Teaching in a combined class from a small rural school - an example from practice

  • Zlata Z Petrovic Elementary School "Dobrila Stambolic" Svrljig
Keywords: rural school, TEACHING, elementary school, teaching practice, combined class,

Abstract


This text places the work experience from one rural school, a displaced class with combined teaching, in the broader context of demographic trends of contemporary social moment and teaching practices which are still taking place in Serbia. The analysis is illustrated by an example from practice. It can be said that this presents a case study of work in the unassigned class in the village of Okruglica in Municipality of Svrljig. The school work is analysed through the following categories: current working conditions in the school, students' success, past, present and future of this combined class, the advantages and disadvantages of working in the combined class, the difficulties with which teacher is faced during work.

References

Марковић, М. Гавриловић, Д. (2014). Учитељ у пограничју – пример ентузијасте (Бабушница). У М. Јовановић, Д. Здравковић и В. Трифуновић, (ур), Учитељ у пограничју источне и југоисточне Србије, (119-133) Ниш: Филозофски факултет у Нишу

Рајчевић, П. (2014). Специфичности наставног рада учитеља у комбинованом одељењу, Зборник радова Учитељског факултета, Призрен-Лепосавић, 8, 41-55.

Богосављевић, Р. (2008). Концепција образовања учитеља за рад у савременој школи. Педагошка стварност, 5, 406-431.

Павловић, Ј. (2009). Мале школе – стање, проблеми, могућа решења. Педагошка стварност, 1–2, 213-227.

Петровић-Бјекић, Д. (1997). Динамичке особине личности наставника и успешност у настави. Психологија, 1-2, 93-110.

Вуковић, Р. (1953). Рад у неподељеној основној школи и комбинованом одељењу - приручник за учитеље и ђаке учитељских школа, Београд: Педагошко друштво НР Србије

www.rts.rs/page/stories/sr/story/125/drustvo/3017811/uciteljica-za-koju-kombinovana-odeljenja-nisu-bauk.html (20. 3. 2019.)

Jevtić, B. S., & Vasić, A. D. [2014]. Nastavnik - fasilitator prosocijalnosti. Sinteze - časopis za pedagoške nauke , književnost i kulturu, 3(6), 75-86.

Published
2019/08/24
Section
Professional Paper