СИСТЕМ ВОЈНОГ ОБРАЗОВАЊА KAO ОСНОВА ОБЕЗБЕЂЕЊА НАЦИОНАЛНЕ БЕЗБЕДНОСТИ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ
Sažetak
Ефикасна припрема официрског кадра у Министарству одбране и Војсци Србије, представља кључни предуслов за успешно извршавање дужности у обезбеђивању националне безбедности. Специфични задаци и хијерархијска структура система одбране захтевају дa старешински кадар, као непосредни учесник у процесу доношења одлука, остварује значајан утицај на оперативну ефикасност и његову функционалност. Сходно томе, образовање и обука официра су од суштинског значаја за развој њихових професионалних компетенција, што се директно рефлектује на укупни ниво безбедности државе. Савремени безбедносни изазови, трансформација физиономије савремених сукоба и еволуција безбедносних стратегија намећу неопходност реформи усмерених ка усклађивању академског програма са принципима савремених војних операција и захтевима безбедносног окружења. Овај рад представља емпиријску студију усмерену на вредновање степена применљивости стеченог знања на Војној академији у контексту практичног извршавања официрских дужности на различитим хијерархијским нивоима војног одлучивања. Истраживање се заснива на анализи повезаности између знања стеченог током војног образовања и захтева које намеће оперативна и тактичка војна пракса. Методолошки оквир истраживања обухвата квантитативну и квалитативну анализу података прикупљених путем анкетирања, уз примену одговарајућих статистичких техника за утврђивање степена повезаности између образовног процеса и професионалних компетенција официра. Анализа показује да старeшине уочавају већу примену знања са војних студија на тактичком нивоу, док се на оперативном нивоу доношења одлука уочава релативно већа важност знања из друштвених наука. Ови налази доприносе научном разумевању односа између академског образовања и војне праксе, те представљају основу за систематско унапређење наставних планова и програма у циљу оптимизације едукативног процеса и његове практичне релевантности.
Reference
Adler, N. Jason. 2025. “Modernizing Military Decision-Making Integrating AI into Army Planning.” Military Review. Last Accessed on August 25, 2025. https://www.armyupress.army.mil/Journals/Military-Review/Online-Exclusive/2025-OLE/Modernizing-Military-Decision-Making/#
Anishchenko, Victoriia. 2024. “Innovative ways of the system improving of graduated professional training of officers of the security and defense sector of Ukraine through the prism of virtual and augmented reality.” UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century 1 (9): 104–114. DOI: 10.35387/ucj.1(9).2024.0008
Anishchenko, Victoriia, and Nataliya Razumeyko. 2022. “Professional competence formation of officers of the security and defense sector of Ukraine based on interactive teaching methods.” Bulletin of the T.H. Shevchenko National University «Chernihiv Colehium» 26 (182): 98–103. DOI: 10.5281/zenodo.7330642
Bartkowiak-Théron, Isabelle. 2019. “Research in police education: current trends.” Police Practice and Research 20 (3): 220–224. DOI: 10.1080/15614263.2019.1598064
Bekkers, Frank, and Tim Sweijs. 2019. “Playing to your strengths: A different perspective on future capabilities for the Dutch Army.” Militaire Spectator 188 (5): 234–247.
Bojanić, Dragan, Jan Marček, i Vladimir Ristić. 2019. „Implementacija globalne strategije Evropske Unije u periodu 2016–2018. godine.” Vojno delo 71 (3): 9–33. DOI: 10.5937/vojdelo1903009B
Bures, Oldrich, and Bohuslav Pernica. 2016. “Pluralization of Security Education in the Czech Republic.” Problems of Post-Communism 65 (3): 175–187. DOI: 10.1080/10758216.2016.1225510
Buriachok, Volodymyr, Nataliia Korshun, Oleksii Zhyltsov, Volodymyr Sokolov, and Pavlo Skladannyi [Buriachok et al.]. 2023. “Implementation of Active Cybersecurity Education in Ukrainian Higher School.” In Information Technology for Education, Science, and Technics, eds. Emil Faure, Olena Danchenko, Maksym Bondarenko, Yurii Tryus, Constatine Bazilo and Grygoriy Yaspa (ITEST 2022, Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies, Vol. 178), 533–551. Cham: Springer. DOI: 10.1007/978-3-031-35467-0_32
Collazzo, Amanda. 2025. “Warfare at the Speed of Thought: Balancing AI and Critical Thinking for the Military Leaders of Tomorrow.” Modern War Institute. Last Accessed on August 25, 2025. https://mwi.westpoint.edu/warfare-at-the-speed-of-thought-balancing-ai-and-critical-thinking-for-the-military-leaders-of-tomorrow/?utm_source=chatgpt.com
Cordner, Gary. 2019. “Rethinking police education in the United States.” Police Practice and Research 20 (3): 225–239. DOI: 10.1080/15614263.2019.1598066
Dudzevičiūtė, Gitana. 2025. “Critical thinking and problem solving in developing military leadership skills.” In EDULEARN25 Proceedings, eds. Luis Gómez Chova, Chelo González Martínez, and Joanna Lees, 2516. DOI: 10.21125/edulearn.2025.0698
Đukić, Slobodan. 2025. „Istorija srpskog vojnog školstva: 175 godina Vojne akademije.” Odbrana, mart 2025, 50–53. Poslednji pristup 29. jun 2025. https://www.odbrana.mod.gov.rs/pdf_clanci/odbrana394/odbrana_394_str_50_53_1740933255.pdf
Ernst, Katie, Emilie Roth, Devorah Klein, Laura Militello, Christen Sushereba, and Michael Wilson [Ernst et al.]. 2023. “Synthesized Framework of Decision Making for the Army Aviation Context.” Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 67 (1): 775–780. DOI:10.1177/21695067231192586
Farmer, Scott Michael. 2022. “Four-Dimensional Planning at the Speed of Relevance.” Military Review 64–73.
