Потенцијали културно-историјског и туристичког наслеђа за развој туризма у Тимочком региону
Sažetak
Последњих година у литератури се све више користи термин „индустријски туризам“. Он описује подручја која укључују индустријске споменике и напуштене зграде, а пре свега ретке објекте који су још увек у функцији. Индустријски туризам обухвата све погоне који се користе за прераду хране, прераду дрвета и текстилну индустрију, ту су и млинови, луке, рудници, аутомобилска и ваздухопловна индустрија, бродоградилишта итд. У оквиру докторске дисертације под називом „Потенцијали културно-историјског и економског наслеђа за развој индустријског туризма у Тимочкој крајини “, спроведено је истраживање које се бави све већим интересовањем за индустријски туризам у Источној Србији, тачније у Тимочкој крајини. Ова грана туризма више није сфера интересовања само одређених група експерата из области техничких наука, већ и обичних туриста заинтересованих за обилазак одређених региона. Циљ истраживања је да представе могућности за развој индустријског туризма у Тимочкој крајини, као и да добије податке о тренутном стању. Истраживање се заснива на искуственим информацијама туристичких радника, који су због природе посла и интересовања релевантни за предложену тему. Испитани су учесници запослени у области туризма на различитим радним местима, као и студенти који се образују у области туризма. Подаци добијени током истраживања указују на то да испитаници верују да медији недовољно информишу потенцијалне туристе о атракцијама индустријског туризма, потенцијалу туристичке понуде, али и о самом тимочком крају, како локално, тако и шире, у Србији и иностранству. Такви подаци указују на могућност побољшања тренутног стања применом адекватне стратегије за промоцију и информисање потенцијалних корисника, као и на недовољно коришћење индустријског потенцијала самог региона. Улагање одређених ресурса у маркетинг и развој индустријског туризма створило би додатну потражњу, што би резултирало побољшањем туристичке понуде. Валоризација индустријског наслеђа у источној Србији може да подстакне регионални идентитет, ревитализује подручје и створи додатне туристичке атракције. Планови и резултати одређених пројеката ове врсте веома су важни за регион, али и за државу.
Reference
Bošković, T. (2009). Tourism as a factor of economic development. School of Business, scientific journal, Vol. 2. Pp. 23-28. Retreived from: http://www.vps.ns.ac.rs/SB/2009/2.3.pdf (In Serbian)
Bujok, P., Klempa, M., Jelínek, J., Porzer, M., Gonzalez, M. (2015). Industrial tourism in the context of the industrial heritage. Pp. 81-92. Retreived from: https://www.researchgate.net/publication/297921552_Industrial_tourism_in_the_context_of_the_industrial_heritage
Frew, E. A. (2008). Industrial tourism theory and implemented strategies. Advances in Culture, Tourism and Hospitality Research, Volume 2. Pp. 27–42. DOI:10.1016/s1871-3173(08)02002-8
Gržinić, J., Zanketić, P., Baćac, R. (2009). Industrial tourism in Istria. Ekonomska misao i praksa (2). Pp. 211-232. UDC: 379.85. Retreived from: https://hrcak.srce.hr/48558
Hiller, H. L. (1976). Escapism, Penetration, and Response: Industrial Tourism and the Caribbean. Caribbean Studies, Vol. 16, No. 2. Pp. 92-116. Published By: Institute of Caribbean Studies, UPR, Rio Piedras Campus. Retreived from: https://www.jstor.org/stable/25612766?seq=1
Ilić, Z. (2019).Potentials for the development of industrial tourism in Leskovac, the city of textiles - "Serbian Manchester". Textile industry, No. 1. Pp. 51-57. DOI: 10.5937/tekstind1901051I Retreived from: https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0040-2389/2019/0040-23891901051I.pdf (In Serbian)
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology. Archives of Psychology, 22 140, 55. Retreived from: https://psycnet.apa.org/record/1933-01885-001
Muhi, B., Bugarin, D., Miloradić, J. (2018). Resources and perspectives of industrial and mining tourism development in Serbia. Business Economics, 12(2), vol. XXIII. Pp. 141-156. DOI: 10.5937/poseko14-17956 Retreived from: https://aseestant.ceon.rs/index.php/poseko/article/view/17956/7553 (In Serbian)
Otgaar, A. (2012). Towards a common agenda for the development of industrial tourism. Tourism Management Perspectives, 4. Pp. 86–91. DOI:10.1016/j.tmp.2012.05.004
Vargas-Sánchez, A. (2015). Industrial Heritage and Tourism: A Review of the Literature. In: Waterton E., Watson S. (eds) The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research. Palgrave Macmillan, London. Pp. 219-233. DOI:10.1057/9781137293565_14
The Author wishes to submit the Work to SJM for publication. To enable SJM to publish the Work and to give effect to the parties’ intention set forth herein, they have agreed to cede the first right to publication and republication in the SJM Journal.
Cession
The Author hereby cedes to SJM, who accepts the cession, to the copyright in and to the paper.
The purpose of the cession is to enable SJM to publish the Work, as first publisher world-wide, and for republication in the SJM Journal, and to grant the right to others to publish the Work world-wide, for so long as such copyright subsists;
SJM shall be entitled to edit the work before publication, as it deems fit, subject to the Authors approval
The Author warrants to SJM that:
- the Author is the owner of the copyright in the Work, whether as author or as reassigned from the Author’s employee and that the Author is entitled to cede the copyright to SJM;
- the paper (or any of its part) is not submitted or accepted for publication in any other Journal;
- the Work is an original work created by the Author;
- the Author has not transferred, ceded, or assigned the copyright, or any part thereof, to any third party; or granted any third party a licence or other right to the copyright, which may affect or detract from the rights granted to SJM in terms of this agreement.
The Author hereby indemnifies the SJM as a body and its individual members, to the fullest extent permitted in law, against all or any claims which may arise consequent to the warranties set forth.
No monetary consideration shall be payable by SJM to the Author for the cession, but SJM shall clearly identify the Author as having produced the Work and ensure that due recognition is given to the Author in any publication of the Work.
Should SJM, in its sole discretion, elect not to publish the Work within 1 year after the date of this agreement, the cession shall lapse and be of no further effect. In such event the copyright shall revert to the Author and SJM shall not publish the Work, or any part thereof, without the Author’s prior written consent.