју (1993). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, број 19, од 30 августа из 1993. Gодине

Правилник о степену и врсти образовања наставника, стручних сарадника и васпитача у основној школи за ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом (2018). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр. 17/2018

Стошљевић, Л., Рапаић, Д., Стошљевић, М., Николић, С. (1997). Соматопедија. Београд, Научна књига.

Ћордић, А., Бојанин, С. (1997). Општа дефектолошка дијагностика. Београд, Завод за уџбенике и наставна средства.

Шћепановић М. (2005). Обавезне ваннаставне индивидуалне активности – искорак специјалног школства у Србији. Зборник сажетака међународне конференције „Специјална едукација и рехабилитација– кораци и искораци“.Београд , Дефектолошки факултет Универзитета у Београду.

Шћепановић, М., Славковић, С. (2014). Корективни рад и његов потенцијал у инклузивном образовању. У: Зборник резимеа Међународне Конференције „Савремени дефектолошки рад – рехабилитација, превенција искључености и инклузија

Adams, L., Beadle-Brown, J. & Mansell, Ј.(2006) Individual planning: an exploration of the link between quality of plan and quality of life. 2006 BILD Publications, British Journal of Learning Disabilities, 34, 68–76. doi:10.1111/j.1468-3156.2005.00356.x

Battles, H. (2011). Towards Engagement: Exploring the Prospects for an Integrated Anthropology of Disability. Vis-à-vis: Explorations in Anthropology, Vol.11, No. 1, pp. 107-124, 2011.

Fougeyrollas, P. , Beregard, L. (2001). Disability: An Interactive Person Environment Social Creation. In Handbook of Disability Studies, edited by G.L. Albrecht, K . D. Seelman, and M. Bury. Pp 171-194. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Ilić-Stošović, D., Nikolić, S., Maksić, J. (2014). Izrada individualnih obrazovnih planova: da li nam je zakon razumljiv. U: M. Vuković (ur), Zbornik radova 8. Međunarodnog naučnog skupa “Specijalna edukacija i rehabilitacija danas”, Beograd, 25-27. 9. 2015. Godine, 277-282. Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Kasnitz, D. & Shuttleworth, R.P. (2011). Introduction: Anthropology in Disability Studies. Disability Studies Quarterly , 2011.

Klotz, J. (2003).The Culture Concept: Anthropology, Disability Studies and Intellectual Disability. Paper presented to Disability Studies and Research Institute Symposium, “Disability at the Cutting Edge: A Colloquium to Examine the Impact on Theory, Research and Professional Practice,” University of Technology, Sydney, Australia. http://www.transforming.cultures.uts.edu.au/pdfs/new_paths_klotz.pdf,

O'Brien, J., O'Brien, C. L., & Mount, B. (1997). Personcentered planning has arrived... or has it? Mental Retardation,No. 35, pp. 480-488.

Romstein, K. & Sekulić-Majurec, A. (2015). Obrnuta inkluzija – pedagoške vrijednosti i potencijali. Pedagogijska istraživanja, 12 (1-2), 41-52. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/178845

Scepanovic, М. (2016). Minimizing Barriers to Participation and Learning of All Students in School. U: (S. Potić, Š. Golubović i M. Šćepanović, ur.) Inclusive Theory and Practice - International Thematic Collection of Papers. Tematski zbornik radova međunarodnog značaja„Inkluzivna teorija i praksa“, Str. 118-125. Novi Sad: Društvo defektologa Vojvodine. UDC 376.1-056.26/.36-053.5.ISBN 978-86-80326-02-3

Scepanovic, M. (2018). What Do Practitioners Say About Inclusive Education?In:Book of Papers from the 5th International conference‘Transformation Towards Sustainable and Resilient Society for Persons With Disabilities', Ohrid, 2018. Skopje: The Institute for Special Education and Rehabilitation.

Scepanovic, M. & Kalinic, T. (2018). Legislative Conditions and Teachers’ Competencies For Work With Gifted Students In Serbia. In: L. Marinković and M. Šćepanović (Ed.), Thematic Collection of Papers “Giftedness, Education, and Development”, pp. 35-47. Novi Sad: Mensa Srbije. ISBN 978-86-80994-05-5. UDC 376.1-056.26/.36:340.134(497.11)

Šćepanović, M., Nikolić, S. (2015). Postupci u korektivnom defektološkom radu. U: Tematski zbornik radova VI međunarodne naučno-stručne konferencije “Unapređenje kvalitete života djece i mladih”, Ohrid, 19 – 21. 6. 2015. godine (S. Kaljača, M. Nikolić, ur.), str. 484 – 493. Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih.

Watkins, A. (Editor) (2007). Assesment in Inclusive Settings: Key Issues for Policy and Practice. Odense, Denmark: Europian Agency for Development inn Special Needs Education.

Objavljeno
2019/08/24
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak