MULTIDISCIPLINARNI PRISTUP PREVENCIJI NASILJA U PREDŠKOLSKOJ USTANOVI

  • Marta Dedaj Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare-Sirmijum, Sremska Mitrovica
Ključne reči: approach||, ||pristup, Multidisciplinary||, ||multidicplinarni, children||, ||deca, violence||, ||nasilje, prevention||, ||prevencija,

Sažetak


Cilj ovog rada je prikaz najvažnijih pitanja koja se tiču prevencije nasilja u predškolskoj ustanovi. Uloga humanistički usmerene pedagogije je da putem preventivnih programa, iznalazi primerene i pravovremene odgovore na pojavu nasilja koje se događa nad decom i među decom. Postavlja se pitanje: „Kako neka deca, uprkos brojnim negativnim faktorima koji im otežavaju funkcionisanje u zajednici ipak „ne skrenu s puta“ i na koji način se te veštine mogu naučiti?“. Autor prihvata model otpornosti kao dinamičnu interakciju između određenih bio-psiho-socijalna obeležja pojedinca i šireg socijalnog konteksta. Veća efikasnost programa prevencije nasilja je ukoliko se sagledaju faktori zaštite u interakciji sa faktorima rizika. Može se zaključiti da preventivni programi treba da se temelje na multidisciplinarnom pristupu i saradnji stručnjaka iz različitih sistema.

 

Biografija autora

Marta Dedaj, Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare-Sirmijum, Sremska Mitrovica
predavač

Reference

Бронфенбренер, Ј. (1997). Екологија људског развоја - природни и дизајнирани експерименти. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Министарство просвете Републике Србије (2007). Посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама, Београд: Публикум.

Георгиевски, П. (2009). Друштвени контекст кризе школе и облици школског насиља. Социологија, 1, 1-22.

Попадић, Д. (2009). Насиље у школама. Београд: Институт за психологију; Београд: УНИЦЕФ.

Дедај, М. (2014). Теоријски приступи објашњењу насиља. У: Зборник радова, високе школe струковних студија за образовање васпитача у Кикинди. 9-24.

Жужул, М. (1989). Агресивно понашање - психологијска анализа. Загреб: РЗ РК ССОХ.

Хрнчић, Ј. (2001). Могућности превенције антисоцијалног понашања у школи. Зборник Института за педагошка истраживања, 33, 229-243.

Ajduković, M. (2008). Rane intervencije i ostale intervencije u zajednici kao podrška roditeljima pod rizicima. U M. Ajduković & T. Radočaj (Ur.), Pravo djeteta na život u obitelji. (str. 57-75). Zagreb: UNICEF.

Ajduković, M. (2001) Ekološki multidimenzionalni pristup sagledavanju činitelja rizika i zaštite u razvoju poremećaja u ponašanju djece i mladeži. U J.Bašić, J. Janković (ur.), Rizični i zaštitni čimbenici u razvoju poremećaja u ponašanju djece i mladeži, (str. 47-62). Zagreb: Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za prevenciju poremećaja u ponašanju djece i mladeži i zaštitu djece s poremećajima u ponašanju

Objavljeno
2016/02/14
Broj časopisa
Rubrika
Stručni članak