Dileme oko dometa projekata u razvijanju ključnih obrazovnih kompetencija dece predškolskog uzrasta
Sažetak
Svesno obrazovanje, kao nameran, planski i organizovan pedagoški proces obezbeđuje sticanje znanja, veština i navika u funkciji je razvijanja učenja, širenja i obogaćivanja čovekove spoznaje. Na predškolskom uzrastu obrazovanje, kroz razvoj opšte i posebnih priprema, omogućava detetu obavljanje životnih funkcija, humanizaciju njegove prirode i usvajanje i obrađivanje osnova kulture civilizacije. Bazu za prenos materijalnih i duhovnih vrednosti zajednice čine sociokulturni sistemi: simbolizacije i komunikacije, sistemi znanja iz nauke, tehnike, tehnologije, rada i proizvodnje, umetničkih formi izražavanja, vrednosnih i etičkih stavova. Kroz modele svakodnevnog življenja, forme igre i učenja, dete savladava program predškolskog vaspitanja i obrazovanja koji bi u ishodu trebalo da razvije njihove kompetencije (kroz učenje učenja- za maternji i drugi jezik, matematička, naučna, tehnološka, digitalna, društvena znanja, kulturološku svest i inicijativnost). Istraživanje sa ciljem unapređivanja projekata je realizovano deskriptivnom metodom, analizom sadržaja deset objavljenih projekata, kojima su izdvojene njihove karakteristike: obrazovni sadržaj, vrsta i kombinacije realizovanih aktivnosti, korišćene vaspitno- obrazovne metode i specifične obrazovne kompetencije koje su podržane. Rezultati govore o korišćenju ograničenih obrazovnih sadržaja samo jedne vaspitno-obrazovne oblasti, slaboj integraciji sadržaja, bez promena u primeni metodičkog repertoara (u odnosu na period do 2018) i favorizovanje razvoja naučnih kompetencija dece.
Reference
Colić, V., Velišek-Braško, O., & Colić, U. (2021). Uverenja vaspitača i budućih vaspitača o osnovnim postulatima osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja u Srbiji. Pedagoška stvarnost, 67(2), 132–146. https://doi.org/10.19090/ps.2021.2.132-146>
Jovanović, M., & Kovčić, V. (2017). Savremeni izazovi integrativne nastave. Sinteze - Časopis Za Pedagoške Nauke , Književnost i Kulturu, 11, 39–71. https://doi.org/10.5937/sinteze6-13812>
Krulj, J. R., & Vidosavljević, S. T. (2020). Tradicionalni sistemi nastave u didaktičkoj teoriji. Zbornik radova Učiteljskog fakulteta Prizren-Leposavić, 14, 241–251. https://doi.org/10.5937/zrufpl2014241K>
Lauwerys, J. A., Anweiler, O., Bowen, J., Browning, R., Chambliss, J. J., Meyer, A. E., Arnove, R. F., Graham, H. F., Lawson, R. F., Scanlon, D. G., Gelpi, E., Chen, T. H., Ipfling, H.-J., Nakosteen, M. K., Swink, R. L., Marrou, H.-I., Moumouni, A., Mukerji, S. N., Thomas, R. M., … Vázquez, J. Z. (2022). Education. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/education>
Mandarić Vukušić, A. (2012). Usklađenost ili raskorak—Obrazovanje odgojitelja djece rane i predškolske dobi i potrebe prakse. In M. Ljubetić & B. Mendeš (Eds.), Prema kulturi (samo)vrjednovanja ustanove ranog i predškolskog odgoja—Izazovi za promjene (pp. 63–71). Nomen Nostrum Mudnić.
Mcleod, S. (2022, November 3). Lev Vygotsky’s Sociocultural Theory of Cognitive Development. https://simplypsychology.org/vygotsky.html>
Pavlović-Breneselović, D. (2010). Dobrobit deteta u programu naspram programa za dobrobit. Nastava i vaspitanje, 59(2), 251–263.
Petrović-Sočo, B. (2012). Rekonceptualizacija hrvatskog kurikuluma ranoga odgoja i obrazovanja. In I. Pehlić, E. Vejo, & A. Hasanagić (Eds.), Suvremeni tokovi u ranom odgoju: Znanstvena monografija (pp. 57–74). Islamski pedagoški fakultet Univerziteta u Zenici.
Piaget, J., & Inhelder, B. (1971). The child’s conception of space (4th ed.). Routledge & Kegan Paul.
Projekat ‘Put oko sveta’-Kina. (2022, February 25). Predškolska ustanova ‘Zlatno Sunce’. https://www.facebook.com/zlatnoSUNCEVeternik/videos/projekat-put-oko-sveta-pred%C5%A1kolska-grupa/501788457982166/>
Taggart, B., Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., & Siraj, I. (2015). Effective pre-school, primary and secondary education project (EPPSE 3-16+): How pre-school influences children and young people’s attainment and developmental outcomes over time. Department for Education. https://core.ac.uk/display/74378503?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1>
Wang, L., Bruce, C., & Hughes, H. (2011). Sociocultural Theories and their Application in Information Literacy Research and Education. Australian Academic & Research Libraries, 42(4), 296–308. https://doi.org/10.1080/00048623.2011.10722242>
Вилотијевић, М. (1999). Дидактика. [1], Предмет дидактике. Учитељски факултет.
