Značaj kooperativnog učenja za gluve i nagluve učenike u neformalnim obrazovnim kontekstima

  • Milena Kordić Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Jasmina Karić redovan profesor
Ključne reči: neformalni obrazovni konteksti, kooperativno učenje, gluvi i nagluvi učenici

Sažetak


Uvod: Primenom modela kooperativnog učenja u neformalnim obrazovnim kontekstima interakcije među učenicima se unapređuju u okviru prostora koji omogućavaju da se odvijaju slobodnije i dinamičnije. U takvim uslovima socijalizacija učenika postaje uspešnija, ali podstiču se i kontekstualno i iskustveno učenje koji doprinose sticanju trajnih i funkcionalnih znanja. Cilj: Cilj rada je da se analizom dostupne literature u periodu 2000–2022. godine istaknu prednosti primene kooperativnog učenja u neformalnim obrazovnim kontekstima u obrazovanju gluvih i nagluvih učenika. Metod: Za pretraživanje literature korišćeni su sledeći pretraživači: Ebscohost, ScienceDirect, KoBSON, Google Scholar. Rezultati: U neformalnim obrazovnim kontekstima celokupna perceptivna čulna iskustva gluvih i nagluvih učenika, mimo slušnog oštećenja, dobijaju na značaju, oživljavaju i bogate se u sisteme znanja i veština koji će im pomoći da razumeju svet koji ih okružuje, kao i da se u njemu snađu. Kooperativno učenje dalo je pozitivne rezultate u razvoju komunikativnih veština i akademskog postignuća gluvih i nagluvih učenika. Njegova primena kroz neformalne obrazovne kontekste dovela bi do efektivnijeg učenja i uspešnije socijalizacije gluvih i nagluvih učenika. Zaključak: Pored razvoja kognitivnih i socijalnih sposobnosti, interakcije koje se ostvare uz pomoć kooperativnog učenja u neformalnim kontekstima mogu doprineti i suštinskom ostvarenju inkluzije gluvih i nagluvih učenika, kako u obrazovanju, tako i u društvu.

Reference

Abrami, P. C., Poulsen, C., & Chambers, B. (2004). Teacher Motivation to Implement an Educational Innovation: Factors differentiating users and non-users of cooperative learning. Educational Psychology, 24(2), 201-216. https://doi.org/10.1080/0144341032000160146

Albuquerque, L. D. (2007). Orientação Sexual para Alunos Surdos, Trabalhando com Dinâmicas de Grupo e Modelos Concretos. Universidade Federal Fluminense.

Anđelković, S., i Karić, J. (2011). Kontekstualni i integrativni pristup u obrazovanju dece sa posebnim potrebama – izazovi škole u prirodi. U N. Glumbić i V. Vučinić (Ur.), Zbornik radova V Međunarodnog skupa “Specijalna edukacija i rehabilitacija danas” (str. 282–288). Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Anđelković, S., i Stanisavljević Petrović, Z. (2013). Škola i neformalni obrazovni konteksti. Univerzitet u Beogradu, Geografski fakultet.

Anđelković, S., i Stanisavljević Petrović, Z. (2013a). Učenje i poučavanje van učionice – Ambijentalna nastava. Nastava i vaspitanje, 62(1), 39-52.

Anđelković, S. (2018). Vaspitanje i obrazovanje za održivi razoj: učenje i poučavanje van učionice. Univerzitet u Beogradu – Geografski fakultet.

Anđić, D. (2007). Učenje i poučavanje prirode i društva na otvorenim prostorima. Metodički obzori: časopis za odgojno-obrazovnu teoriju i praksu, 2(3), 7-23.

Antić, S. (2010). Kooperativno učenje: modeli, potencijali, ograničenja. Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta.

Avcıoğlu, H. (2007). Sosyal becerileri değerlendirme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması (4-6 yaş). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 93-103.

Beames, S., Higgins, P., & Nicol, R. (2012). Learning outside the classroom: Theory and guidelines for practice. Routledge.

Borich, G.D. (2007). Effective teaching methods "research – based practice". Perason Education Inc.

Borić, E., & Škugor, A. (2014). Ostvarivanje kompetencija učenika istraživačkom izvanučioničkom nastavom prirode i društva. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 16(1), 149-164.

