Psihološke implikacije Fukoovog panoptikona u današnjem društvu

  • Ana R. Slavković doktorand, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Srbija
Ključne reči: panoptikon, kontrola, nametanje identiteta, kažnjavanje

Sažetak


Autor rada objašnjava bazične Fukoove ideje koje se odnose na delovanje panoptikona u javnim institucijama i društvu u celini, sa ciljem da se sprovede kontrola i nametanje identiteta, radi ostvarivanja interesa centara moći. Cilj rada je objasniti načine delovanja panoptikona u današnjem društvu, kroz postupke nadziranja i kažnjavanja. Autor nastoji da primeni inicijalne Fukoove ideje na današnju realnost i objasni način na koji panoptikon funkcioniše kroz forsiranje određenih stanovišta u nauci čija validnost nije empirijski potvrđena, formirajući preko nametnutih identiteta potrošačko društvo. Primena panoptikona zasnovana je na strahu ljudi da će biti izopšteni iz društva i izgubiti pozicije, ukoliko ne slede uloge koje su im nametnute. Vrlo lako se odriču vlastitog identiteta zarad egzistencijalne sigurnosti i društvenog statusa. Zadatak onih naučnika, psihologa i psihijatara koji su odlučili da ne služe intersima centara moći je da budu što jasniji i delotvorniji, ukazujući na sve činioce koji vode formiranju nezdravog potrošačkog društva, kao i mehanizme njihovog delovanja.

Reference

Стојаковић, П. (2016). Васпитни стилови и развој даровитости и креативности. Међународни научни скуп „Даровити и дидактичка култура“, 25–52. http://www.uskolavrsac.edu.rs/Novi%20sajt%202010/Dokumenta/Izdanja/21%20Okrugli%20sto/3%20-%20Stojakovic.pdf

Фуко, М. (1997). Надзирати и кажњавати: Настанак затвора. Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Џекоби, Р. (1986). Потискивање психоанализе: Отто Феницхел и политизовани фројдисти. Радионица СИЦ.

Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43–88.

Becker, W. C. (1971). Parents Are Teachers: A Child Management Program. Research Press.

Cohen, S. (1999). Chapter 7: In the Name of the Prevention of Neurosis: Psychoanalysis and Education in Europe, 1905-1938. Counterpoints, 76, 157–183.

Freud, S. (2013). Explanations, applications and orientations. У J. Strachey (Ур.), New introductory lectures on psychoanalysis (стр. 147–149). Martino Publishing.

Lejng, R. D. (1986). Glas iskustva. Grafički zavod Hrvatske.

Maccoby, E. E. (1980). Social Development: Psychological Growth and the Parent-child Relationship. Harcourt Brace Jovanovich.

Mills, J. (2012). Conundrums: A Critique of Contemporary Psychoanalysis. Taylor & Francis.

Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The Role of the Family Context in the Development of Emotion Regulation. Social development (Oxford, England), 16(2), 361–388. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00389.x

Purdy, L. (1992). In Their Best Interest? The Case Against Equal Rights for Children. Cornell University Press.

Šaraf, M. (1997). Bura na zemlji: Biografija Vilhelma Rajha. Radio B92.

Objavljeno
2021/12/31
Rubrika
Originalni naučni članak