The Иновативни положај МСП у зависности од употребе маркетиншких алата

Ključne reči: маркетинг уз помоћ технологије, мала и средња предузећа, иновације, традиционални маркетинг, дигитални маркетинг, друштвени медији

Sažetak


Иако се МСП брзо прилагођавају новим трендовима, већина њих пати од недостатка финансијских и људских ресурса. Ова чињеница је ставила те компаније у неповољнији положај у погледу коришћења традиционалних маркетиншких алата у поређењу са њиховим већим ривалима. Информационе и комуникационе технологије и развој платформи заснованих на технологији такође су обезбедиле јефтиније, али иновативније маркетиншке опције за МСП да се такмиче са својим већим колегама. С тим у вези, ово истраживање има за циљ испитивање утицаја употребе традиционалних и технолошки могућих маркетиншких алата од стране МСП на њихову иновативност. Паралелно са овом одабраном сврхом, истраживачи су добили податке од 812 малих и средњих предузећа у Словачкој користећи онлајн упитник посредован путем интернета. Истраживачи такође примењују тест бинарне логистичке регресије да анализирају утицаје традиционалних и технолошки омогућених маркетиншких алата на иновативност МСП. Резултати показују да, док употреба технолошко омогућених маркетиншких канала позитивно утиче на иновативност предузећа, употреба традиционалних маркетиншких канала од стране МСП не утиче на њихову иновативност. Фактори животне средине, ресурси и лични фактори могу бити разлози ових резултата.

Biografija autora

Aleksandr Ključnikov, University of Entrepreneurship and Law

Institute of Entrepreneurship and Marketing, University of Entrepreneurship and Law

Reference

Ahmed, B. & Husain, S.T. (2014). E-marketing – A paradigm shift in the 21st century. Pp 186-189 in Patil, D.B, Bhakkad, D.D (eds). Redefining Management practices and marketing in modern age(2014). Dhule, Atharva publications.
Amirkhanpour, M., Vrontis, D., & Thrassou, A. (2014). Mobile marketing: a contemporary strategic perspective. International Journal of Technology Marketing 5, 9 (3), 252-269.
Belas, J., Amoah, J., Petráková, Z., Kliuchnikava, Y., & Bilan, Y. (2020). Selected Factors of SMEs Management in the Service Sector. Journal of Tourism and Services, 21(11), 129-146.
Cant, M.C., & Wiid, J.A. (2016). The use of traditional marketing tools by SMEs in an emerging economy: a South African perspective. Problems and perspectives in management, 14 (1), 64-70.
Du, J., Mickiewicz, T., & Douch, M. (2021). Individual and Institutional Ownership, Firm Age and Productivity. Journal of Competitiveness, 13 (1), 23–41.
European Commission, SBA fact sheet Czech Republic (2019), Retrieved from https://ec.europa.eu/docsroom/documents/38662/attachments/7/translations/en/renditions/native Accessed on: 11.05.2021
EU regional competitiveness index (2019), Retrieved from https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/work/2019_03_rci2019.pdf Accessed on: 11.05.2021
Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS, Third Edition: Sage Publications
Fosso-Wamba, S., & Carter, L. (2014). Social media tools adoption and use by SMES: An empirical study. Journal of Organizational and End User Computing, 26 (2), 1–17.
Kallier, S.M. (2017). The focus of marketing communication efforts of smes within south Africa. Management & Marketing, 12 (1), 140-154.
Khan, A.A., Wang, M.Z., Ehsan, S., Nurunnabi, M., & Hashmi, M.H. (2019). Linking Sustainability-Oriented Marketing to Social Media and Web Atmospheric Cues. Sustainability, 11 (9), 2663.
Ključnikov, A., Mura, L., & Sklenár, D. (2019). Information security management in SMEs: factors of success. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(4), 2081-2094.
Kotaskova, A., & Rozsa, Z. (2018). The impact of selected factors on the quality of business environment assessment in the Czech Republic and the Slovak Republic. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, 6 (2), 71-80.
Kubickova, L., Kormanakova, M., Vesela, L., & Jelinkova, Z. (2021). The Implementation of Industry 4.0 Elements as a Tool Stimulating the Competitiveness of Engineering Enterprises. Journal of Competitiveness, 13 (1), 76–94.
Malesev, S., & Cherry, M. (2021). Digital and Social Media Marketing-Growing Market Share for Construction SMEs. Construction Economics and Building, 21 (1), 65-82.
Mura, L., & Kajzar, P. (2019). Small Businesses in Cultural Tourism in a Central European Country. Journal of Tourism and Services, 10 (19): 40-54.
Mura, L., (2020). Marketing Management of Family Businesses: Results of Empirical Study. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, 8 (2), 56-66.
Nobre, H., & Silva, D. (2014). Social network marketing strategy and SME strategy benefits. Journal of Transnational Management, 19, 138–151.
Pateli, A., & Mikalef, P. (2017). Configurations Explaining Social Media's Impact on Innovation Performance. Configurations. In Proceedings of the Pacific Asia Conference on Information Systems, Langkawi, Malaysia, 16–20 July 2017.
Statista (2021), Digital Advertising, Retrieved from https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-advertising/slovakia Accessed on: 11.05.2021
Taiminen, H.M., & Karjaluoto, H. (2015). The usage of digital marketing channels in SMEs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 22 (4), 633-651.
Toth, Z. & Mura, L. (2014). Support for Small and Medium Enterprises in the Economic Crisis in Selected EU Countries. Hradec Economic Days 2014: Economic Development and Management of Regions, Pt V.Hradec Králové, Czech Republic, 424-429. Retrieved from https://uni.uhk.cz/hed/site/assets/files/1049/proceedings_2014_5.pdf
Wardati
, N.K., & Mahendrawathi, E.R. (2019). The impact of social media usage on the sales process in small and medium enterprises (SMEs): A systematic literature review. Procedia Computer Science, 161, 976-983.
Zajkowski, R., & Domańska, A. (2019). Differences in perception of regional pro-entrepreneurial policy: does obtaining support change a prospect?. Oeconomia Copernicana, 10(2), 359-384.
Ziółkowska, M.J. (2021). Digital Transformation and Marketing Activities in Small and Medium-Sized Enterprises. Sustainability, 13 (5), 2512.

Objavljeno
2022/04/06
Rubrika
Originalni naučni članak