PERCEPCIJA SOPSTVENE EFIKASNOSTI SREDNJOŠKOLACA SA LAKOM INTELEKTUALNOM OMETENOŠĆU NA PRAKTIČNOJ NASTAVI

  • Biljana Milanovic-Dobrota Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Marina Radić-Šestić Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Svetlana Kaljača Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Bojan Dučić Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju

Abstract


Osnovni cilj rada je da utvrdi kako učenici sa lakom intelektualnom ometenošću percipiraju sopstvenu efikasnost na praktičnoj nastavi, u odnosu na stepen intelektualnog nivoa, pol, oblast rada i stepen zanimanja za koji se profesionalno osposobljavaju. Uzorkom je obuhvaćeno 120-oro učenika sa lakom intelektualnom ometenošću, oba pola koji se profesionalno osposobljavaju u pet područja rada, za zanimanja drugog i trećeg stepena stručnosti. Adaptiranom Skalom samoefikasnosti na treningu/praktičnoj nastavi (Self-Efficacy to Regulate Training, Bandura, 2006) procenjen je uticaj negativnih unutrašnjih i spoljašnjih faktora na percipiranu efikasnost učenika u obavljanju radnih zadataka tokom praktične nastave. Utvrđeno je da se ispitanici unutar iste kategorije ometenosti, ali različitog nivoa intelektualnog funkcionisanja statistički značajno razlikuju. Pronađeno je da učenice nižeg i višeg nivoa intelektualnog funkcionisanja percipiraju svoju efikasnost na praktičnoj nastavi nižim stepenom uverenja od učenika istih nivoa intelektualnog funkcionisanja. Statistički značajne razlike u odnosu na područje rada nisu utvrđene. Međutim, ispitanici koji se profesionalno osposobljavaju u zanimanjima trećeg stepena stručnosti uvereniji su u svoje mogućnosti da koordiniraju znanja i veštine tokom praktične nastave bez obzira na različite ometajuće faktore. Procena samoefikasnosti učenika na praktičnoj nastavi značajna je zbog mogućnosti identifikovanja aspekata u kojima im je potrebna dodatna podrška radi adekvatnog usmeravanja razvoja samoefikasnosti. Takođe, može pomoći u sticanju osećaja kontrole nad razvojem karijere i u znatnoj meri povećati autonomiju obuke, što bi omogućilo transfer samoefikasnosti na radnom mestu.

Ključne reči: učenici sa lakom intelektualnom ometenošću, samoefikasnost, praktična nastava

Author Biographies

Biljana Milanovic-Dobrota, Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Odeljenje za oligofrenologiju, asistent
Marina Radić-Šestić, Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Odeljenje za surdologiju, vanredni profesor
Svetlana Kaljača, Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Odeljenje za oligofrenologiju, vanredni profesor
Bojan Dučić, Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Odeljenje za oligofrenologiju, asistent

References

Ásmundsdóttir, E. E. (2004). The worker role interview: A powerful tool in Icelandic work rehabilitation. IOS Press, 21-26.

Bandura, A. (1977) Self-efficacy; Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Rewiew, 84, 191-215.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman

Bandura, A. (1982). The self and mechanisms of agency. In J. Suls (Ed.) Psychological perspectives on the self,.1, pp. 3-39. Hillsdale, NJ: Erlbaum

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hal

Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28, 117-148.

Bandura A., Barbaranelli C., Caprara G. V. & Pastorelli C. (2001). Self-efficacy beliefs as shapers of children’s aspirations and career trajectories. Child Development 72, 187-206.

Bandura, A. & Lock, E.A. (2003). Negative Self-Efficacy and Goal Effects Revisited. Journal of Applied Psychology, 88 (1), 87-99.

Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1, 164-180.

Beveridge, S., Heller Craddock, S., Liesener, J., Stapleton, M., & Hershenson, D. (2002) INCOME: A Framework for conceptualizing the career development of people with disabilities. Rehabilitation Counseling Bulletin, 45(4), 195-206.

Betz, N. E., & Hackett, G. (1981). The relationship of career-related self-efficacy expectations to perceived career options in college women and men. Journal of Counseling Psychology, 28, 399-410.

Brophy, J. (1998). Failure Syndrome Students. ERIC Digest. Champaign: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education, University of Illinois, (ED 419 625)

Cinamon, R. G. & Gifsh, L. (2004). Conceptions of work among adolescents and young adults with mental retardation. The Career Development Quarterly, 52, 212-223.

Dickerson, A., & Taylor, A. (2000). Self-limiting behaviour in women: Self esteem and self efficacy as predictors. Group and Organization Management, 25 (2), 191-210.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K. C. (1986). Self-efficacy in the prediction of academic performance and perceived career options. Journal of Counseling Psychology, 33, 265- 269.

Locke, E. A. (1996) "Motivation Through Conscious Goal Setting," Applied and Preventive Psychology, 5:117-124.

Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.

Locke, E. A., & Latham, G. P. (2006). New Directions in Goal-Setting Theory. Current Directions in Psychological Science, 15(5), 265-268.

Maddux, J.E. (2002). Self-efficacy: The power of believing you can. In C.R. Snyder & S.J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 277-287). New York: Oxford University Press

Marsh, H.W., A. Papaioannou & Y. Theodorakis (2006): Causal ordering of physical selfconcept and exercise behavior: reciprocal effects model and the influence of physical education teachers, Health Psychology, 25, 316-328.

Milanović-Dobrota, B., & Radić-Šestić, M. (2012). Značaj modela samoefikasnosti u vaspitno-obrazovnom radu sa adolescentima. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 11(4), 637-655.

Nota, L.; Ginevra, M.C.; & Carrieri, L. (2010). Career interests and self - effi cacy beliefs among young adults with an intellectual disability. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, Vol 7(4), 250-260.

Panagos, R. & DuBois, D. L. (1999). Career self-efficacy development and students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 14 (1), 25-34.

Redmond, B. F. (2010). Self-Efficacy Theory: Do I think that I can succeed in my work? Work Attitudes and Motivation.The Pennsylvania State University; World Campus. Retrieved March, 15, 2012 from https://cms.psu.edu

Šestić-Radić, M., Gligorović, M., Vučinić, V., & Milanović-Dobrota, B. (2011). Nezaposlenost mladih - stavovi srednjoškolaca prema traženju posla. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 10 (3), 445-465.

Schunk, D. H., Hanson, A. R., & Cox, P. D. (1987). Peer model attributes and children’s achievement behaviors. Journal of Educational Psychology, 79, 54–61.

Schunk, D.H., & Swartz, C.W. (1993). Goals and progress feedback: Effects on selfefficacy and writing achievement. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, GA. Retrieved from ERIC database (ED359216)

Wood, R. E., & Bandura, A. (1989). Social cognitive theory of organizational management. Academy of management Review, 14, 361-384.

Published
2013/04/29
Section
Original Scientific Paper