PEŠAČKA ZONA NOVOG SADA IZ UGLA NJEGOVIH STANOVNIKA
Sažetak
Urbani turizam predstavlja značajan oblik turizma u poslednjih nekoliko decenija, naročito za zemlje koje nemaju razvijenu turističku ponudu, a naročito su postali popularni oblici turizma u kojima osnovni izvor informacija čini lokalno stanovništvo. Zbog toga su nam njihovi doživljaji grada u kome žive veoma važni.
U ovom istraživanju je ispitan doživljaj prešačke zone Novog Sada od strane njegovih stanovnika, sa ciljem da se mapiraju načini na koje oni koriste ovaj prostor, kako ga doživljavaju i koje konstrukte na njega primenjuju. Budući da sličnih istraživanja nema, predmetu je pristupljeno eksplorativno i kvalitativno. Istraživanje je sprovedeno na 22 ispitanika uzrasta od 21 do 63 godine. Primenjene tehnike za ispitivanje su zadatak crtanja kognitivnih mapa prostora, polu-strukturisani intervju i slobodna elicitacija konstrukata.
Istraživanje je ukazalo na veći broj aspekata pešačke zone, značajnih za doživljaj ovog dela grada. Ono što građane privlači je autentična arhitektura i duh starih vremena, a ne sviđa im se trend ka komercijalizaciji sadržaja i njihova neraznovrsna ponuda. Uprkos tome, ispitanici navode da ove sadržaje koriste i da rado provode slobodno vreme u pešačkoj zoni. Rezultati ovog istraživanja mogu biti dobre smernice za urbanistički i kulturni razvoj ovog dela grada.
Ključne reči: urbana psihologija, kognitivne mape, pešačka zona Novog Sada, lični konstrukti
Reference
Bannister, D. & Fransella, F. (1986). Inquiring man: Psychology of personal constructs(3rd ed.). Beckenham: Croom Helm.
Dojčinović, V. (2005). Kulturni turizam – Menadžment i razvojne strategije. Beograd: Clio.
Grujić, M. (1991). Stari Novi Sad (tom I). Novi Sad: Književna zajednica Novog Sada.
Huynh, N. T., Hall, G. B., Doherty, S. & Smith, W. W. (2008). Interpreting urban space through cognitive map sketching and sequence analysis. Canadian Geographer, 52(2), 222-240.
Jenkins, O. H. (1999). Understanding and measuring tourist destination images. International Journal of Tourism Research, 1(1), 1-15.
Jovanović, G. (2011). Toward a social history of qualitative research. History of the Human Sciences, 24(2), 1-27.
Kitchin, R. M. (1994). Cognitive maps: What are they and why study them? Journal of Environmental Psychology, 14, 1-19.
Korać, Ž. (1978). Čovek i grad. Beograd: Glas.
Košutić, S. (Ur.). (1996). Novi Sad kroz uspomene starih razglednica. Novi Sad: Futura.
Law, C. (2002). Urban tourism: The visitor economy and the growth of large cities (2nd ed.). London: Continuum.
Lloyd, R. & Hooper, H. (1991). Urban cognitive maps: Computation and structure. Professional Geographer, 43(1), 15-28.
Milošević, S. (2011). Tendencije u urbanom turizmu. TIMS Acta, 5, 61-69.
Reilly, M. D. (1990). Free elicitation of descriptive adjectives for tourism image assessment. Journal of Travel Research, 28(4), 69-76.
Ritchie, J. & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. London: SAGE Publications.
Stančić, D. (2005). Novi sad od kuće do kuće. Novi Sad: Zavod za zaštitu spomenika kulture Grada Novog Sada.
Stojnov, D. (2007). Psihologija ličnih konstrukata (2. izdanje). Novi Sad: Psihopolis.
Tomka, D., Tomka, G., Holodkov, V. (2013). Tourism offer and cultural identity – Is there a link? In Petrović, P. (ed), National and European identities in the process of European integration (pp.524-540). Belgrade: Institute for International politics and economy.
Vertesi, J. (2008). Mind the gap: The London underground map and users' representations of urban space. Social Studies of Science, 38(7), 7-33.
Walmsley, D. J. & Jenkins, J. M. (1992). Tourism cognitive mapping of unfamiliar places. Annals of Tourism Research, 19, 268-286.
Walmsley, D. J. & Jenkins, J. M. (1993). Mental maps of tourists: A study of Coffs Harbour, New South Wales. GeoJournal, 29(3), 233-241.
Walmsley, D. J. & Young, M. (1998). Evaluative images and tourism: The use of personal constructs to describe the structure of destination images. Journal of Travel Research, 36, 65-69.
Walmsley, J. (2004). Behavioural approaches in tourism research. In A. A. Lew, M. Hall & A. M. Williams (Eds.), A companion to tourism (pp. 49-61). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
www.globalgreeternetwork.info
www.couchsurfing.org
www.likealocalguide.com
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).