ZNAČAJ UČENJA STRANOG JEZIKA IZ PERSPEKTIVE TURISTIČKE INDUSTRIJE
Sažetak
Jedna od osnovnih odlika turizma u drugoj polovini 20. i na početku 21. veka je masovnost, a upravo to ga je i učinilo jednom od najvećih industrija današnjice. Shodno tome, industrija takvih razmera podrazumeva veliki broj zaposlenih, i to ne samo u onim granama koje su u direktnoj vezi sa turističkim sektorom, nego i u onima koje ga podržavaju i stvaraju uslove za njegov razvoj. Da bi se pružila najbolja moguća usluga i zadržala konkurentnost, neophodno je da svi zaposleni poseduju određene veštine i znanja, odnosno da budu edukovani iz oblasti turizma. Jedan od neizostavnih segmenata obrazovanja u turizmu i komplementarnim oblastima je nastava stranih jezika koji u ovoj privrednoj grani igraju značajnu ulogu. Njeno oblikovanje i strateško planiranje je uslovljeno ekonomskim i sociopolitičkim fluktuacijama, koje menjaju uloge i značaj pojedinih jezika u turističkoj industriji.
Predmet ovog rada je percepcija uloge stranih jezika u turizmu, kao i u procesu obrazovanja za rad u turističkoj delatnosti. Težište je stavljeno na zemlje Evrope, sa osvrtom na opšte trendove u turističkoj industriji.
Cilj rada je ukazivanje na neophodnost usvajanja većeg broja stranih jezika, ili onih jezika koji nisu trenutno adekvatno zastupljeni u turističkoj industriji, kao važnog faktora kompetitivnosti u turizmu.
Ključne reči: Strani jezik, Turizam, Zahtevi tržišta
Reference
Amiradis, Ch. (2011): Die Fachsprache des Tourismus: Charakteristika und Anwendungsbereiche. Zeitschrift für die regionale Wissenschaft, II (1), 57-75
European Commision (08.09.2013.): Communication of 2008 on Multilingualism: an asset for Europe and a shared commitment, COM(2008) 566. Preuzeto sa http://ec.europa.eu/education/languages/pdf/com/2008_0566_en.pdf
European Commission (08.09.2013.): Companies work better with languages (Recommendations from the Business Forum for Multilingualism established by the European Commission, 2008). Preuzeto sa
European Commission (10.09.2013): Effects on the European Economy of Shortages of Foreign Language Skills in Enterprise. Preuzeto sa http://ec.europa.eu/languages/documents/elan-sum_en.pdf
European Commission (11.09.2013.): Eurobarometer. Preuzeto sa
Didiot-Cook, H., Gauthier, V., Scheirlinck, K. (2000): Language needs in business, a survey of European multinational companies. CEMS Inter-faculty Group for Languages Joint Study Project. Preuzeto sa
Lučić, Lj. (2005): Turizam. Novi Sad: Viša poslovna škola.
Unković, S., Zečević, B. (2005): Ekonomika turizma. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
World Tourism Organisation (07.09.2013). Tourism Highlights 2013. Preuzeto sa http://mkt.unwto.org/en/publication/unwto-tourism-highlights-2013-edition
Kusluvan, S. (2003): Managing Employee Attitudes and Behaviors in the Tourism and Hospitality Industry. New York: Nova Science Publishers.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).