Advancement of the culture of written expression in pupils

  • Ivana Đ Đorđev Visoka škola strukovnih studija za vaspitače "Mihailo Palov", Vršac
Keywords: scientific concepts, Serbian language, applications, secondary school, tests, teaching methodology, written expression, pupils, orthography, advancement,

Abstract


Starting from the research which suggests that scientific concepts in the area of scientific knowledge relating to teaching process are underdeveloped, this paper presents three methodical applications intended for the secondary school instruction in orthography. Their design requires (conceptual) thinking from pupils which form the basis of the very concept of test for the assessment of acquisition of (scientific) concepts. They are: Test of Associations (Test A), Test of Tables of Concept Attributes (Test C) and Test of Definitions (Test D). Here we aimed at the advancement of the teaching of orthography and culture of written expression in secondary school pupils. The applications offered can be modified and implemented during various phases of the class (in their entirety or in part), in both regular and advanced teaching, as well as in remedial classes if appropriately simplified.

Author Biography

Ivana Đ Đorđev, Visoka škola strukovnih studija za vaspitače "Mihailo Palov", Vršac
predavač

References

Vygotsky, L. S. (1977). Mišljenje i govor [preveo Jovan Janićijević]. Beograd: Nolit.

Woodworth, R. S. (1959). Eksperimentalna psihologija [s engleskog preveli Borislav Stevanović, Živorad Vasić i Miloš Jovičić ; registar prevela i sastavila Lidija Pavlović]. Beograd: Naučna knjiga ER.

Ивић, И., Пешикан, А. и Антић, С. (2003). Активно учење 2 : приручник за примену метода активног учења/наставе. Београд: Институт за психологију.

Игњатовић-Савић, Н. (1990). Педагошке импликације теорије Виготског. Психологија, 23(1/2), стр. 145–153.

Илић, П. (1998). Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси : методика наставе. Нови Сад: Змај.

Klausmeier, H. J., & Allen, P. S. (1978). Cognitive development of children and youth: a longitudinal study. New York: Academic Press.

Klikovac, D. (2004). Metafore u mišljenju i jeziku. Beograd: Biblioteka XX vek; Knjižara Krug.

Лазаревић, Д. (1999). Од спонтаних ка научним појмовима : развој научних појмова кроз наставу и школско учење. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Маринковић, С. (2000). Методика креативне наставе српског језика и књижевности. Београд: Креативни центар.

Милановић-Наход, С. (1973). Испитивање познавања основних појмова из друштвених наука код ученика завршног разреда основне школе. Београд: Научна књига ЕР.

Пешикан, М., Јерковић, Ј. и Пижурица, М. (2010). Правопис српскога језика. Нови Сад: Матица српска.

Пешић, Ј. (2008). Критичко мишљење и научно сазнање. Српска политичка мисао, 20(1/2), стр. 11–33.

Шарановић-Божановић, Н. и Милановић-Наход, С. (1997). Усвајање појмова у настави матерњег језика. У С. Јоксимовић (ур.), Зборник Института за педагошка истраживања 29 (189–199). Београд: Институт за педагошка истраживања.

Published
2015/07/15
Section
Review Paper