СЕНЗОРСКЕ КАРАКТЕРИСТИКЕ ЛОКАЛНИХ СИРЕВА ПЧИЊСКОГ ОКРУГА КАО ПОТЕНЦИЈАЛ ГАСТРО – ТУРИСТИЧКЕ ПОНУДЕ

  • Tamara Stošić Prirodno-matematički fakultet
  • Stefan Šmugović Prirodno matematički fakultet
  • Velibor Ivanović Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Prirodno-matematički fakultet, Univerzitet u Novom Sadu
  • Bojana Kalenjuk Pivarski Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Prirodno-matematički fakultet, Univerzitet u Novom Sadu https://orcid.org/0000-0003-0661-5359
  • Tijana Stošić Universidad Autonoma de Barcelona
Ključne reči: сир, сензорна оцена, Пчињски округ, гастро – туристичка понуда.

Sažetak


Сир представља једну од најкоришћенијих намирница на свету. Сваки регион има велики број различитих врста сирева који су специфични по својим сензорним карактериастикама. У Србији, локална поризводња домаћих сирева има традицију дугу вековима и представља важан део кулинарског наслеђа ове земље. Локални сиреви који се производе широм Србије представљају важан део гастро – туристичке понуде наше земље. Познавање сензорних карактеристика локалних сирева је кључно за очување и промоцију ових произода. Управо из тог разлога главни предмет овог рада је сензорна оцена четири локална сира из Пчињског округа, на југу Србије. Сензорна оцена квалитета је извршена од стране обучених дегустатора, који су имали задатак да процене потенцијале које они имају на развој гастро – туристичке понуде овог региона. За истраживање су одабране четири различите врсте сира, различитих укуса, мириса и структуре. Основни циљ је да се покажу сензорне карактеристике сирева, да би се могле уочити разлике у њиховом интензитету мириса, горчине и сланоће, како си се оценио њихов утицај на разој гастро – туристичке понуде Пчињског округа.

Reference


  1. Agapito, D., Valle, P., & Mendes, J. (2014). The sensory dimension of tourist experiences: Capturing meaningful sensory-informed themes in Southwest Portugal. Tourism Management42, 224-237.

  2. Agudelo-López, M. A., Cesín-Vargas, A., & Thomé-Ortíz, H. (2016). Emblematic foods and tourism: the link between the Bola Cheese from Ocosingo and the regional tourism offer. Agricultura, sociedad y desarrollo13(1), 131-149.

  3. Barnes, R. N., Bosworth, R. C., Bailey, D., & Curtis, K. R. (2014). Connecting sensory quality characteristics and local designations to willingness to pay for cheese at the retail level. International Food and Agribusiness Management Review17(1030-2016-83027), 115-138.

  4. Berno, T., & Fusté-Forné, F. (2020). Imaginaries of cheese: revisiting narratives of local produce in the contemporary world. Annals of Leisure Research23(5), 608-626.Cultures for health. (2013) Cheesemaking, all about the art of making cheese at home.

  5. De Canio, F., Martinelli, E., Peruzzini, M., & Marchi, G. (2021). The use of virtual tours to stimulate consumers’ buying and visit intentions: an application to the Parmigiano Reggiano cheese. Italian Journal of Marketing2021, 209-226.

  6. Drake, M. A., & Delahunty, C. M. (2017). Sensory character of cheese and its evaluation. In Cheese (pp. 517-545). Academic Press.

  7. Ermolaev, V.A., Yashalova, N. N., Ruban, D.A. (2019) Cheese as a toursm resource in Russia: The first report and relevance to sustainability. Sustainability, 11(19), 5520.

  8. Ermolaev, V. A., Ruban, D. A., Yashalova, N. N., Latushko, N. A., & Loon, A. T. V. (2020). Missions of Russian cheese producers: Principal components and relevance for Rural communities. Agriculture10(3), 68.

