Gender and age differences in expression peer violence
Abstract
The complex problem of peer violence has been the subject of many research studies so far. The prevalence, forms, and manifestation forms of peer violence, causes, and consequences have been intensively studied. This paper describes and examines the occurrence of violence, considering both gender and age differences. The research has been carried out on a representative sample of 204 pupils of both sexes, in the fifth and eighth grades, who attend two primary schools. The results of the research show that a greater tendency, towards violent behaviour between boys and girls, has been confirmed (t=5.83, p<0.01). Statistically significant difference, in the tendency to violent behaviour between the pupils of different ages, that is, fifth and eighth graders, has been identified It shows us that eighth graders have a significantly greater tendency to violent behaviour than fifth graders This research is important because its results can be used, to improve our knowledge about the violent behaviour of pupils, in the school environment, as well as to encourage us to take the best course of practical action and to adopt prevention models in this area.
References
Čolović, P., Kodžopeljić, J., & Nikolašević, Ž. (2014). Upitnik PRONA: Procena vršnjačkog nasilja kod učenika osnovnih i srednjih škola. Primenjena Psihologija, 7, 277–296.
Đurišić, M. (2015). Vršnjačko nasilje u Srbiji iz ugla istraživača: Implikacije za buduća istraživanja. Istraživanja u pedagogiji, 5(2), 84–95. https://doi.org/10.17810/2015.18
Kekez, A., & Bilić, V. (2015). Zašto dobra djeca rade loše stvari: Uloga moralnog odstupanja u različitom angažmanu djece u vršnjačkom nasilju. Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 61(2), 47–64.
Maksimović, J., Raković, D., Jovanović, I., & Čolović, P. (2008). Povezanost vršnjačkog nasilja, osobina ličnosti i vaspitnih stavova. Primenjena psihologija, 1(3–4), 125–144. https://doi.org/10.19090/pp.2008.3-4.125-144
Olweus, D. (1998). Nasilje među djecom u školi: Što znamo i što možemo učiniti. Školska knjiga.
Pekić, J., Kodžopeljić, J., & Milovanović, I. (2016). Polne i uzrasne razlike u ispoljavanju nedisciplinovanog ponašanja tokom nastave. Nastava i vaspitanje, 65(2), 247–262. https://doi.org/10.5937/nasvas1602247p
Popadić, D., & Plut, D. (2007). Nasilje u osnovnim školama u Srbiji—Oblici i učestalost. Psihologija, 40(2), 309–328. https://doi.org/10.2298/PSI0702309P
Popović-Ćitić, B. (2012). Vezanost za školu kod učenika koji imaju različite uloge u vršnjačkom nasilju. Specijalna Edukacija i Rehabilitacija, 11(4), 547–564. https://doi.org/10.5937/specedreh11-2773
Rakočević, V. (2019). Uloga škole u prevenciji i intervenciji elektronskog vršnjačkog nasilja. https://www.gov.me/clanak/214645--prirucnik-uloga-skole-u-prevenciji-i-intervenciji-u-slucajevima-elektronskog-vrsnjackog-nasilja
Reić Ercegovac, I. (2016). Doživljeno vršnjačko nasilje: Relacije s dobi, spolom, razrednim ozračjem i školskim uspjehom. Školski vjesnik : časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 65(2), 251–271.
Slavković, A., & Slavković, V. (2019). Psihološki i porodični faktori koji utiču na pojavu maloletničke delinkvencije. Sinteze, 15, 51–66. https://doi.org/10.5937/sinteze8-21235
Smontara, P. (2010). Školsko ozračje i nasilje među učenicima. In V. Kolesarić (Ed.), Zbornik radova sa skupa nasilje nad djecom i među djecom (pp. 461–476). Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.
Vlah, N., & Perger, S. (2014). Povezanost vršnjačkog nasilja s percipiranom školskom klimom kod učenika osnovne škole. Kriminologija & socijalna integracija : časopis za kriminologiju, penologiju i poremećaje u ponašanju, 22(1), 1–25.
Недимовић, Т. (2011). Учесталост и облици вршњачког насиља у основним школама. Истраживања у педагогији, 1(2011), 123–141.
Томоњић, Г., Благојевић-Радовановић, Р., & Павловић, Ј. (2010). Колико је насиље присутно у школи. Педагошка Стварност, 56(1/2), 46–58.
Copyright (c) 2023 Gordana D. Blagojević, Bogdan S. Marjanović
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).