Corrective defectological work in the context of inclusive education (the perspective of service providers)

  • Marinela N Šćepanović Društvo defektologa Vojvodine, Novi Sad
Keywords: students with disabilities, corrective work, aditional support, special education, inclusive context,

Abstract


Corrective defectological or special educationl work is one of the most important approaches in the education and rehabilitation of children with disabilities and developmental disorders, regardless of whether these children are educated in special or general conditions. Corrective work, additional support, compulsory extracurricular individual activities or corrective stimulating exercises - are all examples of individual special educational work based on the specific educational needs and abilities of each individual child. The benefits and values of applying individual special educational work in special education and rehabilitation are numerous; the focus on one student/user, as given by the very nature of this type of teaching or work, is not only a simple spatial orientation of a higher degree but also a new type of relationship, communication and interaction that creates a new quality and development in the discovery and perception of the world around these students/users. Individual special educational work, as an approach, exists as a part of the special educational system that is focused on the education of students with disabilities, in so-called special schools, for more than 15 years, but it is largely neglected as the existing possibility in the mainstreem educational system, in all educational institutions where children and students with disabilities and developmental difficulties learn in inclusive context. Inclusive education in Serbia, which still faces numerous challenges, should use all available resources in an adequate way. Corrective defectological or special educational work is an insufficiently used inclusive resource in our environment and our educational system.

Author Biography

Marinela N Šćepanović, Društvo defektologa Vojvodine, Novi Sad
Student doktorskih studija na Fakultetu za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu

References

Виготски, Л. (1996). Основи дефектологије. Београд, Завод за уџбенике и наставна средства.

Закон о основама система образовања и васпитања (2018). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр Закон о основама система образовања и васпитања (2017, 2018). Службени гласник Републике Србије, 88/2017 и 27/2018 – др. закони

Закон о основама система образовања и васпитања (2013). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр 55/2013

Закон о основама система образовања и васпитања (2011). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр 52/2011

Закон о основама система образовања и васпитања (2009). Службени гласник Републике Србије, бр. 72/2009

Закон о основама система образовања и васпитања (2003). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр 62/2003 и 64/2003

Недовић, Г., Рапаић, Д. (2012). Практикум превентивно-корективног рада у основној школи. Београд, Друштво дефектолога Србије.

Недовић, Г., Шћепановић, М. (2015) Превентивно-корективни рад у специјалној едукацији и рехабилитацији. Уводно предавање по позиву штампано у изводу у Зборнику међународног симпозијуму „Корективни дефектолошки рад“, стр. 11-18. Друштво дефектолога Војводине, Нови Сад, 2015. ISBN 978-86-913605-9-7

Недовић Г., Шћепановић М., Јаблан Б. (2011). Индикација за примену превентивно корективне вежбе и игара у основној школи за образовање ученика са сметњама у развоју, Београдска дефектолошка школа Вол. 17 (2), Бр. 50, 2011. стр. 323-333. Друштво дефектолога Србије и Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, Београд, ISSN 0354-8759. УДК 376.2

Правилник о наставном плану и програму основног образовања и васпитања за ученике лако ментално ометене у развоју (1993). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, број 19, од 30 августа из 1993. Gодине

Правилник о степену и врсти образовања наставника, стручних сарадника и васпитача у основној школи за ученике са сметњама у развоју и инвалидитетом (2018). Службени гласник Републике Србије, Просветни гласник, бр. 17/2018

Стошљевић, Л., Рапаић, Д., Стошљевић, М., Николић, С. (1997). Соматопедија. Београд, Научна књига.

Ћордић, А., Бојанин, С. (1997). Општа дефектолошка дијагностика. Београд, Завод за уџбенике и наставна средства.

Шћепановић М. (2005). Обавезне ваннаставне индивидуалне активности – искорак специјалног школства у Србији. Зборник сажетака међународне конференције „Специјална едукација и рехабилитација– кораци и искораци“.Београд , Дефектолошки факултет Универзитета у Београду.