  9. Folgado-Fernández, J. A., Palos-Sánchez, P. R., Campón-Cerro, A. M., Hernández-Mogollón, J. M. (2017). Gastronomic products with identity and the development of the tourism destination. A study on cheese routes in Spain. International Journal of Scientific Management and Tourism3(1), 93-109

  10. Fresno, M., & Alvarez, S. (2012). Chemical, textural and sensorial changes during the ripening of Majorero goat cheese. International Journal of Dairy Technology65(3), 393-400

  11. Fusté Forné, F. (2015). Cheese tourism in a world heritage site: Vall de Boí (Catalan Pyrenees). European Journal of Tourism Research, 2015, 11, 87-101.

  12. Forné, F. F. (2016). Cheese tourism: local produce with protected designation of origin in the region of Galicia, Spain. In Food Tourism and Regional Development (pp. 258-268). Routledge.

  13. Fusté-Forné, F. (2018) Alimentacion y turismo: potencialidades de la elaboracion de queso en Espana. CULTUR – Revista de Cultura I Turismo, 12(2). 60-87.

  14. Fusté-Forné, F. and Berno, T. (2016) Food tourism in New Zeland: Canterbury’s foodscapes. Journal of Gastronomy and Tourism, 2(2), 71-86.

  15. Fusté-Forné, F., and Mundet Cerdan, L. (2021) A land of cheese: from food innovation to tourism development in rural Catalonia. Journal of Tourism an Curtular Change, 19(2), 166-183.

  16. Harbutt, J. (2009). World of cheese. Dorling Kindersley, London.

  17. Hayaloglu, A. A. (2016). Cheese: Microbiology of cheese. Reference module in food science1, 1-11.

  18. Jiménez-Beltrán, F. J., López-Guzmán, T., & González Santa Cruz, F. (2016). Analysis of the relationship between tourism and food culture. Sustainability8(5), 418.

  19. Keskin, E., & Dağ, T. (2020). Identity of cheese: А research on the cheeses of the Aegean Region in Turkey. Journal of Ethnic Foods7, 1-9.

  20. Kindstedt S.P. (2012). Cheese and Culture: A History of Cheese and its Place in Western Civilization. Chelsea Green Publishin, Hartford.

  21. Limdumnern, T. and Siriwong, P. (2019) Guidelines for the Development of Gastronomy Tourism Route, Case Study Khlong Damnoen Saduak, Damnoen Saduak, Ratchaburi Province. Doctoral dissertation, Silpakorn University.

  22. Marcoz, E. M., Melewar, T. C., & Dennis, C. (2016). The value of region of origin, producer and protected designation of origin label for visitors and locals: the case of fontina cheese in Italy. International Journal of Tourism Research18(3), 236-250.

  23. Marcuta, L., Purdoiu, L., Purdoiu, S., Panait, R., & Marcuta, A. (2022). Consumer Perception Regarding the Sensory Characteristics of Traditional and Regional Products Case Study. Scientific Papers: Management, Economic Engineering in Agriculture & Rural Development22(4).

  24. PM Food and Dairy Consulting. (2014) The World Cheesemarket Report 2000-2020.

  25. Popov-Raljić, J. (2013). Senzorna analiza hrane i pića. Prirodno-matematički fakultet, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, Novi Sad.

  26. Skryl, T., Gregorio, M., & Dugi, V. (2018). Culinary trends in the Republic of Croatia as part of gastro tourism development. European Research Studies21(3), 465-475.

  27. Steinbach, J., da Fonseca Burgardt, V. D. C., de Castro-Cislaghi, F. P., Machado-Lunkes, A., Marchi, J. F., do Prado, N. V., ... & Mitterer-Daltoé, M. L. (2021). Understanding consumer, consumption, and regional products: a case study on traditional colonial-type cheese from Brazil. International Journal of Gastronomy and Food Science26, 100418.

  28. Tilocca, B., Costanzo, N., Morittu, V. M., Spina, A. A., Soggiu, A., Britti, D., ... & Piras, C. (2020). Milk microbiota: Characterization methods and role in cheese production. Journal of Proteomics210, 103534.

  29. Šmugović, S. Knežević, N. Ivanović, V. (2021) International Cheeses in the focus of costumers: Connoisseurship, selection and preferences. Zbornik radova Departmana za geografiju, turizam I hotelijerstvo, (50-2), 141-152.

Objavljeno
2023/07/05
Rubrika
Članci