Свесни или равнодушни – забриност о дигитализацији и одрживости међу МСП у Индустрији 4.0

Ključne reči: могућност дигитализације, дигитализација, МСП, одрживост, СДГ, земље Вишеградске четворке, Србија, Бугарска

Sažetak


Позитивне предности дигитализације данас су генерално препознате и признате од стране компанија и обично се виде као суштинске у пословном окружењу које се брзо и стално мења. Ипак, ниво дигитализације је и даље испод очекивања, посебно међу малим и средњим предузећима. Неколико фактора стоји иза тога, у распону од бриге о високим трошковима и стилова управљања до недостатка знања итд. Ова студија разматра један од ових аспеката, контрадикторни однос између дигитализације и одрживости, са циљем да се истражи потенцијал дигитализације у будућност и изношење нових стратегија развоја за мале организације.
Ово истраживање указује на уочени утицај дигитализације на одрживост, на основу мишљења власника и менаџера малих и средњих предузећа у земљама В4, Бугарској и Србији, користећи квантитативну методу путем анкете. На основу њихове перцепције о овој теми, анкетиране организације се могу поделити у две групе (забринути инспирисани, равнодушни конзервативци) и сходно томе могу постићи стање уравнотежене дигитализације, где су и одрживост и перформансе дигитализације изванредне са различитим стратешким корацима.

Biografija autora

Andrea Tick, Óbuda University

Andrea Tick PhD is an associate professor at Óbuda University Keleti Faculty of Business and Management. Her research interests include internet security, cyber security, user behavior regarding digital learning, cyber security awareness and the human factor in cyber security. She also does research in the field of digitalisation and digital transformation among SMEs. She has a BSc in Economics, an MA in Mathematics, Computer Science and English language and literature. Her PhD and Dr. habil research areas are digital teaching and learning with special cyber security awareness.

Reference

Acciarini, C., Borelli, F., Capo, F., Cappa, F., & Sarrocco, C. (2021). Can digitalization favour the emergence of innovative and sustainable business models? A qualitative exploration in the automotive sector. Journal of Strategy and Management.
Ardito, L., Raby, S., Albino, V., & Bertoldi, B. (2021). The duality of digital and environmental orientations in the context of SMEs: Implications for innovation performance. Journal of Business Research, 123, 44-56.
Bai, C., Quayson, M., & Sarkis, J. (2021). COVID-19 Pandemic Digitization Lessons for Sustainable Development of Micro-and Small-Enterprises. Sustainable Production and Consumption 27, 1989-2001.
Brown, J. D. (2009). Choosing the Right Type of Rotation in PCA and EFA. JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter, 13 (3), 20-25.
Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104.
Denicolai, S., Zucchella, A., & Magnani, G. (2021). Internationalization, digitalization, and sustainability: Are SMEs ready? A survey on synergies and substituting effects among growth paths. Technological Forecasting and Social Change, 166, 120650.
Gartner. (2019). Digitalization. Information technology glossary. Retrieved from https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/digitalization
Gregori
, P., & Holzmann, P. (2020). Digital sustainable entrepreneurship: A business model perspective on embedding digital technologies for social and environmental value creation. Journal of Cleaner Production, 272, 122817.
Gubán, Á., & Sándor, Á. (2021). Opportunities for digital maturity measurement for SMEs. Management Review, 52 (3), 13-28 (in Hungarian)
Gupta, S., Motlagh, M., & Rhyner, J. (2020). The digitalization sustainability matrix: A participatory research tool for investigating digitainability. Sustainability, 12 (21), 9283.
Lichtenthaler, U. (2021). Digitainability: the combined effects of the megatrends digitalization and sustainability. Journal of Innovation Management, 9 (2), 64-80.
Lu, J.W., & Beamish, P. W. (2006). SME internationalization and performance: Growth vs. profitability. Journal of International Entrepreneurship, 27-48.
Marcysiak, A., & Pleskacz, Z. (2021). Determinants of digitization in SMEs. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 9 (1), 300.
Mitchell, R. W., Wooliscroft, B., & Higham, J. (2010). Sustainable Market Orientation: A New Approach to Managing Marketing Strategy. Journal of Macromarketing 30 (2), 160–170.
Muñoz, P., & Dimov, D. (2015). The call of the whole in understanding the development of sustainable ventures. Journal of Business Venturing, 30 (4), 632-654.
Park, S. B. (2018). Multinationals and sustainable development: Does internationalization develop corporate sustainability of emerging market multinationals?. Business Strategy and the Environment, 27 (8), 1514-1524.
Taber, K. S. (2018). The Use of Cronbach’s AlphaWhen Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 48, 273–1296.
Van Marrewijk, M. (2003). Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: Between agency and communion. Journal of Business Ethics, 44 (2), 95-105.
Velinov, E., Maly, M., Petrenko, Y., Denisov, I., & Vassilev, V. (2020). The role of top management team digitalization and firm internationalization for sustainable business. Sustainability, 12 (22), 9502.
Zamfir, A. M., Mocanu, C., & Grigorescu, A. (2017). Circular economy and decision models among European SMEs. Sustainability, 9 (9), 1507 .
Zulfikar, R., Widyanti, R., Basuki, B., Mayvita, P. A., & Purboyo, P. (2021). Encourage SMEs sustainable behavior during Covid-19 pandemic through competitive advantages and corporate culture. Serbian Journal of Management, 16(2), 45-417.

Objavljeno
2022/04/06
Rubrika
Originalni naučni članak