The role of traditional and modern media in the lives of children and young people

  • Samir H. Ljajić University of Novi Pazar
Keywords: personality, adolescents, children, contemporary media, traditional media,

Abstract


In contemporary society, media are an integral and indispensable part of the lives of young people. Young people get acquainted with the media very early, at an early age, in family conditions, when they come in contact with television, press or the new technologies used by their parents. In this period, children's most interesting media content, such as children's programs, educational programs, cartoons, films that are interesting to children, include films with animals, then music, fairy tales, picture books and computer games that are becoming more and more relevant. As children grow up, they expand the diverse range of the media they use. At school age, they are still very much inclined towards television and the various content that it offers, and in recent times, young people have been devoting special attention to computers, tablets and mobile phones. During adolescence, the connection between youth and the media is becoming even more pronounced, so in the period of high school, young people spend most of their free time with the media. It is known that the media have an undeniable influence on the development of personality, during the entire growing up period, which gives even more significance to the role of the media, both traditional and modern ones

References

Арсовић, Б. (2011). Рачунар као дидактичка играчка- употреба рачунара у предшколском васпитно - образовном раду. Зборник радова Учитељског факултета, 13, 325-334.

Богдановић, М. (2013). Деца у свету рачунара. Годишњак учитељског факултета у Врању, 4, 435-446.

Дмитровић, М. (2011). Утицај телевизије, цртаних филмова и компјутерских игрица на пораст насиља код деце. Социјална мисао, 18(3), 45-64.

Зграбљић Ротар, Н., Бауер, Т.А., Ерјавец, К., Криегел, Б., Илшин, В., Кораћ, Н., . . . Кошир, М. (2005). Медијска писменост и цивилно друштво. Сарајево: Медиа центар.

Илишин, В. (2003). Медији у слободном времену дјеце и комуникација о медијским садржајима. Медијска истраживања, 9(2), 9-34. Преузето са https://hrcak.srce.hr/23306

Кастелс, М. (2003). Интернет галаксија - размишљања о Интернету, пословању и друштву. Загреб: Наклада Јесенски и Турк.

Колуцки, Б., & Лемиш, Д. (2013). Комуникација са децом: начела и праксе за подршку, надахнуће, подстицај, образовање и исцељење. Београд: Уницеф.

Korać, N. (2002). From 'out there' to 'in between': Preschoolers' interpretation of televised images. Psihologija, 35(1-2), 25-36. doi:10.2298/psi0201025k

Маклуан, М. (1971). Познавање општила - човекових продужетака. Београд: Просвета.

Миливојевић, С. (2010). Деца у медијском огледалу: представе о деци у информативним медијима у Србији. Београд: Уницеф. Преузето са https://www.unicef.rs/wp-content/uploads/2016/09/FINAL_Deca_u_medijskom_ogledalu1.pdf

Станисављевић-Петровић, З. (2011). Медијско васпитање у вртићу. Култура, 133, 382-397. doi:10.5937/kultura1133382s

Тубић, Т., & Ђорђић, В. (2009). Телевизија и компјутерске игрице- разбибрига или стил живота. Норма, 14(1), 29-38. Преузето са https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0353-7129/2009/0353-71290901029T.pdf

Ђорђевић, М. (2012). Књижевност, филм и телевизија: суживот, антагонизми, утицаји. Синтезе - часопис за педагошке науке, књижевност и културу, 1(2), 45-52. doi:10.5937/Sinteze1202045D

Published
2018/07/17
Section
Professional Paper