Contemporary society challenges of integrative teaching
Abstract
This paper discusses the characteristics of integrative teaching as an innovative teaching model which creates opportunities for comprehensive development of the student's personality through the adoption of comprehensive knowledge and development of functional abilities of students. Based on the principle of functional connectivity of meaningful, cognitive, psychological, organizational and sociological aspects of teaching, integrative teaching offers many opportunities for good quality educational activities. However, the complexity that arises from the abovementioned traits of integrative teaching entails some difficulties in the process of its planning, programming and implementation. It is important for the teaching process to have a good knowledge of the essential characteristics and values of integrative teaching and a willingness to use successful didactic and methodical tools to overcome potential difficulties.In order to systematically emphasize the current challenges of integrative teaching, this paper approached this problem from the aspect of: theoretical definitions, didactic values, disadvantages, the implementation ofintegrative teaching in schools, and how integrative teaching helps students to acquire knowledge.
References
Вилотијевић, М. (2000). Дидактика 3- Oрганизација наставе. Београд: Научна књига; Београд: Учитељски факултет.
Вилотијевић, М., & Вилотијевић, Н. (2008). Иновације у настави. Врање: Учитељски факултет.
Вилотијевић, Н. (2006). Интегративна настава природе и друштва. Београд: Школска књига.
Дробњак, Н. (2007). Интегративна настава. Образовна технологија, 1-2, 81-91.
Ђорђевић, В. (2007). Иновативни модели наставе. Образовна технологија, 4, 76-97.
Спасић-Стошић, А. (2016). Улога школске библиотеке у реализацији интегративне наставе у основној школи. Годишњак Педагошког факултета у Врању, 7, 381-392.
Спремић, А. (2007). Интегративна настава. Образовна технологија, 1-2, 74-80.
Шефер, Ј. (2005). Креативне активности у тематској настави. Београд: Институт за педагошка истраживања.
Andrić, V., & Spasojević, P. (2012). Korelacija nastave matematike i ostalih nastavnih oblasti u mlađim razredima osnovne škole. U: N. Vulović (Ur.), Metodički aspekti nastave matematike 2, Jagodina. Fakultet pedagoških nauka.199-212.
Bretz, R.D., & Thompsett, R.E. (1992). Comparing traditional and integrative learning methods in organizational training programs. Journal of Applied Psychology, 77(6), 941-951. pmid:1468996. doi:10.1037/0021-9010.77.6.941
Brophy, J., & Alleman, J. (1991). A caveat: Curriculum integration isn't always a good idea. Educational Leadership, 49(2), 66.
Buljubašić-Kuzmanović, V. (2007). Studentska prosudba učinkovitosti integrativnog učenja. Odgojne znanosti, 9(2(14)), 147-160. Preuzeto sa http://hrcak.srce.hr/23550
Himbeault Taylor, (. (2011). Engendering habits of mind and heart through integrative learning. About Campus, 16(5), 13-20. doi:10.1002/abc.20076
Huber, M.T., & Hutchings, P. (2004). Integrative Learning: Mapping the Terrain. Washington, DC: Association of American Colleges and Universities. Preuzeto sa https://eric.ed.gov/?id=ED486247
Huber, M.T., Hutchings, P., Gale, R., Miller, R., & Breen, M. (2007). Leading Initiatives for Integrative Learning. Liberal Education, 93(2), 46-51.
Jones, C. (2010). Interdisciplinary Approach: Advantages, Disadvantages, and the Future Benefits of Interdisciplinary Studies. ESSAI, 7(1), 76-81.
Klein, J.T. (2005). Integrative learning and interdisciplinary studies. Peer Review, 7(4), 8-10.
Laird, T.F.N., Shoup, R., Kuh, G.D., & Schwarz, M.J. (2008). The Effects of Discipline on Deep Approaches to Student Learning and College Outcomes. Research in Higher Education, 49(6), 469-494.
Polić, M. (2006). Integralna nastava kao odgovor na suvremene obrazovne potrebe. Metodički ogledi : časopis za filozofiju odgoja, 12(2), 61-72.
Walsh, K.B., Čudina-Obradović, M., & Hitrec, G. (2002). Stvaranje razreda usmjerenog na dijete - kurikulum za prvi razred osnovne škole - razvojno-primjereni program za djecu od 6 do 7 godina - priručnik br. 4. Zagreb: Udruga roditelja "Korak po korak" za promicanje kvalitete življenja djece i obitelji.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).