The influence of project teaching on creativity and achievements of students in studying social contents within the subject Nature and society
Abstract
Creativity represents the point in which all contradictions of contemporary social development are summed up, refracted and reflected. Therefore, the question arises: "Is school a place that does (not) encourage creativity?" Creativity, as a psychological, social and pedagogical phenomenon, has a markedly positive impact on the overall development of a child or, in case of school, a student. The project teaching method calls for the school to be open and to be more closely connected with its environment, in order to enhance the students' independence and creativity, self-initiative, responsibility, cooperativeness, ability to apply information and communication technologies as well as digital teaching tools as sources of knowledge.
This article presents the project method as an element of stimulating students' creativity in teaching the subject Nature and Society, planned for the third grade of elementary school. By reviewing the relevant literature as well as by experimental research on a convenience sample of students, we have identified acceptable options and some effects of applying this method. At the same time, we have also raised a number of issues that should be addressed later in order to further stimulate the development of creativity through teaching.
References
Гаврић, З. Б. (2018). Пројектна настава: Приручник за учитеље. Klett.
Јанковић, А. (2019). Мултимедијална средства као фактор постигнућа ученика у настави природе и друштва. Педагошки факултет.
Пртљага, С. (2017). Пројект метода као фактор подстицања креативности ученика [Докторска дисертација]. Универзитет у Београду, Учитељски факултет.
Шефер, Ј. (2012). Стваралачко понашање. У Стваралаштво, иницијатива и срадња. Део 1, Нови приступ образовању (стр. 11–42). Институт за педагошка истраживања.
Đorđević, T. (2013). Kreativnost kao profesionalna kompetencija visokoškolskih nastavnika [Master rad]. Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet.
Gibson, H. (2005). What Creativity Isn’t: The Presumptions of Instrumental and Individual Justifications for Creativity in Education. British Journal of Educational Studies, 53(2), 148–167. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2005.00288.x
Guilford, J. P. (1971). The nature of human intelligence. McGraw-Hill.
Jukić, S. (2005). Didaktičko-metodički fragmenti: Izabrani radovi. Viša škola za obrazovanje vaspitača.
Kvaščev, R. (1971). Razvijanje stvaralačkih sposobnosti kod učenika: Priručnik za nastavnike. Zavod za izdavanje udžbenika.
Kvaščev, R. (1981). Psihologija stvaralaštva. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Maksić, S. (2006). Podsticanje kreativnosti u školi. Institut za pedagoška istraživanja.
Mihajlović, L. M., Mihajlović, M. L., & Mihajlović, N. K. (2014). Holistički pristup vaspitno-obrazovnom procesu—Kontradiktornost sa opštom postavkom života. Sinteze - časopis za pedagoške nauke , književnost i kulturu, 3(6), 37–47. https://doi.org/10.5937/Sinteze1406037M
Pavlović, J., & Maksić, S. (2014). Implicitne teorije kreativnosti nastavnika osnovne škole: Studija slučaja. Psihologija, 47(4), 465–483. https://doi.org/10.2298/PSI1404465P
Šefer, J. (2015). Motivisanost nastavnika osnovne škole za promene u nastavi. Nastava i vaspitanje, 64(2), 285–299. https://doi.org/10.5937/nasvas1502285S
Šefer, J. P. (1998). Vođe u kreativnim aktivnostima saradničkih grupa učenika. Psihologija, 31(4), 449–462.
Copyright (c) 2020 Aleksandar P Janković
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).