Године узлета, Нове основе програма предшколског васпитања и образовања, Брошура за васпитаче. (2018). УНИЦЕФ. https://www.unicef.org/serbia/media/10271/file/Godine%20uzleta:%20bro%C5%A1ura%20za%20vaspita%C4%8De.pdf.>
Године узлета, Нове основе програма предшколског васпитања и образовања, брошура за родитеље. (2018). УНИЦЕФ. https://www.unicef.org/serbia/media/8626/file/Godine_uzleta.pdf>
Горетић, В., & Лазић, Н. (2021, December 28). Пројекат ‘Торта’. Предшколска установа „Вера Гуцуња", Сомбор; вртић Бубамара. https://www.veragucunja.co.rs/galerija/807/projekat-torta-.html>
Живадиновић, Н., & Ђорђевић, Н. (2021). Вода- запловимо у морске дубине. In П. Јашовић (Ed.), Изазови примене основа програма предшколског васпитања и образовања: Зборник радова са Шеснаесте конференције ‘Васпитач у 21. Веку’ (Vol. 20, pp. 226–231). Академија васпитачко медицинских струковних студија, Одсек Алексинац.
Закон о предшколском васпитању и образовању. (2021). Службени гласник РС, 129.
Ивић, И. (2020, May 21). Хаос у систему предшколског васпитања. Данас: Дневник- Лични ставови. https://www.danas.rs/dijalog/licni-stavovi/haos-u-sistemu-predskolskog-vaspitanja/>
Истраживачке игре—Прављење миришљавог сапуна. (2022). Предшколска установа „Врачар”, Вртић Гуливер. http://www.puvracar.rs/114-istrazivacke-igre-pravljenje-mirisljavog%20sapuna.html>
Каменов, Е. (2006). Васпитно-образовни рад у дечјем вртићу: Општа методика. Драгон.
Ковачевић, З. С. (2013). Континуитет у оспособљавању деце предшколског и млађег основношколског узраста за самостално учење [Докторска дисертација, Универзитет у Београду, Учитељски факултет]. https://phaidrabg.bg.ac.rs/view/o:9140>
Краварушић, В. (2016). Партиципација деце у активностима предшколске установе—Перцепција студената. Педагошка стварност : часопис за школска и културно-просветна питања, 62(3), 513–527.
Краварушић, В. (2020). Примена пројектног приступа у предшколској установи (година прва). In Т. Грујић (Ed.), Прва научно-стручна конференција са међународним учешћем ‘Интегрисани приступ у раду са предшколском децом, ученицима и корисницима у вртићима, школама и у установама социјалне заштите’ (Vol. 1, pp. 163–175). Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди. https://vaspitacka.edu.rs/wp-content/uploads/2021/11/integrisani-pristup-2020-sa-koricom.pdf>
Крњаја, Ж., & Павловић Бренеселовић, Д. (2014). Смернице за израду основа програма предшколског васпитања усмереног на односе. Педагогија, 69(3), 351–360.
Крњаја, Ж., & Павловић Бренеселовић, Д. (2017). Калеидоскоп: Пројектни приступ учењу. Институт за педагогију и андрагогију.
Марјановић, А. (1971). Наука и образовање предшколског детета. Предшколско дете, 4, 443–456.
Мијајловић, Д., & Тодосијевић, М. (2021). Употреба дигиталних средстава у циљу унапређивања васпитно-образовне праксе. In П. Јашовић (Ed.), Изазови примене основа програма предшколског васпитања и образовања: Зборник радова са Шеснаесте конференције ‘Васпитач у 21. Веку’ (Vol. 20, pp. 97–104). Академија васпитачко медицинских струковних студија, Одсек Алексинац.
Милићевић, О., Јоцић, А., & Миличић-Требатицки, Д. (2021). Нове технологије као подстицај пројектном учењу у вртићу. In П. Јашовић (Ed.), Изазови примене основа програма предшколског васпитања и образовања: Зборник радова са Шеснаесте конференције ‘Васпитач у 21. Веку’ (Vol. 20, pp. 232–236). Академија васпитачко медицинских струковних студија, Одсек Алексинац.
Николић, В., & Станковић, М. (2021). Мајсторије маштарије- мали столари. In П. Јашовић (Ed.), Изазови примене основа програма предшколског васпитања и образовања: Зборник радова са Шеснаесте конференције ‘Васпитач у 21. Веку’ (Vol. 20, pp. 220–225). Академија васпитачко медицинских струковних студија, Одсек Алексинац.
Од ћебета до брода. (2022, August 3). Предшколска установа „Врачар“, вртић Мића и Аћим. http://www.puvracar.rs/143-od-cebeta-do-broda.html>
Правилник о општим основама предшколског програма. (2006). Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, 14. http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/arhslgl/numberOverview/pgarh/4241>
Правилник о основама програма предшколског васпитања и образовања. (2018). Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, 16. http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/arhslgl/numberOverview/pgarh/22043#>
Правилник о стандардима компетенција за професију васпитача и његовог професионалног развоја. (2018). Службени гласник Републике Србије – Просветни гласник, 16. http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/arhslgl/numberOverview/pgarh/22043#>
Ристановић, Д. (2019). Пројектни модел наставе природе и друштва. Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу.
Требјешанин, Ж. (2018). Речник психологије. Агапе књига.
Цолић, В. (2013). Идеје Александре Марјановић о науци и образовању предшколског детета. Кругови детињства, 2, 82–88.
Sva prava zadržana (c) 2022 Vesna B. Kravarušić
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).