Action research in the function of the educational reflective practice

  • Marta D. Dedaj Preschool Teacher Training and Business Informatics College of Applied Studies – Sirmium in Sremska Mitrovica
Keywords: pre-school teacher, reflexive practice, Action Research

Abstract


The importance of action research for the reflective practice of educators is discussed in the paper. Action research is a specific methodological-epistemological approach that assumes that reality can be learned in the process of changing it in a real social situation. Action research is based on observation, planning, action and reflection. Educator - a reflective practitioner, creates change, observes the effects and new dynamics of change. By the educational attitude of the educator towards the practice, the educator critically re-examines his / her actions, directs himself towards reflexive practice and professionally advances and refines himself / herself.

Author Biography

Marta D. Dedaj, Preschool Teacher Training and Business Informatics College of Applied Studies – Sirmium in Sremska Mitrovica

Profesor

References

Bilač, S. (2015). Refleksivna praksa i kvaliteta nastave, Napredak, 156(4) 447-460.

Bjelanović-Dijanić, Ž. (2011). Akcijsko istraživanje – znanstveno utemeljeno uvođenje inovacija u nastavi matematike. Zbornik radova Sedmog stručno-metodičkog skupa Metodika nastave matematike u osnovnoj i srednjoj školi: Inovacije u nastavi matematike, 50–69. http://free-bj.htnet.hr/zbjelanovic/radovi/akcijsko_istrazivanje_Pula.pdf

Bognar, B. (2006). Akcijska istraživanja u školi. Odgojne znanosti, 8(1(11)), 209–228.

Larrivee, B. (2008). Development of a tool to assess teachers’ level of reflective practice. Reflective Practice, 9(3), 341–360. https://doi.org/10.1080/14623940802207451

Lewin, K. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34–46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x

Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner. New York: Basic Books.

Банђур, В., Максимовић, Ј. (2011). Настанак и историјски развој акционих истраживања. Педагогија, 66(4), 579–588.

Банђур, В., & Максимовић, Ј. (2012). Улога акционих истраживања у унапређивању васпитно-образовне праксе. Настава и васпитање, 61(1), 22–32.

Дедај, М. (2016). Акциона истраживања у функцији професионалног развоја васпитача, Педагошка стварност, 61(1), 38-46.

Каранац, Р., Папић, Ж., Јашић., С. (2010). Професионални развој наставника у функцији унапређивања квалитета образовно васпитног процеса, Наша школа, 7, 88-97.

Кундачина, М., Банђур, В. (2004). Akciono istraživanje u školi : nastavnici kao istraživači. Ужице: Учитељски факултет .

Максимовић, Ј. (2010). Елементи и поступати акционих истраживаља у педагогији. Радови Филозофског факултета, 12, књига 2, 189-198. Филозофски факултет Универзитета у Источном Сарајеву, Пале.

Максимовић, Ј. (2012). Акциона истраживања у педагошкој теорији и пракси. Ниш: Филозофски факултет

Максимовић, Ј. (2012). Матрица планирања акционих истраживања. Норма, 17 (2), 231-246.

Максимовић, Ј. и Банђур, В. (2013). Савремена акциона истраживања и методолошко образовање наставника рефлексивног практичара, Теме, 37 (2), 595-610.

Педагошки лексикон (1996), Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Поповић и сар. (2013). Професионални развој на нивоу школе/вртића приручник за школе/вртиће, Подгорица: Завод за школство Одсјек за континуирани професионални развој.

Радишић, Ј., Буђевац, Н., Јошић, С., Бауцал, А. (2015). Наставник као рефлексивни практичар примери добре праксе, Београд: Министарство просвете, науке и технолошког развоја Република Србија.

Published
2020/02/21
Section
Professional Paper