Vaspitanje adolescenata u vreme rijaliti programa i tabloidnog novinarstva – zakonska regulativa
Sažetak
Cilj ovog rada je analiza medijske slike i pokušaj dolaženja do odgovora na pitanja iz kojih razloga se počinioci krivičnih dela u medijima prikazuju na način koji ne odgovara realnosti, ali i koje kategorije mladih su najpodložnije uticaju ovakvih negativnih uzora, kao i na koji način porodica i zakonska regulativa mogu da ih zaštite. Autori zaključuju da iza medijskog predstavljanja sveta kriminala kao idiličnog, stoje centri moći, koji u dogovoru sa vlasnicima medijskih kuća plasiraju ovakve sadržaje kroz najgledanije programe, sa ciljem da se formiraju nesigurne ličnosti, sklone bolestima zavisnosti, koje tokom razvoja prate neadekvatne uzore i ne ostvaruju razvojne zadatke adolescencije. Promovisanje štetnih medijskih sadržaja ima negativan učinak na razvoj adolescenata i razvojne fenomene koji se na adolescentnom uzrastu dešavaju. Najveći rizik da usvoje antisocijalne vrednosti prezentovane u medijima snose mladi iz porodica u kojima vlada loša emocionalna klima, pa nemaju doživljaj pripadnosti i kroz slepo predavanje vršnjačkoj grupi, usvajanje pogrešnih vrednosti i uzora iz sveta medija, traže zamenu za porodicu. Blizak odnos sa roditeljima omogućava mladoj osobi da sa njima razgovara o uzorima iz sveta medija, pozitivnim i negativnim junacima, vrednostima, dilemama, događajima iz sveta vršnjačkih odnosa, planovima za budućnost, kao i da roditelj detetu prenese životna iskustva i pomogne u formiranju medijske pismenosti. Neophodna je zakonska regulativa koja će zaštititi osetljive društvene grupe od medijske eksploatacije, ili izloženosti medijskom nasilju.
Reference
Abdul Kader, N., & Tabassum, P. (2019). A Study on the Influence of Reality T.V Shows on Life Style and Academic. International Journal of Research in Social Sciences, 9(8), 52–61.
Bandura, A., & Walters, R. H. (1994). Adolescent aggression: A study of the influence of child-training practices and family inter-relationships (Facsim. ed). UMI, Books on demand. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37443838g
Bilić, V. (2010). Povezanosti medijskog nasilja s agresivnim ponašanjem prema vršnjacima. Odgojne znanosti, 12(2), 263–281.
Bleakley, A., Hennessy, M., Fishbein, M., & Jordan, A. (2008). It Works Both Ways: The Relationship between Exposure to Sexual Content in the Media and Adolescent Sexual Behavior. Media Psychology, 11(4), 443–461. https://doi.org/10.1080/15213260802491986
Deutsch, H. (1967). Selected problems of adolescence: With special emphasis on group formation. International Universities Press.
Hammermeister, J., Brock, B., Winterstein, D., & Page, R. (2005). Life Without TV? Cultivation Theory and Psychosocial Health Characteristics of Television-Free Individuals and Their Television-Viewing Counterparts. Health Communication, 17(3), 253–264. https://doi.org/10.1207/s15327027hc1703_3
Kohut, H. (1990). Analiza sebstva. Naprijed.
Mićević, K. J. Ž., Mesaroš, Ž. A. J., Pavlov, S. V., & Brkljač, T. S. (2020). Rizični uticaji digitalnih medija na psihofizički razvoj dece predškolskog uzrasta. Sinteze - Časopis Za Pedagoške Nauke , Književnost i Kulturu, 18, 33–53. https://doi.org/10.5937/sinteze9-22205
Potter, W. J., & Thai, C. L. (2019). Reviewing Media Literacy Intervention Studies for Validity. Review of Communication Research, 7, 38–66. https://doi.org/10.12840/ISSN.2255-4165.018
Robotić, P. (2015). Zamke virtualnog svijeta: Zaštita djece i mladih na internetu i prevencija ovisnosti. Časopis za primijenjene zdravstvene znanosti, 1(2), 81–96. https://doi.org/10.24141/1/1/2/1
Slavković, A. (2019). Odnos roditelj—Adolescent i mentalno zdravlje u adolescenciji (1. izd.). Alma.
Slavković, A., & Slavković, V. (2019). Uticaj agresije u crtanim filmovima na vaspitanje dece i pravna regulativa. In D. Radunović Stolić (Ed.), Doprinos predškolstva ostvarivanju ciljeva obrazovanja i vaspitanja: Zbornik radova sa Četrnaeste konferencije ‘Vaspitač u 21. Veku’ (Vol. 18, pp. 326–334). Visoka škola za vaspitače strukovnih studija.
Theunert, H. (2000). Gewalt in den Medien - Gewalt in der Realität: Gesellschaftliche Zusammenhänge und pädagogisches Handeln (3. Auflage). KoPäd Verlag.
Tomori, M. (2005). Rizično ponašanje u adolescenciji—Razlike među polovima. In Vojislav Ćurčić (Ed.), Unutrašnja i spoljašnja realnost adolescenata (pp. 79–88). Žarko Albulj.
Закон о електронским медијима. (2021). Службени гласник РС, 129. https://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/skupstina/zakon/2014/83/5/reg/20220105
Законска регулатива, РЕМ. (n.d.). Retrieved 20 December 2021, from https://www.rem.rs/sr/regulativa/zakonska-regulativa
Правилник о заштити права малолетника у области пружања медијских услуга. (2015). Службени Гласник РС, 25. https://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/drugidrzavniorganiorganizacije/pravilnik/2015/25/1/reg/
Стратегија за борбу против дрога у Републици Србији за период од 2009. До 2013. Године. (2009). Службени Гласник РС, 16. http://www.pravno-informacioni-sistem.rs/SlGlasnikPortal/eli/rep/sgrs/vlada/strategija/2015/1/2/reg/
Sva prava zadržana (c) 2023 Ana V. Slavković, Vukan R. Slavković
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).