The individual and happiness in hyper-consumption society
Abstract
The individual in the postmodern society increasingly takes an active and productive attitude towards the products of mass culture and gradually builds a critical attitude towards the contents of the mass media, which are often unjustifiably attributed with the absolute power of manipulative effect. However, mass culture, with its tendency towards individualization and the "average", significantly limits the possibilities of an individual to experience the promised happiness in the context of a hyper-consumer society. The tragedy of the hyperconsumer's happiness lies in his individuality, because in the process of searching for happiness, the individual becomes more and more lonely and alienated. Complete happiness is necessarily connected to other people, which is why it is also fleeting, so that an individual cannot possess it independently.
References
Benedict, R. (2019). Patterns of culture. Routledge.
Božilović, N. (2010). Kontekst kulture: Kritika primitivnog uma. Filozofija i Društvo, 21(2), 71–95. https://doi.org/10.2298/FID1002071B
Božilović, N. (2020). Antinomije kulture savremenog srpskog društva—Predmoderni mentalitet vs. Postmoderni identitet. Sinteze, 17, 65–82. https://doi.org/10.5937/sinteze9-25124
Božović, R. (1991). Kultura potreba (2. izd.). Naučna knjiga.
Božović, R. (1997). Iskušenja slobodnog vremena (3. izd.). Fakultet političkih nauka.
Bruner, J. (2000). Kultura obrazovanja (Vol. 45). Educa.
Capra, F. (1998). Mreža života: Novo znanstveno razumijevanje živih sustava. Liberata.
Dirkem, E. (2014). Pravila sociološke metode. Hrvatsko sociološko društvo.
Džalto, D. (2012). Neophodne slike: Masmediji i carstvo prolaznog. In medias res : časopis filozofije medija, 1(1), 21–27.
Featherstone, M. (2001). Životni stil i potrošačka kultura. Diskrepancija : studentski časopis za društveno-humanističke teme, 2(4), 65–74.
Giddens, A. (2007). Sociologija. Globus.
Huntington, S. P. (1996). The clash of civilizations and the remaking of world order. Simon & Schuster.
Ilić, M. (1991). Sociologija kulture i umetnosti (9. izd.). Naučna knjiga.
Jovanović, Đ. (2012). Prilagođavanje: Srbija i moderna: Od strepnje do sumnje (1. izd.). Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta.
Klein, G. (2007). Flexecution as a Paradigm for Replanning, Part 1. IEEE Intelligent Systems, 22(5), 79–83. https://doi.org/10.1109/MIS.2007.4338498
Krivokapić, N. (2008). Slobodno vrijeme i masovna potrošačka kultura. Sociološka luča : časopis za sociologiju, socijalnu antropologiju, socijalnu demografiju i socijalnu psihologiju, 2(1), 62–79.
Marcuse, H. (1989). Čovjek jedne dimenzije: Rasprave o ideologiji razvijenog industrijskog društva (2. izd.). Veselin Masleša.
Moren, E. (2002). Odgoj za budućnost: Sedam temeljnih spoznaja nužnih u odgoju za budućnost (Vol. 54). Educa.
Morley, D., & Robins, K. (1995). Spaces of identity: Global media, electronic landscapes, and cultural boundaries. Routledge.
Pljakić, G. (2013). Kultura korišćenja slobodnog vremena. TIMS. Acta, 7(2), 163–170. https://doi.org/10.5937/timsact7-4568
Schiller, H. I. (1989). Culture, Inc: The corporate takeover of public expression. Oxford University Press.
Toffler, A. (1970). Future shock. Random House.
Toffler, A. (1981). The third wave. Bantam Books.
Van Doren, C. (2005). Dvadeseto stoljeće: Umjetnost i mediji. In Povijest znanja: Prošlost, sadašnjost i budućnost (pp. 344–363). Mozaik knjiga.
Липовецки, Ж. (2008). Парадоксална срећа: Оглед о хиперпотрошачком друштву (Vol. 75). Издавачка књижарница Зорана Стојановића.
Морен, Е. (1979). Дух времена: Есеј о масовној култури: у три свеске (Vol. 1). Филип Вишњић.
Copyright (c) 2023 Goran D. Pljakić, Slavica M. Pavličević

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).
