Oдрживост пословања малих и средњих предузећа заснованих на примени интернета ствари Индустрије 4.0 : студија случаја Малезијског Бумипутера

  • Rijal Abd Shukor Infrastructure University Kuala Lumpur (IUKL)
  • Wah Kian Mooi Infrastructure University Kuala Lumpur, Malaysia
  • Mohammad Nazir Ahmad University Kebangsaan Malaysia
Ključne reči: мала и средња предузећа (МСП), МСП Бумипутер, пословна одрживост, Индустрија 4.0, Интернет ствари (ИоТ), ТОЕ оквир

Sažetak


Компанијама свих величина, укључујући мала и средња предузећа, остављено је мало избора за припрему и имплементацију промена. Ово истраживање је прикупило информације како би пружио теоријски оквир о детерминантама на које се мала и средња предузећа Малезијски Бумипутери ослањају у својој одлуци да усвоје или не усвоје ИоТ (енг. Internet of Things) у својим пословним операцијама. Бумипутери се односе на домородачко становништво Малезије. Студија је користила међудисциплинарни дизајн студије. Подаци су добијени од власника компанија у Малезији који послују у категорији БумипутераМСП и статистички су анализирани коришћењем IBM-овог SPSS-a и AMOS софтвера. Према почетним налазима, може се видети да су испитаници веома узбуђени због предности ИоТ-а, али им недостаје идеја да постану пионири у уређењу. Штавише, иако испитаници нису забринути за ИоТ, запажа се утисак несигурности, што их наводи да даље размишљају да ли да верују у ИоТ или не. Такође се показало да врхунске организације имају све бољу интуицију о ИоТ-у, али и прогресивно негативну интуицију о томе. Препоручује се да мала и средња предузећа холистички, посебно мала и средња предузећа Бумипутера, стекну више знања и буду спремна да прошире схватање продуктивних фактора ИоТ-а у Малезији.

Reference

Barroga, K.D., Rola, A.C., Depositario, D.P.T., Digal L.N., & Pabuayon, I.M. (2019). Determinants of the Extent of Technological Innovation Adoption Among Micro, Small, and Medium Food Processing Enterprises in Davao Region, Philippines. Philippine Journal of Science, 148 (4), 825-839.
Björkdahl, J. (2020). Strategies for digitalization in manufacturing firms. California Management Review, 62 (4), 17–36.
Bulińska-Stangrecka, H., & Bagieńska, A. (2021). The Role of Employee Relations in Shaping Job Satisfaction as an Element Promoting Positive Mental Health at Work in the Era of COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (4), 1903.
Chin, E.-W., & Lim, E.-S. (2018). SME Policies and Performance in Malaysia, Economic Working Paper (No.2018-3), Yusof Ishak Institutes (ISEAS) Singapore.
Clarke, R. (1999). Internet privacy concern confirm the case for intervention communication. ACM, 42, 60–67.
Cochran, W.G. (1977). Sampling Techniques (3rd edition). John Wiley &Sons, New York.
Credit Guarantee Corporation. (2019). Annual Report 2019 - Credit Guarantee Corporation, pp. 4. Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad.
Ghattas, D.A., & Al-Abdallah, G.M. (2020). Factors affecting customers’ selection of community pharmacies: The mediating effect of branded pharmacies and the moderating effect of demographics. Management Science Letters, 10 (8), 1813-1826.
Giorgia, Z., & Di Maria, E. (2019). Is the internet of things the catalyst for product innovation in the italian manufacturing?, Universita’ Degli StudI Di Padova Dipartimento Di Scienze Economiche Ed Aziendali, Italy.
Jomo, K.S. (2019). Southeast Asia's Misunderstood Miracle: Industrial Policy and Economic Development in Thailand, Malaysia and Indonesia, Routledge.
Khoo, V., Ahmi, A., & Saad, R.A.-J. (2016). A Comprehensive Review on E-Commerce Research, Proceedings of the 3rd International Conference on Applied Science and Technology (ICAST’18) AIP Conf. Proc. 2016.
Maldonado-Guzman, G., Garza-Reyes, J.A., Pinzon-Castro, S.Y., & Kumar, V. (2019). Innovation capabilities and performance: Are they truly linked in SMEs? International Journal of Innovation Science, 11 (1), 48–62.
Molino, M., Cortese, C. G., & Ghislieri, C. (2020). The Promotion of Technology Acceptance and Work Engagement in Industry 4.0: From Personal Resources to Information and Training. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (7), 2438.
Nagy J., Oláh J., Erdei E., Máté D., & Popp J. (2018). The Role and Impact of Industry 4.0 and the Internet of Things on the Business Strategy of the Value Chain—The Case of Hungary. Sustainability, 10 (10), 3491.
Omar, C.M.Z.C., & Azmi, N.M.N. (2015). Factors Affecting the Success of Bumiputera Entrepreneurs in Small and Medium Enterprises (SMEs) in Malaysia. Journal of International Business Research and Marketing, 1(9), 40-45.
Priyono, A., Moin, A., & Putri, V.N.A.O. (2020). Identifying Digital Transformation Paths in the Business Model of SMEs during the COVID-19 Pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6 (4), 104.
Rachinger, M., Rauter, R., Müller, C., Vorraber, W., & Schirgi E. (2019). Digitalization and its influence on business model innovation. Journal of Manufacturing Technology Management, 30 (8), 1143-1160.
Sanchez-Baez, E. A., Fernandez-Serrano, J., & Romero, I. (2019). Organizational culture and innovation in small businesses in Paraguay. Regional Science Policy and Practice, 1–15.
Shetty, P. (2018). Internet of things and digital transformation. Wharton Magazine.
Tehseen, S., Ahmed, F.U., Qureshi, Z.H., Uddin, M.J., & Ramayah, T. (2019). Entrepreneurial competencies and SMEs’ growth: the mediating role of network competence. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 11 (1), 2-29.
Tornatzky, L.G., & Fleischer, M. (1990). The Process of Technological Innovation, Lexington books, Lexington, MA.
Umrani, A. I., & Johl, S.K. (2018). How Different Ownership Structures Perform in Industry 4.0: A Case of Malaysian Manufacturing SMEs. Academic Press.
Woon, B.C., Kei, C.W., May, L.S., Yi, T.Y., & Mei, T.J. (2019). Reasons Against Audit Exemption Among SME. Academic Press.
Yassin, M. (2020). The Future Is in Technology: Sunday Star (6 Dec. 2020), The Star Press.
Zainol, Z., Osman, J., Shokory, S.M., Samsudin, N., & Hashim, A. (2018). Sustainable Growth of High-Performing Bumiputera SMEs: Malaysian Perspectives. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8 (2), 557–569.
Zhu, K., Kraemer, K., & Xu, S. (2002). A cross-country study of e-business adoption using the technology-organization-environment framework. Proceedings of the International Conference on Information Systems, Barcelona.

Objavljeno
2022/04/06
Rubrika
Originalni naučni članak