INSTITUCIONALNO OBRAZOVANJE ZA DIJALOG I TOLERANCIJU U SRBIJI

-

  • Bojana Sekulić
Ključne reči: Institucionalno obrazovanje, dijalog, tolerancija, Srbija

Sažetak


Образовање за дијалог и толеранцију у институционалном школству у Републици Србији започето је интезивно у време почетка реформи образовања током 2001. године, најпре увођењем наставних предмета Верска настава и Грађанско васпитање у образовни процес, а потом и кроз редефинисање наставних садржаја у општеобразовним предметима у основним и средњим школама. О ефектима наставних предмета Верска настава и Грађанско васпитање постоји мноштво различитих полемика у јавности, као и неких парцијалних истраживања, која указују на различите резултате. Предмет овог рада је разматрање основних карактеристика образовања за дијалог и толеранцију, као и образовних модела њихове реализације, при чему се нарочита пажња посвећује oсновном и средњем образовању у Србији. У овом истраживању је примењена метода анализе садржаја, којој је приступљено са холистичког становишта, што је подразумевало детаљно изучавање одређених садржаја у научној литератури, анализи релевантних докумената и објављеним резултатима досадашњих истраживања. При томе, нарочита пажња је све време била усредсређена на разумевање значења тих садржаја и њихове структуре у контексту теме овог рада. Резултати овог истраживања показују да је институционално образовање за дијалог и толеранцију у Србији сагласно са: културним и друштвеним вредностима; идејно политичким циљевима развоја друштва; и да је такво образовање у корелацији са релевантним међународним документима и искуствима европских демократских друштава, што све скупа треба да доприносе развоју неолибералног модела политичке културе. Потенцијал образовања за дијалог и толеранцију у Србији су велики, али поуздани ефекти таквог образовања још увек су упитни.

Reference

Bakić Hejden, Milica. 2022. „Dijalog između religija: realna mogućnost ili pusta želja?“. Srpska politička misao, spm.specijal32022, 13-30.
Bazić, Jovan i Edina Sejfović. 2010. „Građansko vaspitanje i veronauka u osnovnim školama Raškog okruga“, Pedagogija, LXIV (2), 347-357.
Bazić, Jovan i Bojana Sekulić. 2017. „Ideološki ciljevi i sadržaji u programima za prvi ciklus osnovnog obrazovanja u Srbiji“, Politička revija, 52(2), 65-85.
Bazić, Jovan, Vesna Trifunović and Bojana Sekulić. (2023). “Politics in the Classroom”. Knwledge - International Journal, 60(1), 125–130. Retrieved from https://ikm.mk/ojs/index.php/kij/article/view/6335
Council of Europe - CoE 2016: Competences for democratic culture - Living together as equals in culturally diverse democratic societies. Strasbourg: Council of Europe.
Čupić, Čedomir i Milica Joković. 2013. „Značaj obrazovanja za formiranje obrazaca kulture dijaloga, tolerancije i pozitivnih emocija – prilog razvoju nove kulturne politike“. U: Vukotić Veselin i drugi (ur.), Obrazovanje i razvoj. Beograd: Institut društvenih nauka. 222-232.
Eurydice 2017: Građansko vaspitanje u evropskim školama. Luksemburg: European Commission/EACEA/Eurydice, Кancelarija za publikacije Evropske unije.
Đukarić, Branislav. 2021. „Verska nastava u državama Evropske unije“. Tamo daleko. https://tamodaleko.co.rs/verska-nastava-u-drzavama-evropske-unije/
Kuburić, Zorica. 2010. „Verska nastava između prošlosti i budućnosti“. U: Sitarski, Milan, Marko Vujačić i Ivana Bartulović Karastojković (ur.). Isčekujući Evropsku Uniju: Stabilizacija međuetničkih i međureligijskih odnosa na Zapadnom Balkanu. Beograd: Beogradska otvorena škola. 119-136
Ministarstvo prosvete Republike Srbije - МPRS 2023: Udžbenici na jezicima nacionalnih manjina. Ministarstvo prosvete Republike Srbije. https://prosveta.gov.rs/prosveta/udzbenici/udzbenici-na-jezicima-nacionalnih-manjina/, 17.11.2023.
Mršević, Zorica. 2009. „Religijsko obrazovanje i Proces ,Toledo“. Religija i tolerancija, VII (12), 261-274.
NP 2004-2018: Pravilnik o nastavnom planu i programu za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, „Prosvetni glasnik“, br. 10/04 - 12/2018.
Pavlović, Zoran, Tamara Džamonja Ignjatović, Aleksandar Baucal i Kaja Damjanović. 2020. Građansko vaspitanje i verska nastava – podjednako (ne)važni?. Beograd: Građanske inicijative.
Philips, Louise. 2011. The Promise of Dialogue: The Dialogic Turn in the Production and knowledge. Amsterdam: John Benjamins publishing CO.
PNUG 2020-2021: Pravilnik o planu nastave i učenja za gimnaziju, „Službeni glasnik“ RS, br. 4/2020, 7/2021.
Schulz, Wolfram, (ed). et al. 2010. „International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)“. ICCS 2009 International Report: Civic Knowledge, attitudes, and engagement among lower-secondary students in 38 countries. Amsterdam: IEA.
Šušnjić, Đuro. 2008. „Dijalog i tolerancija - susret razlika“. Kultura, 120, 19-34.
Šuvaković V. Uroš, Jelena Petrović R. and Ivko Nikolić, A. 2023a. „Confessional Instruction or Religious Education: Attitudes of Female Students at the Teacher Education Faculties in Serbia”. Religions 14: 160. https://doi.org/10.3390/rel14020160
Šuvaković, Uroš, V. Ivko Nikolić A. i Jelena Petrović, R. 2023b. „Verska nastava u Srbiji dve decenije posle uvođenja u školski sistem: mišljenja studenata i njihovi stavovi po srodnim pitanjima”. Nacionalni interes. 46(3), 93-117. DOI: https://doi.org/10.5937/nint46-47830
UNESCO 1995: Declaration of Principles on Tolerance. Paris: UNESCO, Culture of Peace Programme.
Ustav 2006: Ustav Republike Srbije, „Službeni glasnik“ RS, br. 98/2006.
Valković, Jerko. 2018. „Tolerancija – od podnošenja do krjeposti“. Diacovensia, 26(2), 313-330. https://doi.org/10.31823/d.26.2.7
Vasić, Slobodan. 2012. „Razmatranje religijske tolerancije u savremenoj srpskoj filozofskoj i društvenoj misli“. Kultura, 134, 325-340.
Zarrín, T. Caldwell [ed.]. 2001. Religious Education in Scools: Ideas and Experiences From around the World. Oxford: International Association for Religious Freedom.
ZOSOV 2017: Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, „Službeni glasnik“ RS, br. 88/2017.
ZSOV 2013-2021: Zakon o srednjem obrazovanju i vaspitanju, „Službeni glasnik“ RS, br. 55/2013 - 129/2021.
Objavljeno
2024/02/07
Rubrika
Članci