МЕЂУУНИВЕРЗИТЕТСКА САРАДЊА ФРАНЦУСКЕ И БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ - СТУДЕНТСКА МОБИЛНОСТ И УЛОГА ФРАНЦУСКОГ ОБРАЗОВНОГ СИСТЕМА У ОСНАЖИВАЊУ ВИСОКОГ ОБРАЗОВАЊА У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ

  • Nikola Perišić istraživač-saradnik Institut za političke studije
Ključne reči: високо образовање, међууниверзитетска сарадња, Босна и Херцеговина, трансфер технологије и знања и студентска мобилност.

Sažetak


Високо образовање има кључну улогу у развоју једне земље и друштва. Сарадња између различитих универзитета и образовних институција на међународном нивоу игра пресудну улогу у обогаћивању образовног искуства студената, размени знања и иновација, и промоцији културне разноликости. У раду се приказује како је француски модел образовања има утицај на развој високог образовања у Босни и Херцеговини. Специфичност Босне и Херцеговине се огледа у мултикултуралности која доминира у тој држави, али и чињеници да се та држава последњих неколико деценијa конституише. Због свега тога је, како би на најуспешније начине били заступљени интереси различитих група, Босна и Херцеговина је применила постојеће успешне моделе у различитим друштвенима сферама, између осталих и у области образовања. Француски систем образовања представља један од најуспешнијих светских образовних система у високом образовању. Уз то, Француска држава је кроз различите подстицаје као што су донације или стипендије најбољим студентима утицала да се развију и институционализују универзитети широм света. Основна хипотеза на којој је базиран овај рад јесте да се међууниверзитетска сарадња Француске и Босне и Херцеговине доприноси унапређењу квалитета високог образовања, посебно у погледу академске изврсности и истраживачких капацитета Босне и Херцеговине. Метод на основу које се тестира хипотеза је метод технике трансфера технологије и знања и мека моћ француске кроз подршку образовању и стипендирању студената из Босне и Херцеговине, а као додатни метод користиће се и компаративни метод.

 

Reference


  1. Austin, A. E, & Boldwin, R. G. (1991). Faculty Collaboration: Enhancing The Quality of Scholarship and Teaching. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 7. Washington, D. C.: The George Washington University, School of Education and Human Development.

  2. Andrejević, A, Rakić, S, & Mitić, P. (2012). Alijansa univerziteta centralne i istočne Evrope (ACEU) kao primer razvoja regionalne međuuniverzitetske saradnje. Ecologica: nauka, privreda, iskustva, 119-122.

  3. Andrejević, A, Čabrilo, S, Rakić, S, & Mitić, P. (2013). Mobilnost studenata i nastavnog kadra na primeru međunarodnog programa master akademskih studija ,,Zelena ekonomija”. Journal of Applied Quantitative Methods, 124-128.

  4. Bajramović, E. (2013). TQM u visokom obrazovanju. RIM 2013.

  5. Cakeljić, V. (2018). INTERNACIONALIZACIJA UNIVERZITETA U FRANCUSKOJ I SRBIJI I NJEN UTICAJ NA RAZVOJ NASTAVE STRANOG JEZIKA STRUKE. Komunikacija i kultura online, 9(9), 22-42.

  6. Dimitrovski, R. (2020). Univerzitet u društvu znanja. XVII Skup TRENDOVI RAZVOJA:―EVROPA.

  7. Drage, N. A, Atkin, P. A., & Farnell, D. J. (2020). Dental and maxillofacial radiology: confidence, knowledge and skills in the newly graduated dentist. British Dental Journal228(7), 546-550.

  8. Gjorgieva A. (2012). Mobilnost studenata – Faktor internacionalizacije obrazovanja i nauke, Skup XVIII Trendovi razvoja: „Internacionalizacija univerziteta”, 174-177.

  9. Halilović, E. (2015). Izazovi visokog obrazovanja u BiH. Pregled: časopis za društvena pitanja/Periodical for social issues, (1), 11-22.

  10. Halffman, W, & Radder, H. (2015). AKADEMSKI MANIFEST: od okupiranog do javnog univerziteta. Pregled56(1). 175-203.

  11. Ilić, M, Bojović, Ž, & Vasilijević, D. (2018). Partnerski odnosi fakulteta za obrazovanje nastavnika u domenu stručne i naučne saradnje. Andragoške studije, 123-139.

  12. Klarić, S., Bajramović, E., Islamović, F, & Hodžić, A. (2012). UPRAVLJANJE UKUPNIM KVALITETOM U VISOKOM OBRAZOVANJU.

  13. Kovač, V, Parežanin, V., & Mihajlović, M. (2011). AKADEMSKA MOBILNOST I BOLONJSKI PREDLOŠCI. In  XVII Meeting of TRENDOVI RAZVOJA: INTERNACIONALIZACIJA UNIVERZITETA, Kopaonik (p. 169).

  14. Kusharenko, V. (2010). International Collaboration in Higher Education: The CanadianUkrainian Curriculum Development Partnership. Toronto: Department of Theory and Policy Studies in Education University of Toronto.

  15. Nanić, H. (2014). Visoko obrazovanje: Izazovi i perspektive u moderno doba. U: Zbornik radova II međunarodna konferencija Bosna i Hercegovina i Euroatlantske integracije, Trenutni izazovi i perspektive. 919-928.

  16. Stanišić, D, Puška, A, Maksimović, A. (2015). Analiza primjene promotivnih strategija na visokoškolskim ustanovama, u uslovima ekonomizacije visokog obrazovanja u Bosni i Hercegovini. Tranzicija

  17. Trifković, M. (2020). Harmonizacija sistema nauke u Bosni i Hercegovini. Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine.

  18. Touraine, A. (1998). Kritika modernosti. Zageb: Politička kultura.


 

Objavljeno
2023/12/03
Rubrika
Članci