Psihološke implikacije Fukoovog panoptikona u današnjem društvu
Sažetak
Autor rada objašnjava bazične Fukoove ideje koje se odnose na delovanje panoptikona u javnim institucijama i društvu u celini, sa ciljem da se sprovede kontrola i nametanje identiteta, radi ostvarivanja interesa centara moći. Cilj rada je objasniti načine delovanja panoptikona u današnjem društvu, kroz postupke nadziranja i kažnjavanja. Autor nastoji da primeni inicijalne Fukoove ideje na današnju realnost i objasni način na koji panoptikon funkcioniše kroz forsiranje određenih stanovišta u nauci čija validnost nije empirijski potvrđena, formirajući preko nametnutih identiteta potrošačko društvo. Primena panoptikona zasnovana je na strahu ljudi da će biti izopšteni iz društva i izgubiti pozicije, ukoliko ne slede uloge koje su im nametnute. Vrlo lako se odriču vlastitog identiteta zarad egzistencijalne sigurnosti i društvenog statusa. Zadatak onih naučnika, psihologa i psihijatara koji su odlučili da ne služe intersima centara moći je da budu što jasniji i delotvorniji, ukazujući na sve činioce koji vode formiranju nezdravog potrošačkog društva, kao i mehanizme njihovog delovanja.
Reference
Стојаковић, П. (2016). Васпитни стилови и развој даровитости и креативности. Међународни научни скуп „Даровити и дидактичка култура“, 25–52. http://www.uskolavrsac.edu.rs/Novi%20sajt%202010/Dokumenta/Izdanja/21%20Okrugli%20sto/3%20-%20Stojakovic.pdf
Фуко, М. (1997). Надзирати и кажњавати: Настанак затвора. Издавачка књижарница Зорана Стојановића.
Џекоби, Р. (1986). Потискивање психоанализе: Отто Феницхел и политизовани фројдисти. Радионица СИЦ.
Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75(1), 43–88.
Becker, W. C. (1971). Parents Are Teachers: A Child Management Program. Research Press.
Cohen, S. (1999). Chapter 7: In the Name of the Prevention of Neurosis: Psychoanalysis and Education in Europe, 1905-1938. Counterpoints, 76, 157–183.
Freud, S. (2013). Explanations, applications and orientations. У J. Strachey (Ур.), New introductory lectures on psychoanalysis (стр. 147–149). Martino Publishing.
Lejng, R. D. (1986). Glas iskustva. Grafički zavod Hrvatske.
Maccoby, E. E. (1980). Social Development: Psychological Growth and the Parent-child Relationship. Harcourt Brace Jovanovich.
Mills, J. (2012). Conundrums: A Critique of Contemporary Psychoanalysis. Taylor & Francis.
Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The Role of the Family Context in the Development of Emotion Regulation. Social development (Oxford, England), 16(2), 361–388. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00389.x
Purdy, L. (1992). In Their Best Interest? The Case Against Equal Rights for Children. Cornell University Press.
Šaraf, M. (1997). Bura na zemlji: Biografija Vilhelma Rajha. Radio B92.
Sva prava zadržana (c) 2021 Ana Slavković
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).