Elementi i indikatori za identifikaciju kvaliteta osnovnog obrazovanja
Sažetak
Obrazovanje, jedan je od glavnih studova kvalitete znanja, što znači i napretka društva u celini. U pogledu kvaliteta obrazovanja postoje mnoge postavke, neke više, neke manje precizne. Da bi se odredio kvalitet osnovne škole, na primer kao „ slab“, „osrednji“, ili „izuzetan“, primenjuje se, manje ili više precizno,određena ideja o vrednosti i identifikuje, opet manje ili više proizvoljno, gde se ta škola nalazi u odnosu na druge škole. Kada je reč o kvalitetu obrazovanja neophodno je analizirati sve segmente obrazovnog procesa. To podrazumeva, analizu ciljeva obrazovnog procesa, procesa produkata kvalitetnog obrazovanja, ali i kvalitetan i dostupan tehničko-instrumentalni, odnosno operativno-proceduralni nivo kvaliteta obrazovnog procesa. Kvalitet osnovnog obrazovanja većina autora veže za rezultate, ishode, obrazovanja. Da bi se postigao kvalitet obrazovanja mora se postići kvalitet u određenim komponentama ili elementima celine obrazovanja. Predmet ovog rada je torijsko sagledavanje elemenata i indikatora za indikaciju kvaliteta bazičnog obrazovanja. Razmatranje pedagoških strategija i njihovog uticaja na određene komponente kvaliteta, u cilju iziskuje poboljšanje uticaja na pedagoško-didaktičke resurse kvaliteta obrazovanja.
Reference
Анђић, Д. (2006). Квалитета у образовању и професионалном усавршавању учитеља основних школа с нагласком на образовање за околиш и одрживи развој. У Зборнику радова: "Према квалитетној школи". (стр. 57-65). Сплит: Филозофски факултет, Хрватски књижевно-педагошки збор.
Вилотијевић, М. (2000). Квалитет образовања и школе-кључ за 21. век. Педагогија, 2,
Вилотијевић, М. (1996). Системско-теориске основе наставног процеса. Београд: Учитељски факултет.
Влаховић, Б. (2000). Иновације и квалитет образовања. У: Зборнику радова са међународне конференције "Систем квалитета у образовању према захтевима серије стандарда ЈУС 9000". Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Влаховић, Б., & Вујсић-Живковић, Н. (2005). Наставник: изазови професионализације. Београд: Едука.
Meijer, C. (2003). Inclusive Education and Classroom Practise. Preuzeto sa https://www.european-agency.org/sites/default/files/inclusive-education-and-classroom-practices_iecp-en.pdf
Комисија за развој школског програма. (2003). Реформа образовања у Републици Србији: Школски програм- концепција, стратегија, имплементација. Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије.
Квалитетно образовање за све: изазови реформе образовања у Србији. (2004). Београд: Министрство просвете и спорта Републике Србије.
Поткоњак, Н. (2000). Квалитет образовања. У:Зборник радова међународне конференције "Систем квалитета у образовању према захтевим серије стандарда ЈУС 9000". Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Ратковић, М. (2006). Кардиналне функције реформе школе: Планирање и евалуација. Нови Сад: Мисао.
Lowe, J., & Istance, D. (1998). Škole i kvalitet. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).