Goldfarb, Avi, and Jon R. Lindsay. 2022. “Prediction and judgment: Why artificial intelligence increases the importance of humans in war.” International Security 46 (3): 7–50. Last Accessed on June 29, 2025. https://direct.mit.edu/ isec/article/46/3/7/109668/Prediction-and-Judgment-Why-Artificial
Hornstra, Steven PA, Jaap A. Hoogenboezem, Steven J. Durning, and Walter N. K. A. van Mook [Hornstra et al.]. 2023a. “Instructional design linking military training and academic education for officer cadets: A scoping review.” Journal of Military and Strategic Studies 22 (4): 212–244. https://jmss.org/article/view/76275/57091
Hornstra, Steven PA, Paul A. Neelissen, Walter N. K. A. van Mook, and Jaap A. Hoogenboezem [Hornstra et al.]. 2023b. “Good governance introduction course: A Dutch example of online constructivist officer education.” Journal of Military Learning 7 (1): 26–38.
Hornstra, Steven PA, Steven J. Durning, Jaap A. Hoogenboezem, and Walter N. K. A. van Mook [Hornstra et al.]. 2024. “Closing the gap between skills training and academic education at a military academy: An integrated instructional design model.” Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology 12 (1): 1–14. DOI: 10.32919/uesit.2024.01.01
Interfax-Ukraine. 2025. “Defense Ministry: Concept of transforming military education in Ukraine is a strategic plan until 2032.” 02.01.2025. Last Accessed on June 28, 2025. https://en.interfax.com.ua/news/general/1038115.html?utm_source=chatgpt.com
Jansen, Marenne, Morten Brænder, and René Moelker. 2019. “What sets the officer apart? Dutch and Danish educational reforms leading to the habitus of the thinking soldier.” In NL ARMS Netherlands annual review of military studies, eds. Wim Klinkert, Myriame Bollen, Marenne Jansen, Henk de Jong, Eric Hans Kramer, and Lisette Vos, 337–353. Cham: Springer. DOI: 10.1007/978-94-6265-315-3_21
Jensen, Benjamin. 2025. “Building a Brain of the Army Through Professional Military Education.” Center for Strategic and International Studies. Last Accessed on August 25, 2025. https://www.csis.org/analysis/building-brain-army-through-professional-military-education?utm_source=chatgpt.com
Jevtić, Dragan M., Milan Đ. Miljković, and Marko M. Đorđević. 2024. “Supplementing curriculum of the military academy for the purpose of providing education for country defence.” Vojno delo 76 (4): 35–50. DOI: 10.5937/vojdelo2404035J
Kalu, Kalu N. 2008. “Bridging the Divide: An Integrated Model of National Security Education for a New Era of International Governance.” The American Review of Public Administration 38 (1): 80–99. DOI: 10.1177/0275074007300844
Kime, Steve F., and Clinton L. Anderson. 1997. Education vs training: A military perspective. Washington, DC: Educational Resources Information Centre (ERIC). Last Accessed on August 25, 2025. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED404452.pdf
Kuczynski, Gary. 2023. “Military Decision Making Process Military Decision-Making Process // Organizing and Conducting Planning.” U.S. ARMY. Last Accessed on August 25, 2025. https://www.army.mil/article/271773/military_decision_making_process_organizing_and_conducting_planning
Milošević Stolić, Jasmina, i Jan Marček. 2019. „Određenje funkcionalne mape obrazovanja i usavršavanja oficira.” Vojno delo 71 (6): 152–168. DOI: 10.5937/vojdelo1906152M
Miljković, Milan, i Hatidža Beriša. 2023. „Primena veštačke inteligencije u savremenom ratovanju.” Politika nacionalne bezbednosti 25 (2): 77–98. DOI: 10.5937/pnb25-46935
