ПРИМЕНА ИТ У ЈАВНОМ СЕКТОРУ ОД СТРАНЕ ЛОКАЛНИХ ВЛАСТИ – КОРИСТИ И ИЗАЗОВИ

  • Snežana Đorđević
Ključne reči: Кључне речи: ИКТ апликације, е-управа, отворене базе података, партиципација грађана и ко-продукција, дискреција и мотивација службеника

Sažetak


Чланак се бави значајем примена ИKТ у јавном сектору на локалном нивоу. Фокус је на већој доступности информација за грађане, њиховој партиципацији, већој транспарентности у раду локалних власти (органа, установа и предузећа) и на побољшању квалитета услуга. У раду се анализира значај ко-продукције као вида укључивања грађана у креирање ИТ пакета и апликација и у процес одлучивања уопште.

Надаље, анализира се улога службеника као важних актера примене јавних политика, програма и пакета услуга који раде уз подршку е-програма. Прати се обим дискреције коју службеници имају и њихова мотивисаност да допринесу бољим резултатима. Идентификује се разлика у њиховом понашању ако раде у централизованом или децентролизованом систему, тј. у (top down) или (bottom up) приступу политици.

Основни циљ рада је да се добра искуства развијених земаља искористе код нас - приказ домета дигитализације у Србији, анализирајући активности државе и локалних власти у развоју е-управе.

Теоријско методолошки приступ: Методе истраживања су анализа постојећих студија у овој области (дескрипција), синтеза у извођењу закључака, приказ примера добре праксе и њихова компарација са могућностима примене у Србији (аналза активности државе и локалних власти).

Резултати рада: У Србији је при примени ИКТ апликација у јавном сектору слабо укључивање грађана, слаба ко-продукција и слаба укљученост службенике што смањује њихову мотивисаност а тиме и креативни допринос резултатима. 

Закључак: Квалитетна примена ИТ у јавном сектору, посебно на локалном нивоу, тражи веће укључивање грађана у процесе одлучивања јер су они, као и службеници који примењују програме, битан чинилац креирања адекватних и одрживих политика и пакета услуга.

Reference


Министаарство државне управе и локалне самоуправе. 2022. Програм развоја е-управе у РС за период од 2023 ди 2025 са акционим планом за његово спровођење, Београд.


Brandston, Taco and Victor Pestoff. 2008. The Third Sector and the Delivery of Public Services, London and New York: Routlede.


Caragliu, Andrea, Chiara Del Bo, and Peter Nijkamp. 2011. “Smart Cities in Europe”, Journal of Urban Technology 18 (2), 65-82. doi:10.1080/10630732.2011.601117


Cordella, Antonio, and Nicollo Tempini. 2011. E-Government and Bureaucracy: The Role of Functional Simplification in the Case of the Venice Municipality, Gov. Workshop 2011, West London: Brunel Univercity UB8 3PH


Curwell Steve, Mark Deaklin, Ian Cooper, Kressimira Paskaleva, 2005. Citizens’ Expectations of Infomation Cities: Implications for Urban Planning and Design, Building Research & Information, 33 (1). 55-66. Routledge. doi: 10.1080/0961321042000329422


de Boer Noortje and Nadine Raaphorst. 2021.”Automation and discretion: explaining the effect of automation on how street-level bureaucrats enforce” Public Management Review 25 (1): 42-62, doi: 10.1080/14719037.2021.1937684


Аутор. 2019 „Smart Policies and Innovative Services“in The Future of Cities, ed. Borislav Stojkov. 361-374. Beograd: Academy of Engineering sciences, BU, Faculty of Geography.


Аутор. 2021. „Digitalizacija koja podržava participativnu demokratiju i održivi razvoj“ u Građani u doba dezinformacija, ur. Aleksandra Krstić. 107-126, Beograd: UPNS, FPN.


Ersoy, Aksel. 2017. “Smart Cities as a Mechanism towards a broader Understanding of Infrastructure Interdependencies” Regional Studies, Regional Science 4:1, 26-31, April 2017. Oxford, UK: Rutledge. doi: 10.1080/21681376.2017.1281154


Fugini, Mariagrazia, Enrico Bracci, Mariafrancesca Sicilia Eds. 2016. Co-production in the Public Sector Experiences and Challenges. Milano: Politecnico di Milano, Springer.


Fung, Archon. 2004. Empowered Participation, Reinventing Urban Democracy, Princeton: Princeton University Press.


Osborne David and Ted Gaebler 1992. Re-Inventing Government. MA: Addison Wesley.


Ostrom, Elinor. 1999. „Crossing the great divide: coproduction, synergy and development“ in Polycentric Governance and Development, Readings from the Workshop in Political Theory and Policy Analysis, ed. M.D. McGinnis. Ann Arbor: University of Michigan Press.


Paletti, Andrea. 2016. Co-production Through ICT in the Public Sector: When Citizens Reframe the Production of Public Services in Digitally Supported Innovation, Eds. Caporarello Leonardo, Fabrizio Cesaroni, Raphael Giesecke and Michele Missikoff. 141-152. Berlin: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-40265-9


Pestoff, Victor. 2008. A Democratic Architecture for the Welfare State: Promoting citizen participation, the third sectora and coproduction, London, New York: Routledge


Pestoff, Victor. 2009. „Toward a Paradigm of Democratic Participation: Citizen Participation and Co-production of Personal Social Services in Sweden“ Annals of Public and Cooperative Ecoonomics 80 (2): 197–224, doi: 10.1111/j.1467-8292.2009.00384.x


Swiss PRO. 2019. Procena stanja elektronske uprave u jedinicama lokalne samouprave – Swiss PRO indeks razvoja e – uprave. Beograd: Swiss PRO, DCG, SDC, UNOPS, SKGO.


Schou, Jannick and Marten Hjelholt. 2018. Digitalization and Public Sector Transformation, Palgrave, Macmillan.


Thomann Eva, Nadine van Engen and Lars Tummers. 2018. “The Necessity of Discretion: A Behavioral Evaluation of Bottom-Up Implementation Theory” Journal of Public Administration Research and Theory 28 (4): 583–601, doi:10.1093/jopart/muy024


Tummers, Lars and Juliano Bekkers. 2014. Policy Implementation, Street-level Bureaucracy, and the Importance of Discretion, Public Management Review 16(4):527-547. doi:10.1080/14719037.2013.841978


Vamstad, Johan. 2012. „Co-production and Service Quality: The Case of Cooperative Childcare in Sweden” International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations 23 (4):1173–1188, doi:10.1007/s11266-012-9312-y

Objavljeno
2023/09/04
Rubrika
Članci