FONOLOŠKA SVESNOST DECE SA RAZVOJNOM DISFAZIJOM I DECE TIPIČNOG JEZIČKOG RAZVOJA

  • Gordana R Čolić "Univerzite u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Odsek za logopediju''

Sažetak


Fonološka svesnost je sposobnost fonološke obrade reči. Deca sa razvojnom disfazijom ispoljavaju smetnje u razvoju ove kompetencije značajne za razvoj drugih jezičkih sposobnosti. Cilj ovog rada je da se ispita fonološka svesnost kod dece tipičnog jezičkog razvoja i dece sa razvojnom disfazijom predškolskog uzrasta. Fonološka svesnost ispitana je kod šezdesetoro dece predškolskog uzrasta delom ELLA testa (Emerging Literacy & Lannguage Assessment).

Rezultati su pokazali da postoji statistički značajna razlika na svim ispitanim elementima fonološke svesnosti između dece tipičnog jezičkog razvoja i dece sa razvojnom disfazijom. Najznačajnije razlike su na brisanju fonema (p≤0,000), zameni fonema kao i segmentaciji na nivou celih reči (p≤0,000).

Ključne reči: fonološka svesnost, razvojna disfazija, tipičan jezički razvoj

 

 

Biografija autora

Gordana R Čolić, "Univerzite u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Odsek za logopediju''

Logopedija

magistar

Reference

Anthony, J. L., Williams, J. M., Mc Donald, R., Francis, D. J. (2007). Phonological processing and emergent literacy in younger and older preschool children. Annals of Dyslexia, 57, 113-137.

Baddeley, A. D. (2000). The episodic buffer: A new component of working memory. Trends in Cognitive Sciences, 4, 417-423.

Castles, A., & Coltheart, M. (2004). Is there a causal link form phonological awareness to success in learning to read? Cognition, 91, 77-111.

Čolić, G. (2013). Dinamika razvoja leksikona kod dece mlađeg školskog uzrasta. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12(2), 441-453.

Čolić, G., Golubović, S. (2014). Procena nekih elemenata fonološke svesnosti kod dece sa razvojnom disfazijom. U S. Kaljača i M. Nikolić (Ur.), Tematski zbornik VI međunarodne naučno stručne konferencije “Unapređenje kvalitete života djece i mladi’’ (str.383-387). Tuzla, BIH: Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, Univerzitet u Tuzli, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Dickinson, D. K., McCabe, A., Anastasopoulos, L., Peisner-Feinberg, E. S., Poe, M. D. (2003). The Comprehensive Language Approach to Early Literacy: The Interrelationships Among Vocabulary, Phonological Sensitivity and Print Knowledge Among Preschool-Aged Children. Journal of Educational Psychology, 95(3), 173-184.

Guangze, Li. (2010). Phonological Processing Abilities and Reading Competence. Oxford, New York: Peter Lange.

Jarema, G., & Libben, G. (2007). Introduction: Matters of Definition and Core Perspectives. In G. Jarema & G. Libben (Eds.), The Mental Lexicon Core Perspectives (pp. 1-6). Oxford, UK: Elsevier.

Kodžopeljić, J. (2008). Metajezički aspekti zrelosti za polazak u školi. Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine.

Kodžopeljić, J. (2013). Pretpostavke za usvajanje veštine čitanja. Teorijski i primenjeni aspekti psihologije čitanja. Zbornik radova: Beograd: Univerzitet u Beogradu ‒ Filozofski fakultet.

Lalović, D. (2012). Čitanje: od slova do teksta. Beograd: Univerzitet u Beogradu ‒ Filozofski fakultet.

Nagy, W. E., & Scott, J. A. (2000). Vocabulary Processes. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson & R. Barr (Eds.), Handbook of Reading Research, volume III (pp.269-284). Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Pavliša, J., & Lenček, M. (2011). Phonological Memory as Basic Literacy Predictors – Some Differences Between Children with Typical Language Development, Children with Perinatal Brain Lesions and Children with Specific Language Impairment. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 47(1), 1-16.

Subotić, S. (2011). Konstrukcija testa fonološke svijesti na srpskom jeziku. Primenjena psihologija, 2, 127-149.

Ščapec, K., & Kuvač Kraljević, J. (2013). Early Literacy in Children with Specific Language Impairment. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 47(1), 120-134.

Objavljeno
2015/11/05
Rubrika
Originalni naučni članak