Коришћење аналитике великих података за мала и средња предузећа
Sažetak
Мала и средња предузећа заузимају значајно место у привреди свих земаља. У савременим условима развоја индустрије 4.0, увођење аналитике великих података у перформансе малих и средњих предузећа може постати основа за одрживи раст њиховог функционисања и развој њихових конкурентских предности. Међутим, употреба Биг Дата технологије није типична за мала и средња предузећа. Истовремено, питања аналитике великих података коју користе мала и средња предузећа у контексту њихових ресурсних и инфраструктурних ограничења су слабо проучена. Сврха овог чланка је да се развије концептуални модел за имплементацију аналитике великих података у делатности малих и средњих предузећа, узимајући у обзир проблеме њихове дигитализације. Студија је направљена на основу података о руској економији. Анализа проблематике употребе аналитике великих података за мала и средња предузећа заснована је на методологији системске анализе са идентификацијом објеката, окружења и развојних подсистема пројекта и процеса. Новина истраживања састоји се у томе што је развојни модел структуре коришћења великих података спроведен у складу са садржајем главних задатака који се морају решити у животном циклусу управљања подацима. Резултати студије су показали да су главна питања увођења аналитике великих података у активности малих и средњих предузећа повезана са неразумевањем њених предности од стране предузетника. Значајни проблеми су и недостатак финансијских средстава и недостатак квалификованих кадрова способних за стратешко управљање овим процесима. С обзиром на ове проблеме, аутори закључују да би модел за коришћење аналитике великих података од стране малих и средњих предузећа требало да се заснива на коришћењу софтвера у облаку и анализи пројеката са великим подацима отвореног кода. Чланак предлаже структуру модела за коришћење великих података од стране малих и средњих предузећа. Овај рад доприноси развоју идеја о правцима дигитализације малих и средњих предузећа у циљу повећања одрживости овог привредног сектора у контексту Индустрије 4.0. Даља истраживања аутора повезана су са проценом ефективности механизама и алата државне подршке за трансформацију дигиталног пословања.
Reference
51 Essential Business Intelligence Statistics: 2021/2022 Analysis of Trends, Data and Market Share, 2022. FINANCESONLINE. Reviews for Business. URL: https://financesonline.com/20-essential-business-intelligence-statistics-analysis-of-trends-data-and-market-share.
Abdrakhmanova, G., Vasilkivsky, S., Vishnevsky, K. and Gokhberg, L. et al., 2022. Digital Economy: 2022: A Brief Statistical Compilation. Moscow, “National Research University Higher School of Economics” Publ., 124 p.
Behl, A., Gaur, J., Pereira, V., Yadav R. and Laker, B., 2022. Role of big data analytics capabilities to improve sustainable competitive advantage of MSME service firms during COVID-19 – A multi-theoretical approach. Journal of Business Research, 148, pp. 378-389. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.05.009.
Big Data in Russian IT: analyzing the results of a survey about big data (September 18, 2020), 2020. HABR. URL: https://habr.com/ru/article/519100/
Božič, K. and Dimovski, V., 2019. Business intelligence and analytics for value creation: The role of absorptive capacity. International Journal of Information Management, 46, pp. 93-103. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2018.11.020
Brynjolfsson, E. and McElheran, K., 2016. Data in Action: Data-Driven Decision Making in U.S. Manufacturing (SSRN Scholarly Paper ID 2722502). Social Science Research Network. DOI: 10.2139/ssrn.2722502.
Business digitalization index – BDI., 2022. Otrkytie Bank. Business Academy. URL: https://academyopen.ru/journal/521; https://academyopen.ru/digital
Côrte-Real, N., Oliveira, T. and Ruivo, P., 2017. Assessing business value of big data analytics in European firms. Journal of Business Research, 70, pp. 379-390. DOI: 10.1016/j.jbusres.2016.08.011.