Ministry of Defence of Ukraine. 2025. “Drones, cybersecurity, rehabilitation: higher military educational institutions are intensifying training in modern disciplines while introducing new fields of study.” 04.02.2925. Last Accessed on June 30, 2025. https://mod.gov.ua/en/news/drones-cybersecurity-rehabilitation-higher-military-educational-institutions-are-intensifying-training-in-modern-disciplines-while-introducing-new-fields-of-study
Mitrović, Miroslav, and Dragan Bojanić. 2021. “Battalion tactical groups of the Russian Armed Forces in the altered physiognomy of modern conflicts.” Vojno delo 2 (22): 124–143. DOI: 10.5937/vojdelo2102044М
North Atlantic Treaty Organization [NATO]. 2024. “NATO Standard APP-28 Tactical planning for land forces. Edition B Version 1 March 2024.” Last Accessed on June 29, 2025. https://www.forsvaret.no/en/organisation/centre-of-excellence-cold-weather-operations/courses-and-education/nato-winter-webinars-copy/APP-28%20EDB%20V1%20E%20(2).pdf/_/attachment/inline/37036512-56cc-454c-a228-bfa9420bc2f0:e8244dc3a79c9484fedbee4929b6dec3fc5a2781/APP-28%20EDB%20V1%20E%20(2).pdf
NATO’s Strategic Warfare Development Command. 2023. “Multi-Domain Operations in NATO – Explained.” 05.10.2023. Last Accessed on May 25, 2025. https://www.act.nato.int/article/mdo-in-nato-explained/
Shevchenko, Ruslan, Oleh Cherniavskyi, Vasyl Shemchuk, Olena Zlobina, Natalia Benkovska, and Andrii Guraliuk [Shevchenko et al.]. 2024. “Developing information and technological competence of prospective military sailors.” Information Technologies and Learning Tools 101 (3): 86–107. DOI: 10.33407/itlt.v101i3.5670
Soldaat, Pieter, and Gijs Pepijn Tuinman. 2023. “Officieren weer leren vechten.” Militaire Spectator 192 (3): 112–125. Last Accessed on May 25, 2025. https://militairespectator.nl/artikelen/officieren-weer-leren-vechten
Sookermany, Anders Mcdonald. 2017. “Military Education Reconsidered: A Postmodern Update.” Journal of Philosophy of Education 51 (1): 310–330. DOI: 10.1111/1467-9752.12224
Ten Cate, Olle, and Carol Carraccio. 2019. “Envisioning a true continuum of competency-based medical education, training, and practice.” Academic Medicine 94 (9): 1283–1288. DOI: 10.1097/ACM.0000000000002687
Tikly, Leon. 2019. “Education and the Sustainable Development Goals: Towards a transformative role for education.” International Journal of Development Education and Global Learning 11 (1): 2–21. DOI: 10.18546/IJDEGL.11.1.02
Ted, Thomas, and Kevin Gentzler. 2013. “Symposium: the imperative of education.” Journal of Leadership Studies 6 (4): 66–70. DOI: 10.1002/jls.21268
Vojna akademija. 2025. „Аkreditovani studijski programi Vojne akademije, Univerziteta odbrane u Beogradu.” Poslednji pristup 25. maj 2025. https://www.va.mod.gov.rs/eng/23/osnovne-akademske-studije-23
Williams, Emma, Jenny Norman, and Michael Rowe. 2019. “The police education qualification framework: a professional agenda or building professionals?” Police Practice and Research 20 (3): 259–272. DOI: 10.1080/15614263.2019.1598070
Конотоп, Алла Викторовна, Климова Ольга Юрьевна, Уварина Наталья Викторовна, Фасоля Алексей Анатольевич [Конотоп и др.]. 2022. ,,Система подготовки военных кадров как фактор обеспечения национальной безопасности и суверенитета российской федерации в условиях современной образовательной среды.” Инновационное развитие профессионального образования 3 (35): 65–72.
КонсультантПлюс. 2022. Указ Президента РФ от 02.07.2021 № 400. ,,О Стратегии национальной безопасности Российской Федерации.” Дата обращения 28.06.2025. http:// www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_389271/
