PODRŠKA SOCIJALNO MARGINALIZOVANIM GRUPAMA KROZ PEDAGOŠKO-SAVETODAVNI RAD: PRIMER ROMSKE POPULACIJE

  • Slađana N Zuković Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju
  • Jovana J Milutinović Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju

Sažetak


U radu se polazi od stanovišta da marginalizacija delova populacije predstavlja izazov sa kojima se danas suočavaju razvijena demokratska društva, kao i ona koja se nalaze u procesu tranzicije. U svetlu ovakvog stanovišta, autorke u tekstu sa pedagoškog aspekta razmatraju mogućnosti pružanja podrške marginalizovanim grupama, s posebnim osvrtom na romsku populaciju. U tom okviru, a na osnovu teorijskih polazišta kritičke pedagogije, u radu se razmatra fenomen marginalizacije u obrazovnom kontekstu, te sagledava položaj romske populacije. Poseban akcenat se stavlja na mogućnosti pružanja podrške Romima kroz aspekt pedagoško-savetodavnog rada. Zaključuje se da je, radi razvoja inkluzivnog društva, neophodno raditi na menjanju društvene svesti, smanjivanju predrasuda i stereotipa, i obrazovanju građana. Ukazuje se da pedagoško-savetodavni rad, koji bi trebalo da prožima sve aktivnosti usmerene ka socijalnoj i obrazovnoj inkluziji, može da ima potencijal u osnaživanju i samih pripadnika socijalno marginalizovanih grupa.

Biografije autora

Slađana N Zuković, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju
Odsek za pedagogiju, vanredni profesor
Jovana J Milutinović, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju
Odsek za pedagogiju, vanredni profesor

Reference

Booth, T., Ainscow, M. & Kingston, D. (2006). Index for Iclusion: developing play, learning and participation in early years and childcare. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education.

Carrington, S., & Elkins, J. (2002). Bridging the gap between inclusive policy and inclusive culture in secondary schools. Support for Learning. A Journal of the National Association for Special Educational Needs, 17(2), 51˗57.

Filipović, S., i Đukanović B. (2010). Grupni socijalni rad. Sremski Karlovci - Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.

Fond za humanitarno pravo (2003). Romi u Srbiji. Beograd: Publikum. Preuzeto 15. maja 2011. sa http://www.forumnvo.org.rs/docs/analize/Romi%20u%20Srbiji.pdf

Fond za otvoreno društvo (2010). Romska deca u „specijalnom” obrazovanju u Srbiji – prezastupljenost, niska postignuća i uticaj na život: istraživanja o školama i odeljenjima za decu sa teškoćama u razvoju. Beograd: Fond za otvoreno društvo, Open Society Institute. Preuzeto 15. maja 2011. sa http://www.cipcentar.org/preuzimanje/publikacije/Romska%20deca%20u%20specijalnom%20obrazovanju%20s%20Srbiji.pdf

Frančesko, M., Mihić, V., i Kajon, J. (2005). Socijalna distanca i stereotipi o Romima kod dece novosadskih osnovnih škola. Psihologija, 39(2), 167-182.

Gabura, J. (2005). Socialne poradenstvo. Bratislava: Občianske združenie.

Giljerme, M. (2008). Uloga kritičke pedagogije u kulturnim studijama – intervju sa Anri. A. Žiruom. Pedagogija, 63(1), 5˗16.

Giroux, H. A. (1988). Schooling and the Struggle for Public Life. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Jakšić, B. (2002). Romi izmedju diskriminacije i integracije - društvene promene i položaj Roma. Filozofija i društvo, 19˗20, 333-355.

Janković, J. (2004). Savjetovanje u psihosocijalnom radu. Zagreb: Nacionalna Sveučilišna knjižnica.

Joksimović, S. (2003). Odnos mladih prema pripadnicima pojedinih društvenih grupa i verskih zajednica. U: Krnjajić, S. (Ur.), Uvažavanje različitosti i obrazovanje (str. 189˗195). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

Jugović, A. (2007). Izvan granica društva: marginalizacija, socijalna isključenost i marginalne grupe. Socijalna misao, 14(1), 31˗66.

Macura-Milovanović, S. (2008). Specifični problemi u obrazovaju romske dece, Uzdanica, 5(2), 177-185.

Mićević, J. (2005). Razlike u stvovima prema marginalnim grupama između roditelja i njihove dece. Psihologija, 38(2), 167˗179.

Milutinović, J. (2011). Alternative u teoriji i praksi savremenog obrazovanja: put ka kvalitetnom obrazovanju. Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine; Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov”.

Resman, M. (2000). Savjetodavni rad u vrtiću i školi. Zagreb: Hrvatski pedagoško-književni zbor.

Roegholt, S., Wardekker, W., & van Oers, B. (1998). Teachers and pluralistic education. Journal of Curriculum Studies, 30(2), 125-141.

Schavel, M., & Oláh, M. (2008). Sociálne poradenstvo a komunikácia. Bratislava: Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv.Alžbety.

Srdić, V., i Cvjetićanin, S. (2011). Obrazovna integracija Roma u Srbiji. Društvena istraživanja, 21(2), 569˗587.

Šućur, Z. (2000). Romi kao marginalna skupina. Društvena istraživanja, 9 (2-3), 211˗227.

Švec, S. (2005). Učiti kako biti (postojati) i kako uspeti. Pedagoška stvarnost, 51(7-8), 632˗653.

Vlada Republike Srbije (2010). Strategija za unapređivanje položaja Roma u Republici Srbiji. Beograd: Ministarstvo za ljudska i manjinska prava.

Vlada Republike Srbije (2011). Prvi nacionalni izveštaj o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva u Republici Srbiji. Beograd: Vlada Republike Srbije. Preuzeto 15. maja 2011. sa http://www.inkluzija.gov.rs/wp-content/uploads/2011/03/Prvi-nacionalni-izvestaj-o-socijalnom-ukljucivanju-i-smanjenju-siromastva.pdf

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (2009). Službeni glasnik Republike Srbije, Br. 72.

Zakon o zabrani diskriminacije (2009). Službeni glasnik Republike Srbije, Br. 22.

Zuković, S. (2012). Porodica kao sistem - funkcionalnost i resursi osnaživanja. Novi Sad: Pedagoško društvo Vojvodine.

Zuković, S., i Milutinović J. (2008). Globalizacija: Implikacije na obrazovanje i savremenu porodicu. Zbornik radova Odseka za pedagogiju, 22, 26˗43.

Žižak, A. (ur.) (2009). Izazovi grupnog rada s djecom, mladima i odraslima u riziku. Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet.

Objavljeno
2015/02/25
Rubrika
Pregledni članak