European Union Agency for Fundamental Rights, Council of Europe, 2014. Handbook on European Data Protection Law. Publications Office of the European Union: Luxembourg.
Gandomi, A. and Haider, M., 2015. Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35 (2), pp. 137-144. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2014.10.007.
Ghasemaghaei, M. and Calic, G., 2020. Assessing the impact of big data on firm innovation performance: Big data is not always better data. Journal of Bus ness Research, 108, pp. 147-162. DOI: 10.1016/j.jbusres.2019.09.062.
Grover, V., Chiang, R. H., Liang, T. P. and Zhang, D., 2018. Creating strategic business value from big data analytics: a research framework. Journal of Management Information Systems, 35 (2), pp. 388-423. DOI: 10.1080/07421222.2018.1451951.
Jaouadi, M., 2022. Investigating the influence of big data analytics capabilities and human resource factors in achieving supply chain innovativeness. Computers & Industrial Engineering, 168, 108055. https://doi.org/10.1016/j.cie.2022.108055.
Kleiner, G. B., Rybachuk, M. A. and Karpinskaya, V. A., 2022. Strategic Planning and Systemic Optimization of the National Economy. Studies on Russian Economic Development, 33 (3), pp. 243-248. DOI: 10.1134/S1075700722030054.
Maroufkhani, P., Tseng, M.-L., Iranmanesh, M., Ismail, W.K.W. and Khalid, H., 2020. Big data analytics adoption: Determinants and performances among small to medium-sized enterprises. International Journal of Information Management, 54, 102190. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102190.
McAfee, A., Brynjolfsson, E., Davenport, T. H., Patil, D. J. and Barton, D., 2012. Big data: The management revolution. Harvard business review, 90(10), pp. 60-68.
Medvedeva, D. A., Ohkotnikov I. V., and Sibirko I. V., 2022. Introduction of information technologies and big data in the management of development of small and medium-sized businesses development. Economic and Socio-Humanitarian Studie, 1(33), pp. 59-68. doi:10.24151/2409-1073-2022-1-59-68.
Mitrofanova, I. V. and Ivanova, T. B., 2022. Small and medium-sized
businesses in Russia: Inclusion in the main strategic imperatives. Ars Administrandi, 14 (3), pp. 507-531. https://doi.org/10.17072/2218-9173-2022-3-507-531.
The Author wishes to submit the Work to SJM for publication. To enable SJM to publish the Work and to give effect to the parties’ intention set forth herein, they have agreed to cede the first right to publication and republication in the SJM Journal.
Cession
The Author hereby cedes to SJM, who accepts the cession, to the copyright in and to the paper.
The purpose of the cession is to enable SJM to publish the Work, as first publisher world-wide, and for republication in the SJM Journal, and to grant the right to others to publish the Work world-wide, for so long as such copyright subsists;
SJM shall be entitled to edit the work before publication, as it deems fit, subject to the Authors approval
The Author warrants to SJM that:
- the Author is the owner of the copyright in the Work, whether as author or as reassigned from the Author’s employee and that the Author is entitled to cede the copyright to SJM;
- the paper (or any of its part) is not submitted or accepted for publication in any other Journal;
- the Work is an original work created by the Author;
- the Author has not transferred, ceded, or assigned the copyright, or any part thereof, to any third party; or granted any third party a licence or other right to the copyright, which may affect or detract from the rights granted to SJM in terms of this agreement.
The Author hereby indemnifies the SJM as a body and its individual members, to the fullest extent permitted in law, against all or any claims which may arise consequent to the warranties set forth.
No monetary consideration shall be payable by SJM to the Author for the cession, but SJM shall clearly identify the Author as having produced the Work and ensure that due recognition is given to the Author in any publication of the Work.
Should SJM, in its sole discretion, elect not to publish the Work within 1 year after the date of this agreement, the cession shall lapse and be of no further effect. In such event the copyright shall revert to the Author and SJM shall not publish the Work, or any part thereof, without the Author’s prior written consent.