Burguière, E., & Martinand, J. L. (2002). Entretien d'Evelyne Burguière avec Jean-Louis Martinand. Recherche & formation, 40(1), 87-94.

Campos, L. M., Felicio, A. K. C., & Bortoloto, T. M. (2003). A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia, uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, 3548. https://doi.org/10.1061/(ASCE)CO.1943-7862.0000470

Chassot, A. I. (1993). Catalisando transformações na educação. Editora Unijuí.

Dias, L., Mariani, R., Delou, C. M., Winagraski, E., Carvalho, H. S., & Castro, H. C. (2014). Deafness and the Educational Rights: A Brief Review through a Brazilian Perspective. Creative Education, 5, 491-500. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2014.57058

Dimić, N., & Isaković, L. (2018). O znakovnom jeziku. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Izdavački centar (ICF).

Dolenec, Z., & Dolenec, P. (2013). Correlation in teaching biology and geography. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 15(Sp. Ed. 2), 267-274.

Gillies, R. M. (2004). The effects of cooperative learning on junior high school students during small group learning. Learning and Instruction, 14(2), 197-213. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(03)00068-9

Ivić, I., Pešikan, A., & Antić, S. (2001). Aktivno učenje. Univerzitet u Beogradu – Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta.

Isaković, L., & Kovačević, T. (2009). Neke specifičnosti semantike kod gluvih i nagluvih učenika. U Z. Matejić Đuričić (Ur.), Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji (str. 313-331). Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Jarvis, P. (2003). Učenje iz izkušenj. Revidiran model učenja iz izkušenj. Andragoška spoznanja, 9(2), 19-29. https://doi.org/10.4312/as.9.2.19-29

Jensen, E. (2003). Super-nastava. Educa.

Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor: tilpasset opplæring i et utvidet skolerom. Cappelen akademisk.

Jukić, R. (2013). Konstruktivizam kao poveznica poučavanja sadržaja prirodoznanstvenih i društvenih predmeta. Pedagogijska istraživanja, 10(2), 241-261.

Karić, J. (2002, 10–14. januar). Škola u prirodi – rekreativna radionica [rezime saopštenja sa skupa], Dani defektologa Jugoslavije, Herceg Novi, SR Jugoslavija.

Karić, J. (2021). Metodika nastave matematike za gluvu i nagluvu decu. Univerzitet u Beogradu –Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF).

Kadum, V., Blažević, M. (2009). Stavovi učitelja o izvanučioničkoj nastavi, U: V. Kadum, Deseti dani Mate Demarina – Škola po mjeri (197-209), Sveučilište Jurja Dobrile u Puli.

Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of management learning & education, 4(2), 193-212.

Kovačević, J., Radovanović, V., i Maćešić-Petrović, D. (2019). Zastupljenost inovativnih modela nastave u obrazovanju gluvih i nagluvih učenika. U V. Žunić Pavlović, A. Grbović, i V. Radovanović (Ur.), Zbornik rezimea 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas” (str. 441-447). Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Kramarski, B., & Mevarech, Z. R. (2003). Enhancing mathematical reasoning in the classroom: The effects of cooperative learning and metacognitive training. American Educational Research Journal, 40(1), 281-310. https://doi.or g/10.3102%2F00028312040001281

Krnjaja, Ž. (2008). Kontekstualizacija procesa učenja i poučavanja. Pedagogija, 63 (3), 375-382.

Lurija, R. A. (1982). Osnovi neurolingvistike. Nolit.

Marchetti, C., Foster, S., Long, G., & Stinson, M. (2012). Crossing the Communication Barrier: Facilitating Communication in Mixed Groups of Deaf and Hearing Students. Journal of Postsecondary Education and Disability, 25(1), 51-63.

Méis, L. (2007). O Método Científico (5 ed.). Rio de Janeiro.

Milutinović, J. J. (2012). Kritički konstruktivizam: uspostavljanje otvorenog i kritičkog diskursa u nastavi. Zbornik Matice Srpske za drutvene nauke, 141, 583-594. https://doi.org/10.2298/ZMSDN1241583M

Mirkov, S., Lalić, N. (2006). Metakognitivne strategije i kooperativno učenje u obuci za rad na kompjuteru. Nastava i vaspitanje, 55 (1), 34-46.

