Пројект развоја платформе отвореног образовања за конкурентност предузећа
Sažetak
Пошто су корпоративне платформе за е-учење релативно нова, неистражена граница, овај рад има за циљ да пружи пример и да понуди оквир за развој пројекта. Циљ ове студије је откривање развоја отворене образовне платформе за одржавање конкурентности компаније. Овај рад описује идеју и фазе пројекта за креирање корпоративне платформе за онлајн учење. Представљена је општа позадина пројекта образовне платформе у Украјини; откривени су разлози за одабир КПИ Игора Сикорског за програмере софтвера и садржаја. Такође, истиче се да само онлајн ресурси не доводе до реализације потенцијала платформи; захтева технологије које платформу чине интерактивном и привлачном.
Методологија: Студија случаја у овом чланку представља иницијативу за стварање онлајн платформе за компанију са седиштем у Украјини. Упоредне методе истраживања се користе за анализу положаја Украјине о нивоу развоја ИКТ-а према међународним индексима, са вертикалним поређењем опширно за одређивање степена развоја ИКТ-а у поређењу са другим земљама. Метод бенчмаркинга је реализован за актуализацију корпоративног е-ученја у Украјини. Користи се традиционални метод поделе пројекта на фазе, који подразумева одређивање радњи које треба завршити.
Налази: Резултати су показали позитивне вредности у различитим анализираним димензијама: (I) Потенцијал платформе за учење у корпоративном развоју, (II) Дизајн платформе за е-учење, (III) Пројектни кораци у креирању платформе за отворено образовање и (IV. ) Стручна пракса сарадње «компанија-универзитет».
Импликације: Наша импликација у проблемима хоризоната развоја предузећа, које одређују савремени изазови и могућности дигитализације. Онлајн платформе које су покренули тимови «компанија-универзитет» могу пружити тематско, друштвено и дигитално обогаћивање за све укључене агенте.
Оригиналност: Главни допринос је откривање пројекта отворене образовне платформе за одржавање конкурентности украјинске компаније уз интеграцију искуства украјинског универзитета. Случај нема аналогије у Украјини.
Reference
Blackall, L. (2007). Open educational resources and practices. Journal of E-Learning and Knowledge Society, 3 (2), 63-81.
Brodo, J.A, (2006), Today’s Ecosystem of E-learning, Trainer Talk, Professional Society for Sales & Marketing Training, Vol. 3, No 4
Bonchek, M. & Choudary, S. (2013). Three Elements of a Successful Platform Strategy. Cambridge, USA: Harvard Business Review.
Caswell, T., Henson, S., Jensen, M., & Wiley, D. (2008). Open content and open educational resources: Enabling universal education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 9 (1). https://doi.org/10.19173/irrodl.v9i1.469.
Janning M., Jonker D., Koch C., Park L., Rander M., Wellers D. (2021). Six Drivers of the Future of Corporate Learning, SAP Insights research.
Organization for Economic Co-Operation and Development. (2007). Giving knowledge for free: The emergence of open educational resources.
Morrison, D. (2016). Next-Generation of Open Education Resources (OER) on User-Friendly,
Approachable Platforms: https://onlinelearninginsights.wordpress.com/2016/08/02/next-
generation-of-open-education-resources-oer-on-user-friendly-approachable-platforms
Pirie, C. (2004). E-Learning Ecosystems: The Future of Learning Technology // Chief Learning Officer: Solutions for Enterprise Productivity. https://www.chieflearningofficer.com/2004/08/30/e-learning-ecosystems-the-future-of-learning-technology/
Uden, L., Wangsa, I. T., Damiani, E. (2007). The Future of E-learning: E-learning Ecosystem (2007). Inaugural IEEE International Conference on Digital Ecosystems and Technologies (IEEE DEST 2007). pp. 113-117.
Yang, J., & Kinshuk. (2017). Survey and reflection on open education policies. In M. Jemni, Kinshuk, & M. K. Khribi (Eds.), Open education: From OERs to MOOCs (pp. 23-38). Berlin, Germany: Springer Heidelberg.
ICT Development Index 2017. www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/publications/mis2017/methodology.aspx
World Economic Forum; The Global Information Technology Report 2016; Date of data collection or release: 6th July 2016; www.weforum.org/gitr
Sangrà, A., Vlachopoulos, D., Cabrera, N. (2012) Building an inclusive definition of e-learning: An approach to the conceptual framework. Int. Rev. Res. Open Distrib. Learn. 2012, 13, pp.145–159.
Chen, E.T. (2008) “Successful ELearning in corporations”. Communications of the IIMA, 8 (2), 45-54.
Schweizer, H. (2004) “ELearning in business”. Journal of Management Education, 28 (6), 674-692.
Prince F. Ellis, Kevin D. Kuznia (2014) Corporate Elearning Impact On Employees. Global journal of business research, 8 (4), 1 – 15.
The network readiness index 2020 Accelerating Digital Transformation in a post-COVID Global Economy. https://networkreadinessindex.org/wp-content/uploads/2020/10/NRI-2020-Final-Report-October2020.pdf
IMD World Digital Competitiveness Ranking 2020 https://www.imd.org/wcc/world-competitiveness-center-rankings/world-digital-competitiveness-rankings-2020/
Unique models of corporate training and staff development. [Electronic resource] // Research of the Lviv Business School of UCU, December 16, 2008: www.lvbs.com.ua.
Urdan, A.T., Weggen C.C. (2000) Corporate e-learning: exploring a new frontier // http://papers.cumincad.org/data/works/att/2c7d.content.pdf
Henry, P. (2001). E-learning technologies, content and services. Education & Training 43 (4), 249-255.
Bri, D., Garcia, M., Coll, H., & Lloret, J., (2009). A study of virtual learning environments. WSEAS Transactions on Advances, 6 (1), 33-43.
The Author wishes to submit the Work to SJM for publication. To enable SJM to publish the Work and to give effect to the parties’ intention set forth herein, they have agreed to cede the first right to publication and republication in the SJM Journal.
Cession
The Author hereby cedes to SJM, who accepts the cession, to the copyright in and to the paper.
The purpose of the cession is to enable SJM to publish the Work, as first publisher world-wide, and for republication in the SJM Journal, and to grant the right to others to publish the Work world-wide, for so long as such copyright subsists;
SJM shall be entitled to edit the work before publication, as it deems fit, subject to the Authors approval
The Author warrants to SJM that:
- the Author is the owner of the copyright in the Work, whether as author or as reassigned from the Author’s employee and that the Author is entitled to cede the copyright to SJM;
- the paper (or any of its part) is not submitted or accepted for publication in any other Journal;
- the Work is an original work created by the Author;
- the Author has not transferred, ceded, or assigned the copyright, or any part thereof, to any third party; or granted any third party a licence or other right to the copyright, which may affect or detract from the rights granted to SJM in terms of this agreement.
The Author hereby indemnifies the SJM as a body and its individual members, to the fullest extent permitted in law, against all or any claims which may arise consequent to the warranties set forth.
No monetary consideration shall be payable by SJM to the Author for the cession, but SJM shall clearly identify the Author as having produced the Work and ensure that due recognition is given to the Author in any publication of the Work.
Should SJM, in its sole discretion, elect not to publish the Work within 1 year after the date of this agreement, the cession shall lapse and be of no further effect. In such event the copyright shall revert to the Author and SJM shall not publish the Work, or any part thereof, without the Author’s prior written consent.