Шћепановић, М., Славковић, С. (2014). Корективни рад и његов потенцијал у инклузивном образовању. У: Зборник резимеа Међународне Конференције „Савремени дефектолошки рад – рехабилитација, превенција искључености и инклузија

Adams, L., Beadle-Brown, J. & Mansell, Ј.(2006) Individual planning: an exploration of the link between quality of plan and quality of life. 2006 BILD Publications, British Journal of Learning Disabilities, 34, 68–76. doi:10.1111/j.1468-3156.2005.00356.x

Battles, H. (2011). Towards Engagement: Exploring the Prospects for an Integrated Anthropology of Disability. Vis-à-vis: Explorations in Anthropology, Vol.11, No. 1, pp. 107-124, 2011.

Fougeyrollas, P. , Beregard, L. (2001). Disability: An Interactive Person Environment Social Creation. In Handbook of Disability Studies, edited by G.L. Albrecht, K . D. Seelman, and M. Bury. Pp 171-194. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Ilić-Stošović, D., Nikolić, S., Maksić, J. (2014). Izrada individualnih obrazovnih planova: da li nam je zakon razumljiv. U: M. Vuković (ur), Zbornik radova 8. Međunarodnog naučnog skupa “Specijalna edukacija i rehabilitacija danas”, Beograd, 25-27. 9. 2015. Godine, 277-282. Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Kasnitz, D. & Shuttleworth, R.P. (2011). Introduction: Anthropology in Disability Studies. Disability Studies Quarterly , 2011.

Klotz, J. (2003).The Culture Concept: Anthropology, Disability Studies and Intellectual Disability. Paper presented to Disability Studies and Research Institute Symposium, “Disability at the Cutting Edge: A Colloquium to Examine the Impact on Theory, Research and Professional Practice,” University of Technology, Sydney, Australia. http://www.transforming.cultures.uts.edu.au/pdfs/new_paths_klotz.pdf,

O'Brien, J., O'Brien, C. L., & Mount, B. (1997). Personcentered planning has arrived... or has it? Mental Retardation,No. 35, pp. 480-488.

Romstein, K. & Sekulić-Majurec, A. (2015). Obrnuta inkluzija – pedagoške vrijednosti i potencijali. Pedagogijska istraživanja, 12 (1-2), 41-52. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/178845

Scepanovic, М. (2016). Minimizing Barriers to Participation and Learning of All Students in School. U: (S. Potić, Š. Golubović i M. Šćepanović, ur.) Inclusive Theory and Practice - International Thematic Collection of Papers. Tematski zbornik radova međunarodnog značaja„Inkluzivna teorija i praksa“, Str. 118-125. Novi Sad: Društvo defektologa Vojvodine. UDC 376.1-056.26/.36-053.5.ISBN 978-86-80326-02-3

Scepanovic, M. (2018). What Do Practitioners Say About Inclusive Education?In:Book of Papers from the 5th International conference‘Transformation Towards Sustainable and Resilient Society for Persons With Disabilities', Ohrid, 2018. Skopje: The Institute for Special Education and Rehabilitation.

Scepanovic, M. & Kalinic, T. (2018). Legislative Conditions and Teachers’ Competencies For Work With Gifted Students In Serbia. In: L. Marinković and M. Šćepanović (Ed.), Thematic Collection of Papers “Giftedness, Education, and Development”, pp. 35-47. Novi Sad: Mensa Srbije. ISBN 978-86-80994-05-5. UDC 376.1-056.26/.36:340.134(497.11)

Šćepanović, M., Nikolić, S. (2015). Postupci u korektivnom defektološkom radu. U: Tematski zbornik radova VI međunarodne naučno-stručne konferencije “Unapređenje kvalitete života djece i mladih”, Ohrid, 19 – 21. 6. 2015. godine (S. Kaljača, M. Nikolić, ur.), str. 484 – 493. Tuzla: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih.

Watkins, A. (Editor) (2007). Assesment in Inclusive Settings: Key Issues for Policy and Practice. Odense, Denmark: Europian Agency for Development inn Special Needs Education.

Published
2019/08/24
Section
Original Scientific Paper