Mygind, E. (2009). A comparison of childrens' statements about social relations and teaching in the classroom and in the outdoor environment. Journal of adventure education & outdoor learning, 9(2), 151-169. https://doi.org/10.1080/14729670902860809

Pavlović Breneselović, D. (2012). Odnosi na ranim uzrastima. U: Baucal, A. (ur.). Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji (str. 133-150). Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta.

Pešikan, A. (2013). Nastava. U: L.W, Anderson (Ur.). Nastava Orijentisana na učenje. Za nastavnike usmerene na postignuća (str. 101-127). Centar za demokratiju i pomirenje u jugoistočnoj Evropi.

Petrović, V. (2006). Interaktivno učenje u problemskoj nastavi. Obrazovna tehnologija, 1, 46-55.

Prosvetni glasnik, Službeni glasnik Republike Srbije br. 7/10 (2010).

Purković, D., i Bezjak, J. (2015). Kontekstualni pristup učenju i poučavanju u nastavi temeljnog tehničkog odgoja i obrazovanja. Školski vjesnik: Časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 64(1), 131-152.

Putica, K., & Trivić, D. (2017). Improving High-School Students' Conceptual Understanding and Functionalization of Knowledge About Digestion Through the Application of the Interdisciplinary Teaching Approach. Journal of Baltic Science Education, 16(1), 123-139. http://dx.doi.org/10.33225/jbse/17.16.123

Ristić, I. D., i Kovačević, J. M. (2022). Kooperativno učenje u obrazovanju gluvih i nagluvih učenika. Baština, 57, 463-474. https://doi.org/10.5937/bastina32-39166

Rumjanek, V. M., Barral, J., Schiaffino, R. S., Almeida, D., & Pinto-Silva, F. E. (2012, 5-7 March). Teaching Science to the Deaf - A Brazilian Experience [Paper presentation]. 6th International Technology, Education and Development Conference, Valencia.

Shachar, H., & Fischer, S. (2004). Cooperative learning and the achievement of motivation and perceptions of students in 11th grade chemistry classes. Learning and Instruction, 14(1), 69-87. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2003.10.003

Schwartz-Bloom, R. D., Halpin, M. J., & Reiter, J. P. (2011). Teaching High School Chemistry in the Context of Pharmacology Helps Both Teachers and Students Learn. Journal of chemical education, 88(6), 744-750. https://doi.org/10.1021/ed100097y

Slavin, R. E. (2011). Instruction based on cooperative learning. In: R. E., Mayer, P. A., Alexander (Ed.), Handbook of research on learning and instruction (pp. 358-374). Routledge, Taylor & Francis Group.

Supanc, M., Völlinger, V. A. & Brunstein, J. C. (2017). High-structure versus low-structure cooperative learning in introductory psychology classes for student teachers: Effects on conceptual knowledge, self-perceived competence, and subjective task values. Learning and Instruction, 50(1), 75-84. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.03.006

Silva, R. D. (2018). Contributions of Non-Formal Educational Spaces for the Scientific Literacy of Deaf Students. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 12(6), 747-750.

Ševkušić, S. (2003). Kreiranje uslova za kooperativno učenje: osnovni elementi. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 35(1), 94-110.

Tadesse, T., Gillies, R. M., & Manathunga, C. (2020). Shifting the instructional paradigm in higher education classrooms in Ethiopia: What happens when we use cooperative learning pedagogies more seriously? International Journal of Educational Research, 99, 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101509

Vilotijević, M. i Vilotijević, N. (2016). Modeli razvijajuće nastave. Univerzitet u Beogradu – Učiteljski fakultet, SVEN.

Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: personal values, alternative pedagogies and standards. Education, 39(1), 65-82. https://doi.org/10.1080/03004270903206141

Zhang, J. (2013). Cooperative Learning in Outdoor Education [Master thesis, Linköping University]. Department of Culture and Communication. DIVA portal. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A698636&dswid=-4765

Objavljeno
2023/11/10
Rubrika
Pregledni članak