SAVREMENI KONCEPT DETINJSTVA: INSTITUCIONALIZACIJA, FAMILIZACIJA I INDIVIDUA(LIZA)CIJA
Sažetak
Autorka ovog rada bavi se analizom savremenog koncepta detinjstva, odnosno dominantnim stavovima, odnosima i aktivnostima koji se tiču dece. Pomenuto jeste rezultat promena u percepciji detinjstva u društvima (kasne) modernosti i, naročito, posledica društvenih procesa institucionalizacije, familizacije, individualizacije i individuacije detinjstva. Instituci-onalizacija i familizacija predstavljaju zatvaranje dece u dečiji svet, tj. svakodnevni život dece je smešten, prostorno i vremenski, u društvene institucije namenjene deci, odnosno u kući, što ukazuje na njihovu segregaciju i brojna ograničenja u ime dečije zaštite i kontrole. S druge strane, paralelno se odvija proces individualizacije detinjstva koji podrazumeva da su deca jedinstveni društveni akteri i proces kojim se deci priznaju individualna prava i obaveze - individuacija detinjstva - u kojem poseban značaj ima Konvencija o pravima deteta UN. Međutim, ove procese karakteriše ograničen domen delovanja i paradoksi kao rezultat protivdejstvujućih procesa institucionalizacije i familizacije detinjstva. Uticaj, značaj i međupovezanost gorenavedenih društvenih procesa (re)definišu savremeno detinjstvo. Autorka ukazuje na obeležja, ali i kontradiktornost i protivrečnosti ovih procesa, koji za posledicu imaju brojne kontroverze i marginalizovan položaj dece u savremenom, „detecentričnom“ društvu.
Reference
Аријес, Ф. (1989). Векови детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Бек-Хансен, Е. (2004). Млади између породице и школе. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 297-315.
Џејмс, А., Џенкс, К., Праут А. (2004). Теоретисање о детињству. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 142-166.
Џејмс, А., Праут, А. (2004). Стратегије и структуре: Ка новој перспективи у односу на дечја искуства породичног живота. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 361-374.
Џенкс, К. (2004). Постмодерно дете. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 96-109.
Еdwards, R. (Еd.) (2002). Children, Home and School: Regulation, autonomy or connection. London: RoutledgeFalmer.
Френес, И. (2004). Димензије детињства. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 110-132.
Голубовић, З. (2007). Индивидуа. У Мимица, А., Богдановић, М. (ур.), Социолошки речник. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 187-188.
Харден, Џ. (2004). Код куће је најбоље: Дистинкција јавно/приватно у дечјем теоретисању о ризику и безбедности. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 243-261.
Илич, И. (1980). Доле школе. Београд: БИГЗ.
Конвенција о правима детета и пратећи факултативни протоколи. [on-line]. Доступно преко: http://www.pedagog.rs/ [10.05.2014].
Квортруп, Ј. (2004). Детињство и савремено друштво: Парадоксалан однос?. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 133-141.
Ленсдаун, Г. (2004). Дечја права. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 185-198.
Мејел, Б. (2004). Деца на делу у породици и школи. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 227-242.
Милић, А. (прир.) (1988). Рађање модерне породице. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Милић, А. (2007а). Фамилизам. У Мимица, А., Богдановић, М. (ур.), Социолошки речник. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 140-141.
Милић, А. (2007б). Социологија породице. Београд: Чигоја штампа.
Недовић, С. (2007). Институционализација. У Мимица, А., Богдановић, М. (ур.), Социолошки речник. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 193.
Нил, А.С. (1990). Слободна деца Самерхила. Београд: БИГЗ.
Праут, А., Џејмс, А. (2004). Нова парадигма за социологију детињства?. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 51-76.
Томановић-Михајловић, С. (1997). Детињство у Раковици: Свакодневни живот деце у радничкој породици. Београд: ИСИ ФФ.
Томановић, С. (2004). Социологија о детињству и социологија за детињство. У Томановић, С. (ур.), Социологија детињства. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 7-48.
Томановић, С. (2007). Детињство. Социологија детињства. У Мимица, А., Богдановић, М. (ур.), Социолошки речник. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 81-82, 539-540.
Трипковић, М. (2007). Школа. У Мимица, А., Богдановић, М. (ур.), Социолошки речник. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, стр. 605-606.
Ведерли, Р. (2005). Старање о деци и развој апатије. У Ведерли, Р. (ур.), Колапс културе. Београд: Clio, стр. 162-185.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).