Hajdeger - formiranje moderne estetike i umetnost kao pojava kulture

  • Saša Ž. Radovanović Univerzitet u Kragujevcu, Filološko-umetnički fakultet
Ključne reči: estetika, umetnost, kultura, Martin Hajdeger, Rene Dekart, bivstvovanje, istina

Sažetak


U radu se analiziraju Hajdegerovoi stavovi o estetici i umetnosti u epohi novog veka. Prvo se pokazuje kako Hajdeger određuje opšti pojam estetike. Potom se pokazuje uloga Dekartove filozofije u zasnivanju bivstvovanja i istine kao izvesnosti u epohi novog veka. Moderna estetika i umetnost se formiraju unutar takve promene bivstvovanja i istine. U modernoj estetici se povezuju osećanje i lepota i postavlja ukus, subjektivno prosuđivanje, kao centralni pojam. S druge strane, umetnost e predstavlja kao pojava kulture koja se distancira od hrišćanskog koncepta stvarnosti.

Reference

Baumgarten, A. G., & Mirbach, D. (2007). Ästhetik. Felix Meiner Verlag.

de Tokvil, A. (2002). O demokratiji u Americi. Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.

Heidegger, M. (1961). Nietzsche (Vol. 2). Günther Neske.

Heidegger, M. (1985). Nietzsche: Der Wille zur Macht als Kunst. Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (1989). Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis). Vittorio Klostermann.

Heidegger, M. (1994). Holzwege. Vittorio Klostermann.

Radovanović, S. Ž. (2015). Hajdegerovo pitanje o bivstvovanju i pitanje o umetnosti. Sinteze - Časopis Za Pedagoške Nauke , Književnost i Kulturu, 4(7), 45–51. https://doi.org/10.5937/sinteze0-8499>

Фери, Л. (1994). Homo Aestheticus: Откриће укуса у демократском добу. Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Objavljeno
2023/03/16
Rubrika
Originalni naučni članak