MULTIDISCIPLINARY APPROACH TO PREVENTION OF VIOLENCE IN PRESCHOOL INSTITUTIONS

  • Marta Dedaj Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare-Sirmijum, Sremska Mitrovica
Keywords: approach, Multidisciplinary, children, violence, prevention,

Abstract


The goal of this paper is to present the most important issues with respect to violence prevention in preschool institution. The role of humanisti-oriented padagogy is to find, through preventive programmes, appropriate and timely responses to the occurrence of violence against children and among children. The question is: “How come some children, despite numerous negative factors making their life in the community difficult, still do not “go astay” and how can these skills be learnt?“. The author embraces the model of resilience as a dynamic interaction between certain bio-psycho-social  characteristics of an individual and broader social context. Greater efficiency of prevention programmes would be achieved if protection factors were perceived in interaction with risk factors. We can conclude that prevention programmes should be based on multidisciplinary approach and cooperation of experts from different systems.

Author Biography

Marta Dedaj, Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare-Sirmijum, Sremska Mitrovica
predavač

References

Бронфенбренер, Ј. (1997). Екологија људског развоја - природни и дизајнирани експерименти. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Министарство просвете Републике Србије (2007). Посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама, Београд: Публикум.

Георгиевски, П. (2009). Друштвени контекст кризе школе и облици школског насиља. Социологија, 1, 1-22.

Попадић, Д. (2009). Насиље у школама. Београд: Институт за психологију; Београд: УНИЦЕФ.

Дедај, М. (2014). Теоријски приступи објашњењу насиља. У: Зборник радова, високе школe струковних студија за образовање васпитача у Кикинди. 9-24.

Жужул, М. (1989). Агресивно понашање - психологијска анализа. Загреб: РЗ РК ССОХ.

Хрнчић, Ј. (2001). Могућности превенције антисоцијалног понашања у школи. Зборник Института за педагошка истраживања, 33, 229-243.

Ajduković, M. (2008). Rane intervencije i ostale intervencije u zajednici kao podrška roditeljima pod rizicima. U M. Ajduković & T. Radočaj (Ur.), Pravo djeteta na život u obitelji. (str. 57-75). Zagreb: UNICEF.

Ajduković, M. (2001) Ekološki multidimenzionalni pristup sagledavanju činitelja rizika i zaštite u razvoju poremećaja u ponašanju djece i mladeži. U J.Bašić, J. Janković (ur.), Rizični i zaštitni čimbenici u razvoju poremećaja u ponašanju djece i mladeži, (str. 47-62). Zagreb: Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za prevenciju poremećaja u ponašanju djece i mladeži i zaštitu djece s poremećajima u ponašanju

Published
2016/02/14
Section
Professional Paper