Коришћење аналитике великих података за мала и средња предузећа

Ključne reči: мала и средња предузећа, велики подаци, способност анализе великих података, аналитика података, модел коришћења великих података

Sažetak


Мала и средња предузећа заузимају значајно место у привреди свих земаља. У савременим условима развоја индустрије 4.0, увођење аналитике великих података у перформансе малих и средњих предузећа може постати основа за одрживи раст њиховог функционисања и развој њихових конкурентских предности. Међутим, употреба Биг Дата технологије није типична за мала и средња предузећа. Истовремено, питања аналитике великих података коју користе мала и средња предузећа у контексту њихових ресурсних и инфраструктурних ограничења су слабо проучена. Сврха овог чланка је да се развије концептуални модел за имплементацију аналитике великих података у делатности малих и средњих предузећа, узимајући у обзир проблеме њихове дигитализације. Студија је направљена на основу података о руској економији. Анализа проблематике употребе аналитике великих података за мала и средња предузећа заснована је на методологији системске анализе са идентификацијом објеката, окружења и развојних подсистема пројекта и процеса. Новина истраживања састоји се у томе што је развојни модел структуре коришћења великих података спроведен у складу са садржајем главних задатака који се морају решити у животном циклусу управљања подацима. Резултати студије су показали да су главна питања увођења аналитике великих података у активности малих и средњих предузећа повезана са неразумевањем њених предности од стране предузетника. Значајни проблеми су и недостатак финансијских средстава и недостатак квалификованих кадрова способних за стратешко управљање овим процесима. С обзиром на ове проблеме, аутори закључују да би модел за коришћење аналитике великих података од стране малих и средњих предузећа требало да се заснива на коришћењу софтвера у облаку и анализи пројеката са великим подацима отвореног кода. Чланак предлаже структуру модела за коришћење великих података од стране малих и средњих предузећа. Овај рад доприноси развоју идеја о правцима дигитализације малих и средњих предузећа у циљу повећања одрживости овог привредног сектора у контексту Индустрије 4.0. Даља истраживања аутора повезана су са проценом ефективности механизама и алата државне подршке за трансформацију дигиталног пословања.

Reference

51 Essential Business Intelligence Statistics: 2021/2022 Analysis of Trends, Data and Market Share, 2022. FINANCESONLINE. Reviews for Business. URL: https://financesonline.com/20-essential-business-intelligence-statistics-analysis-of-trends-data-and-market-share.


Abdrakhmanova, G., Vasilkivsky, S., Vishnevsky, K. and Gokhberg, L. et al., 2022. Digital Economy: 2022: A Brief Statistical Compilation. Moscow, “National Research University Higher School of Economics” Publ., 124 p.


Behl, A., Gaur, J., Pereira, V., Yadav R. and Laker, B., 2022. Role of big data analytics capabilities to improve sustainable competitive advantage of MSME service firms during COVID-19 – A multi-theoretical approach. Journal of Business Research, 148, pp. 378-389. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.05.009.


Big Data in Russian IT: analyzing the results of a survey about big data (September 18, 2020), 2020. HABR. URL: https://habr.com/ru/article/519100/


Božič, K. and Dimovski, V., 2019. Business intelligence and analytics for value creation: The role of absorptive capacity. International Journal of Information Management, 46, pp. 93-103. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2018.11.020


Brynjolfsson, E. and McElheran, K., 2016. Data in Action: Data-Driven Decision Making in U.S. Manufacturing (SSRN Scholarly Paper ID 2722502). Social Science Research Network. DOI: 10.2139/ssrn.2722502.


Business digitalization index – BDI., 2022. Otrkytie Bank. Business Academy. URL: https://academyopen.ru/journal/521; https://academyopen.ru/digital


Côrte-Real, N., Oliveira, T. and Ruivo, P., 2017. Assessing business value of big data analytics in European firms. Journal of Business Research, 70, pp. 379-390. DOI: 10.1016/j.jbusres.2016.08.011.


European Union Agency for Fundamental Rights, Council of Europe, 2014. Handbook on European Data Protection Law. Publications Office of the European Union: Luxembourg.


Gandomi, A. and Haider, M., 2015. Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35 (2), pp. 137-144. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2014.10.007.


Ghasemaghaei, M. and Calic, G., 2020. Assessing the impact of big data on firm innovation performance: Big data is not always better data. Journal of Bus ness Research, 108, pp. 147-162. DOI: 10.1016/j.jbusres.2019.09.062.


Grover, V., Chiang, R. H., Liang, T. P. and Zhang, D., 2018. Creating strategic business value from big data analytics: a research framework. Journal of Management Information Systems, 35 (2), pp. 388-423. DOI: 10.1080/07421222.2018.1451951.


Jaouadi, M., 2022. Investigating the influence of big data analytics capabilities and human resource factors in achieving supply chain innovativeness. Computers & Industrial Engineering, 168, 108055. https://doi.org/10.1016/j.cie.2022.108055.


Kleiner, G. B., Rybachuk, M. A. and Karpinskaya, V. A., 2022. Strategic Planning and Systemic Optimization of the National Economy. Studies on Russian Economic Development, 33 (3), pp. 243-248. DOI: 10.1134/S1075700722030054.


Maroufkhani, P., Tseng, M.-L., Iranmanesh, M., Ismail, W.K.W. and Khalid, H., 2020. Big data analytics adoption: Determinants and performances among small to medium-sized enterprises. International Journal of Information Management, 54, 102190. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102190.


McAfee, A., Brynjolfsson, E., Davenport, T. H., Patil, D. J. and Barton, D., 2012. Big data: The management revolution. Harvard business review, 90(10), pp. 60-68.


Medvedeva, D. A., Ohkotnikov I. V., and Sibirko I. V., 2022. Introduction of information technologies and big data in the management of development of small and medium-sized businesses development. Economic and Socio-Humanitarian Studie, 1(33), pp. 59-68. doi:10.24151/2409-1073-2022-1-59-68.


Mitrofanova, I. V. and Ivanova, T. B., 2022. Small and medium-sized
businesses in Russia: Inclusion in the main strategic imperatives. Ars Administrandi, 14 (3), pp. 507-531. https://doi.org/10.17072/2218-9173-2022-3-507-531.

Objavljeno
2023/06/20
Rubrika
Originalni naučni članak